نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ با افزایش یک درصدی به 7/9 درصد رسید؛ همچنین نرخ تورم یکساله اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات 1/12 درصد اعلام شد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، در مردادماه سال جاری عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به 7/127 رسید که نسبت به ماه قبل 2/5 درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/19 درصد اعلام شد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 3/19 درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (8/13 درصد) 5/5 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ به 7/9 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (7/8 درصد) 0/1 واحد درصد افزایش نشان میدهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 1/9 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 6/3 درصد افزایش نشان میدهد. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب 1/12 و 8/8 درصد است. شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مردادماه ١٣٩٧ به عدد 6/127 رسید که نسبت به ماه قبل 1/5 درصد افزایش نشان میدهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/19 درصد و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مردادماه برای این دسته از خانوارها 8/9 درصد است. شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در مردادماه ١٣٩٧ به عدد 0/128 رسید که نسبت به ماه قبل 9/5 درصد افزایش نشان میدهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/18 درصد و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه برای این دسته از خانوارها 1/9 درصد است. در ماه گذشته همه بخشهای زیرمجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بودهاند که در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل از آن مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآوردههای آنها» (مرغ ماشینی، انواع ماهی و انواع گوشت قرمز)، گروه «شیر، پنیر و تخممرغ» (تخممرغ ماشینی، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه و شیر پاستوریزه)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز گردو)، گروه «آشامیدنیها» (آب معدنی)، گروه «خوراکیهای طبقهبندی نشده در جای دیگر» (رب گوجهفرنگی)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، شکر)، گروه «سبزیجات» (هویجفرنگی) و گروه «روغنها و چربیها» (کره گیاهی) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها (اطو، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، انواع ظروف آشپزخانه) و گروه «حملونقل» (انواع خودرو، دوچرخه، بلیت مسافرت داخلی با هواپیما) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل از آن داشتهاند.