printlogo


کد خبر: 197607تاریخ: 1397/6/4 00:00
اخبار

 بانک مرکزی ابلاغ کرد
سود سپرده دلاری ۴ درصد
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مقررات و شرایط سپرده‌گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ و اعلام کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس این ابلاغ بانک‌ها نسبت به سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد با تضمین بانک مرکزی مجاز خواهند بود. در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی آمده است: مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و دیگر مبادلات ارزی بین‌المللی»، برای اجرا اینگونه است که بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود، دوره سپرده‌گذاری ارزی یک‌ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود. همچنین نرخ سود سپرده‌گذاری سالانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب 3، 2 و 4 درصد بوده و کارمزد عاملیت آن بانک 3/0 درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می‌شود. از سوی دیگر بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود و در صورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب 1، 5/0 و 5/1 درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه نیز سودی تعلق نمی‌گیرد.


وزارت صمت توان کنترل  بازار آهن را ندارد
بازار آهن و فولاد از کنترل خارج شده به این معنا که قیمت ورق یا دیگر محصولات فولادی در بازار با قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود یا تولیدکنندگان ارائه می‌کنند بسیار متفاوت است. فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت درباره افزایش قیمت و رانت در بازار آهن و فولاد، اظهار داشت: افزایش قیمت آهن و فولاد را به وزیر صنعت، معدن و تجارت منعکس کرده‌ایم؛ واقعیت این است که تولیدکنندگان قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش نداده‌اند و افزایش قیمت ایجاد شده ناشی از آشفتگی در بازار است. وی با بیان اینکه واسطه‌ها و افرادی که فولاد و آهن‌ را پس از زنجیره تولید در اختیار دارند عامل افزایش قیمت‌ها هستند، افزود: به وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکر داده‌ایم و باید در شرایط جدید به بازار نگاه ویژه‌ای داشته باشند، ضرورت دارد سازمان بازرسی و نظارت بر کالا و خدمات که در گذشته وجود داشت به نحوی احیا شود. وی ادامه داد: به‌صورت ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اقدام عاجلی در زمینه کنترل بازار داشته باشد، وزارت صمت در این زمینه کمبود نیروی انسانی دارد، بنابراین خود مردم باید بازوی کنترل دولت در بازار شوند. احمدی با بیان اینکه در بازار آهن و فولاد رانت ایجاد شده است، تصریح کرد: چرخه فولاد از معدن تا محصولات پایین‌دستی را شامل می‌شود، زمانی که در زنجیره تولید رانت وجود داشته باشد، همه به دنبال استفاده از آن هستند و تنها مصرف‌کننده است که چیزی به دست نمی‌آورد. وی خاطرنشان کرد: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به صورت جدی وارد بازار آهن و فولاد شوند و بر بورس، بازار، عرضه و تولیدکنندگان اصلی نظارت کنند و شبکه توزیع باید از اتحادیه‌ها و اصناف کمک بگیرد تا بازار به وضعیت قابل قبولی بازگردد.

بسته‌های حمایتی برای کارگران
افزایش 5/19 درصدی حداقل مزد کارگران در سال جاری جوابگوی رشد هزینه‌ها نیست. اسدالله عباسی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خانه ملت، درباره تجدید نظر در دستمزد کارگران گفت: افزایش 5/19 درصدی حداقل مزد کارگران در سال 97 جوابگوی رشد هزینه‌ها نیست و از طرفی تولیدکنندگان نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند که نمی‌توانند خیلی سطح دستمزدها را بالا ببرند. وی تصریح کرد: ارائه بسته‌های حمایتی غذایی ماهانه به خانوارهای آسیب‌پذیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی، کارگری، کارمندی و بازنشستگان، همچنین تقویت حمایت‌های بیمه‌ای کارگران می‌تواند از راهکارهای موثر برای تقویت معیشت خانوارها باشد.


Page Generated in 0/0064 sec