printlogo


کد خبر: 196936تاریخ: 1397/5/22 00:00
زخم یک‌ساله خشونت نژادپرستی شارلوتسویل
پلیس و «ک‌ک‌ک» همدست هستند

گروه بین‌الملل: پلیس و کلان‌ها همدست هستند، این شعار معترضانی است که روز یکشنبه در شارلوتسویل علیه خشونت‌های نژادپرستانه دست به تظاهرات زدند. مقصود از کلان‌ها گروه نژادپرستی کوکلاکس کلان است که به «ک‌ک‌ک» شهرت دارد. این گروه نژادپرستانه برتری نژاد سفید را تبلیغ می‌کند و عملا یکی از عناصر ثابت خشونت‌های نژادی در آمریکاست که از زمان روی کار آمدن ترامپ رفتارهای آزادانه‌تری را از آنها شاهد هستیم. ماجرای درگیری‌های خیابانی در ایالت ویرجینیای آمریکا که به اعلام وضعیت فوق‌العاده هم در این ایالت منجر شد، از آنجا شروع شد که حامیان ترامپ، سفید برترپرندارها و نئونازی‌ها در مقابل تظاهرات ضدنژادپرستی ایستادند و گرداگرد این اعتراضات یکی از نژادپرستان با خودروی خود به جمع معترضان نژادپرستی تاخت و یک تن را به قتل رساند. در این حمله آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 19 تن دیگر زخمی شدند.
حالا با گذشت یک سال از این رویداد، معترضان به نژادپرستی به خیابان‌های شارلوتسویل آمده‌اند تا مخالفت خود با خشونت و نژادپرستی را اعلام کنند؛ خشونتی که از سوی پلیس آمریکا نیز بارها دیده شده است و می‌توان نمونه‌های مختلفی از آن را مثال زد. رویداد‌های شارلوتسویل بسیاری از ناظران را به یاد تحولات اوایل قرن 19 در آمریکا می‌اندازد؛ زمانی که برده‌داری به روش‌های مخفیانه و خارج از چارچوب‌های قانونی به عنوان یک رفتار عرفی در میان سفیدپوستان رایج بود.
 این در حالی است که اکثر مردم،  ترامپ را عامل وقوع چنین حوادثی می‌دانند و می‌گویند او و مشاورانش مستقیم و غیرمستقیم از تحرکات نژادپرستانه حمایت می‌کنند و در اظهارات خود به صراحت عبارت‌های نژادپرستانه به کار می‌برند که نتیجه‌اش بروز چنین حوادثی است. عصبانیت‌ها از ترامپ در حادثه «شارلوتسویل» زمانی افزایش یافت که مشخص شد اکثریت افراد نژادپرست این تجمع از طرفداران دونالد ترامپ بودند اما  او با وجودی که از چنین تجمعی خبر داشت، از طرفدارانش نخواست در آن شرکت نکنند یا حداقل دست به کارهای خشونت‌آمیز نزنند. ترامپ در پیام‌های خود نیز حاضر نشد راستگرایان افراطی را عامل این حادثه بداند و آنها را محکوم کند. وی تنها گفت «بسیاری از طرف‌ها» را به خاطر این درگیری‌های خشونت‌آمیز سرزنش می‌کند.


Page Generated in 0/0073 sec