printlogo


کد خبر: 196941تاریخ: 1397/5/22 00:00
مدیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی:
35 درصد صنایع کوچک و متوسط کشور تعطیل‌اند
شریعتمداری: بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم دولت می‌شود

گروه اقتصادی: نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط دیروز در حالی در مصلای امام خمینی آغاز به کار کرد که شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حمایت از این صنایع تاکید کرد و گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک تعطیل شده و مابقی با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهند که باید مورد توجه قرار گیرند. وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط در مصلای امام خمینی تهران گفت: 92 درصد از صنایع کشور را واحدهای صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد و این صنایع یک‌میلیون اشتغال دارند.  محمد شریعتمداری گفت: در ایران سهم اشتغال واحدهای کوچک و متوسط حدود 45 درصد است و این رقم نشان می‌دهد که این موضوع نیاز به توجه بیشتر دارد. شریعتمداری تصریح کرد: امروز بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک تعطیل شده و مابقی با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهند. وی با بیان اینکه در این برهه زمانی باید مالیات واحد‌های تولیدی تعدیل شود، گفت: به هیچ عنوان پیشنهاد ما حذف درآمد  ۷۰ هزار میلیاردی دولت نیست بلکه در یک بازه زمانی ۶ تا ۷ ماهه باید دریافت مالیات بر ارزش افزوده واحد‌های تولیدی صفر شود. شریعتمداری تصریح کرد: بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم دولت می‌شود. وی تأکید کرد: صنعتگران امیدوار باشند با وجود همه مشکلات، آینده روشنی را برای صنعت پیش‌بینی می‌کنیم. همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از ارسال بسته حمایت از صنایع کوچک و متوسط به دولت خبر داد و گفت: لایحه حمایت از صنایع کوچک به دولت ارائه شده و پس از تصویب به مجلس می‌رود. صادق نجفی در همایش توانمندی‌های صنایع کوچک که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه بیش از 90 درصد صنایع کشور در قالب ٨١ هزار واحد صنعتی دارای پروانه از وزارت صمت مربوط به صنایع کوچک است، گفت: ١٤٠٠ واحد از صنایع کوچک هم‌اکنون در نمایشگاه مصلای امام خمینی تهران حضور دارند و در مقابل کسانی که پمپاژ ناامیدی به اقتصاد و تولید می‌کنند، ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند پاسخ بگیرند. وی افزود: بر اساس سیاست‌های رئیس‌جمهور و وزیر صمت تا پای جان در خدمت صنایع هستیم و با دستور وزیر قرار است در کنار صنایع کوچک باشیم و در تمام عرصه‌ها از این صنایع دفاع خواهیم کرد. معاون وزیر صنعت گفت 10 درصد از صنایع کوچک را صادراتی خواهیم کرد. وی افزود: بسته حمایت از صنایع کوچک به وزارت صمت ارائه شده و برای تصویب به دولت خواهد رفت.
اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنید
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه اقتصاد باید برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد، گفت: دولت اگر یک تصمیم را با چند روز تاخیر ابلاغ کند بهتر از اعلام آن بدون پشتوانه کارشناسی لازم است. غلامحسین شافعی تصریح کرد: وقتی اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نباشد سرمایه به سمت سرمایه‌گذاری تولیدی نمی‌رود و دلالی ارزشمند می‌شود، پس تا وقتی ثبات در اقتصاد نباشد صحبت از حمایت از تولید منطقی نیست. به گفته شافعی، بازاریابی برای حضور صنایع کوچک در بازارهای جهانی بسیار مهم است و آنچه به عنوان حمایت مالی از صنایع مطرح می‌شود باید هدفمند باشد؛ سوال اینجاست که آیا حمایت از صنایع، باید بلندمدت باشد یا اینکه کوتاه‌مدت پیش رود؟
 وزارت صنعت این روزها تصمیم‌گیر نیست
عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه امیدوارم گوش شنوا برای شنیدن حرف‌های بخش خصوصی وجود داشته باشد، گفت: وزارت صنعت اکنون تصمیم‌گیر نیست؛ با  این وجود در غیر این صورت عاقبت به خیری در اقتصاد نخواهیم داشت. وی افزود: صنایع کوچک از صنایع بزرگ رنج می‌برند، بنابراین باید با پول نقد و وام بانکی خرید کرده و کالا تولید کنند و به صنایع بالادستی تحویل دهند، این در حالی است که صنایع کوچک با وجود نرخ سود بالا نمی‌توانند کمر راست کنند. وی ادامه داد: درددل مردم که امروز در گرانی غوطه‌ور هستند باید شنیده شود؛ جامعه‌ای که خود اداره می‌شود مثل آبی است که می‌رود و اگر بازگردد همه چیز را ویران می‌کند. باید جامعه را هدایت کرد، چرا که انقلاب براحتی به دست نیامده است.
شرایط فعلی فرصتی برای بازسازی درونی اقتصاد کشور است
رئیس مجلس شرایط فعلی کشور را فرصتی برای بازسازی درونی اقتصاد دانست و گفت: باید از این فرصت برای تسهیل فضای کسب‌وکار بویژه در صنایع کوچک و متوسط استفاده کنیم. علی لاریجانی در مراسم افتتاح بزرگ‌‌‌‌‌ترین نمایشگاه توانمندی‌‌های صنایع کوچک ایران در مصلای امام خمینی(ره) افزود: باید کاری کرد تا فردی که علاقه‌مند به سرمایه‌‌گذاری و کارآفرینی است، بداند طی چه فرآیندی ایده و طرحش به محصول تبدیل می‌شود، نه اینکه با شرایط دیوانی فعلی دستگاه‌‌های ما مجبور باشد کفش آهنین به پا کند تا از موانع مختلف عبور کند. وی با تاکید بر ضرورت تدوین راهبرد صنعتی در کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ما در مجلس آماده‌‌‌‌‌ایم برای صنایع کوچک و متوسط گام‌‌های جدی برداریم و در این زمینه نیازمند پیشنهادهای فعالان این صنایع و همچنین بسته‌‌های پیشنهادی وزارت صنعت هستیم تا اگر به هر علتی قوانین مزاحمی وجود دارد آن را از سر راه برداریم.
  تعطیلی ۳۵ درصد صنایع کوچک و متوسط
همچنین مدیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی نیز در بخش دیگری از سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی گفت: به طور میانگین ۳۵ درصد صنایع کوچک و متوسط کشور تعطیل و مابقی فعالند. نجفی افزود: 69 درصد صنایع کوچک و متوسط در داخل شهرک‌های صنعتی و 60 درصد این صنایع در خارج از این شهرک‌ها هم‌اکنون در حال فعالیت هستند. وی گفت: ظرفیت کنونی تولید این واحدها 10 تا 70 درصد است. نجفی افزود: از 84 هزار واحد تولیدی کشور 92 درصد صنایع کوچک و متوسط هستند؛ کمتر از 2 هزار واحد بزرگ تولیدی و صنعتی در کشور فعال است.


Page Generated in 0/0056 sec