هادی محمودی: خردهفروشی به معنای فروش کالا به مصرفکننده نهایی است اما نیاز است مفهوم جدیدی با رویکردی صادراتی، به نام خردهفروشی در خارج از کشور از طریق ایجاد فروشگاههای زنجیرهای عرضه محصولات ایرانی ظهور کند. وقوع این اتفاق فرخنده، موجبات شناساندن و بازاریابی کالاهای ایرانی را در خارج از کشور فراهم میکند و نقش قابل توجهی در افزایش صادرات غیرنفتی خواهد داشت.
در حال حاضر خردهفروشی سازمان یافته، عامل مهمی جهت رشد کسبوکارهای کوچک و متوسط است، چرا که به تولیدکنندگان اجازه میدهد بر تولید کالا تمرکز کنند و نگران فروش محصولات خود نباشند. همین اصل را میتوان به خردهفروشی صادراتی نیز تعمیم داد، چرا که شعب مختلف فروشگاههای زنجیرهای در خارج از کشور، شناخت و توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد تقاضا در بازارهای بینالمللی را برای کالاهای ایرانی برعهده میگیرند و به تولیدکنندگان محصولات
با کیفیت صادراتی، این مجال داده میشود فقط به تولید با کیفیت فکر کنند و محصولات را مطابق استانداردهای داخلی و بینالمللی تولید کرده و دغدغهای برای صادرات و بازار فروش در خارج از کشور، نداشته باشند.
فروشگاههای زنجیرهای، مجموعه فروشگاههایی هستند که دارای مدیریت واحد بوده و در سطح یک شهر، یک کشور یا چندین کشور فعالیت میکنند. این فروشگاهها در خارج از کشور میتوانند از عنوان تجاری یکسانی استفاده کنند یا در هر کشور متناسب با وضعیت فرهنگی، اقتصادی و شرایط خاص موجود در کشور میزبان، یک برند خاص تعریف کرده و تحت این نام فعالیت کنند. در این فروشگاهها محصولات متنوعی همچون مواد غذایی و آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی، پوشاک و منسوجات، لوازم اداری و خانگی و... قابل عرضه است.
همانطور که میدانید، نخستین فروشگاه زنجیرهای در ایران سال 1340 توسط اخوان کاشانی، به نام «بزرگ ایران» تاسیس شد و 8 سال بعد برادران خیامی، «فروشگاه زنجیرهای کورش» را تاسیس کردند. در حال حاضر نیز فروشگاههای زنجیرهای بزرگی در ایران وجود دارند که پتانسیل ایجاد شعب در خارج از کشور را نیز دارا هستند که از آن جمله میتوان به فروشگاه شهروند، رفاه، هایپر می، جانبو و... اشاره کرد. در سطح بینالمللی نیز فروشگاههای زنجیرهای معروفی وجود دارند که شعب مختلفی در سراسر دنیا تاسیس کردهاند، از آن جمله میتوان به
Walmart، Tesco و Carrefour اشاره کرد. ایجاد این نوع فروشگاهها در خارج از کشور به جامعه صادراتی کمک میکند با حفظ بازارهای صادراتی موجود، از حضور رقبا در مقصدهای صادراتی، جلوگیری کنند و ضمن هماهنگی مستمر تولیدات با صادرات و انتقال نظرات مشتریان، موجبات ارتقای کیفیت تولید را نیز فراهم میکند. با توجه به موارد مطرح شده، ضرورت ملی ایجاب میکند شرکتهای تولیدی صادراتی، انجمنها و اتحادیههای صادراتی و اتاقهای بازرگانی سراسر کشور ضمن اعلام فراخوان با کمک و مشارکت فروشگاههای زنجیرهای بزرگ موجود در کشور، کنسرسیومی را تشکیل داده و تحت عنوان برندی خاص، اقدام به ایجاد یک شرکت خردهفروشی صادراتی کنند تا بتوانند با سرمایه پذیرهنویسی شده و حمایتهای دولتی، فروشگاههای زنجیرهای بزرگ و مدرن عرضه کالا را حداقل در کشورهای همسایه تاسیس کنند.
بنا بر نظرات رئیسجمهور محترم در همایش روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور «امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه، در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است» پس لازم است از این نفوذ و عمق راهبردی روابط سیاسی در جهت توسعه صادرات غیر نفتی نیز استفاده کرد و ایجاد شرکتهای خردهفروشی صادراتی و همچنین تاسیس فروشگاههای زنجیرهای بینالمللی جهت فروش کالای ایرانی، میتواند گامی مهم در جهت بهرهبرداری اقتصادی از این شناخت و نفوذ منطقهای باشد. لذا دولت محترم باید ضمن حمایت از اینگونه شرکتها، تدابیری اتخاذ کند که شرکتهای مذکور، از منابع ویژه صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی خاص بهرهمند شوند تا بتوانند با تاسیس فروشگاههای زنجیرهای در خارج از کشور و گسترش شعب، نقش موثری در افزایش صادرات
غیر نفتی ایفا کنند.