رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از اینکه نظارت جدی بر خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد، گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو از ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد در خودروهای خارجی افزایش پیدا کرده است. علیرضا نیکآیین در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه قیمت قطعات یدکی از 150 تا 300 درصد در خودروهای خارجی افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده، این در حالی است که قرار بود این قطعات معیوب به کارخانجات سازنده مرجوع شود ولی متأسفانه به طرق مختلف در بازار مورد معامله قرار میگیرد. وی با اشاره به اینکه برخی از این قطعات معیوب امکان شناسایی نداشته و مردم آنها را خریداری میکنند، افزود: به عنوان نمونه وقتی کسی واترپمپ تقلبی به خودروی خود نصب میکند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی بودن قطعه نمیشود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده میکند ماشین خراب بوده و آن را به تعمیرگاه بازمیگرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاهها افزایش پیدا کرده و شکایات ما هر روز بیشتر از گذشته شود. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از اینکه نظارت جدی بر خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: هر کس بنا به صلاحدید خود قطعات متفرقه را به نام قطعات اصلی وارد کشور میکند و در این بین کسی از آنها نمیپرسد آیا این قطعات استاندارد لازم را دارد یا خیر. وی به چالش تأمین قطعات خودروهای دیزلی اشاره کرد و گفت: این خودروها در حملونقل استفاده میشوند که متأسفانه با رشد فوقالعاده قطعات یدکی روبهرو شدهاند. در خودروهای وارداتی نیز حجم افزایش قیمت قطعات بسیار بالاست به نحوی که به نظر میرسد اگر تصمیمی برای این موضوع گرفته نشود در آینده بازار با بحران کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی روبهرو میشود. نیکآیین اضافه کرد: به عنوان نمونه درباره مزدا3 که فروش آن طی این روزها حرف و حدیثهای مختلفی به همراه داشته است، افزایش روزانه قیمت قطعات یدکی را مشاهده میکنیم به نحوی که هر چراغ مزدا3 امروز 9 میلیون تومان قیمت خورده و کمپرسور کولر آن نیز اصلا در بازار قیمت ندارد. وی به قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: در بخش خودروهای داخلی نیز تقریبا 45 تا 50 درصد قیمت قطعات یدکی گران شده است. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از قراردادهای صوری شرکتهای خودروساز داخلی با خارجیها اظهار کرد: اروپاییها فقط آمدند خودروهای خود را وارد بازار ایران کردند و بدون هیچ پشتیبانی بازار را ترک کردند درحالی که ما باید گارانتی 10 ساله را برای آنها اعمال میکردیم. امروز وقتی قطعهای در بازار کمبود پیدا میکند به طور حتم قیمت آن نیز رشد قابل توجهی دارد. چرا مکانیک باید تاوان فروش قطعات تقلبی و حتی گران در بازار را بدهد؟