printlogo


کد خبر: 197669تاریخ: 1397/6/6 00:00
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با اشاره به بدهی 140 هزار میلیارد تومانی دولت اعلام کرد
دارایی‌های شستا خرج 6 ماه تأمین اجتماعی!

گروه اجتماعی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) گفت: اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین 4 تا 6 ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.
مرتضی لطفی اظهار داشت: بنده 11 ماه است که مسؤولیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را برعهده گرفته‌ام و سعی شده در این مدت به موضوعات توسعه اشتغال، توسعه اقتصاد و توسعه صنعت پرداخته شود. لطفی افزود: ممکن است بنگاه‌های اقتصادی دیگری نیز وجود داشته باشند که شاید خیلی از شستا دارایی کمتری نداشته باشند ولی کمتر در معرض حاشیه قرار دارند  اما  شستا به لحاظ جایگاهی که در جامعه و مجلس دارد و با توجه به گذشته‌ای که برای این شرکت ایجاد شده است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مدیرعامل شستا به فارس گفت: شستا 274 شرکت دارد که 184 شرکت را مدیریت می‌کند و مابقی را سهامدار است. وی گفت: بیش از 80 درصد پرتو در بورس قرار گرفته و دقیقا یک ماه بعد از اینکه به شستا آمدم اطلاعات کامل 20 درصد از آن را که شامل 105 شرکت است در کدال گذاشتم و تمام شرکت‌های شستا به طور مرتب اطلاعات را از طریق کدال پخش می‌کند که این اقدام در راستای شفاف‌سازی است. مدیرعامل شستا افزود: در 8 ماه گذشته تلاش کردیم مجموع شرکت‌ها را به بورس ببریم و 5 درصد از دارایی‌ها تا 15 شهریورماه در بورس اضافه می‌شود.
ادغام هلدینگ‌های شستا
مدیرعامل شستا افزود: با توجه به اینکه شستا در سال 65 تاسیس شده و از آن زمان تاکنون 3 دهه گذشته است، بنابراین براساس اقتضای بنگاه‌داری و تاکید ریاست‌جمهوری مبنی بر کوچک‌سازی از بنگاه‌داری خارج و به سمت سهامداری پیش‌ رفته‌ و 9 هلدینگ را به 6 هلدینگ تقسیم کردیم. وی افزود: در حوزه ساختمان 3 شرکت داشتیم که در هر 3 شرکت موازی‌کاری‌هایی انجام می‌شد که این شرکت‌ها ادغام شد. از سوی دیگر تعداد اعضای هیات‌مدیره نیز کم شدند و تعداد زیادی از ساختمان‌ها و ابزارها نیز آزاد شد. لطفی بیان داشت: هلدینگ‌های انرژی،‌ نفت و گاز را با یکدیگر ادغام کردیم و از این منظر ساختمان‌ها و تجهیزات بسیاری آزاد شد.
دارایی‌های شستا خرج 6 ماه تأمین اجتماعی
وی گفت: شستا در حال حاضر 2/1 درصد از سهم تولید ناخالص ملی را دارد و 39 هزار میلیارد تومان سرمایه بیشتر ندارد که 16هزار و 500 میلیارد تومان قیمت تمام‌شده آن است. با توجه به بازار فعلی شاید بتوان گفت کل دارایی‌های شستا 45 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به اینکه تامین اجتماعی در هر ماه 6500 میلیارد تومان فقط حقوق و مستمری پرداخت می‌کند اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین 4 تا 6 ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.
بدهی 140 هزار میلیاردی دولت
مدیرعامل شستا همچنین گفت: فلسفه شکل‌گیری شستا این بوده است که ذخایر کارگران را حفظ و ارزشیابی کند اما دولت در پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی به دلیل تنگناهای اقتصادی که دارد تاخیر ایجاد کرده است، به طوری که 4 هزار میلیارد تومان بدهی در سال 90 تبدیل به 140‌هزار میلیارد تومان شده است و تامین اجتماعی برای اینکه کسری پرداخت حقوق بازنشستگان را تامین کند به سرمایه‌های شستا متوسل می‌شود. وی گفت: بنده اعلام می‌کنم که امروز 90 درصد سود شستا توزیع می‌شود و اگر برای طرح‌های خود بخواهیم اقدام کنیم مجبور خواهیم شد وام 28‌درصدی بگیریم و امروز به جای اینکه سود برای کارگران ذخیره کنیم 1600 میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌کنیم.
بازنشستگان سهامدار شستا می‌شوند
وی درباره سهامدار شدن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اظهار داشت: در هفته جاری جلسه‌ای تحت عنوان کمیته تامین منابع مالی داشته‌ایم و مقرر شد صندوقی تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری تشکیل شود که سهام شرکت‌های خوب را در آن صندوق تجمیع می‌کنیم. از محل این صندوق 3 هزار میلیارد تومان سهام بین بازنشستگان تقسیم می‌شود که به صورت قسطی از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد. لطفی بیان داشت: طرح دیگری نیز در نظر گرفته‌ایم که 3 قلم کالای جاروبرقی، یخچال و لباسشویی را به صورت قسطی به بازنشستگان ارائه دهیم و بانک هم وام 12 درصدی برای خرید این اجناس به بازنشستگان بدهد.


Page Generated in 0/0059 sec