printlogo


کد خبر: 197683تاریخ: 1397/6/6 00:00
نگاهی به آثار هنری تولید شده پیرامون حادثه انفجار دفتر نخست‌وزیری

پرونده مسکوت/حسن روزی‌طلب
این کتاب که به قلم حسن روزی‌طلب نگاشته شده است با نگاهی دقیق و مستند به اتفاقات رخ داده در روز انفجار دفتر نخست‌وزیری، به عامل اصلی این ترور و همچنین اتفاقات پیش‌آمده بعد از آن می‌پردازد. وی همچنین در کنار آن برخی ابعاد فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق و نیروهای آن را بررسی کرده است. پرونده‌ مسکوت مشتمل بر 4 فصل و 16 ضمیمه است که در آن علاوه بر معرفی ابعاد مختلف این ترور و همچنین معرفی برخی متهمان این ماجرا، مصاحبه با سعید حجاریان (یکی از متهمان پرونده)، اظهارات موسوی خوئینی‌ها درباره این پرونده و گزارش شهید اسدالله لاجوردی در دادستانی پیرامون این پرونده به عنوان بخشی از مستندات آورده شده است.
راه/ محسن رضایی
مجموعه کتب «راه» حاصل 21 جلسه گفت‌وگو با سردار محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه است. وی در این کتاب به نفوذ عناصر منافقین در سپاه از جمله کشمیری اشاره دارد. رضایی پیرامون یکی از این اعضا می‌گوید: منافقین در تشکیلات ما یک فرد نفوذی به نام عباس زریباف داشتند که 15 دقیقه قبل از اینکه به محل کار من حمله شود، به داخل اتاق آمد و پس از احوالپرسی در را بست و رفت. ربع ساعت بعد، به محل کار من در ساختمان ستاد مرکزی حمله شد. منافقین از 2 کوچه بن‌بست منتهی به این دیوار با 2 وانت و 2 تیم عملیاتی- مجموعاً 9 نفر- با آرپی‌جی 7 محل اقامت من را هدف قرار دادند.
پرونده ناتمام/ جواد موگویی
در دنیای مستند مانند سایر محصولات رسانه‌‌‌ای، حادثه انفجار دفتر نخست‌وزیری و سایر ترورهای تابستان دهه 60  از سوی نویسندگان و فیلمسازان مغفول واقع شده است. در این میان، دیگر اثر جواد موگویی به نام «پرونده ناتمام» پس از 5 سال پژوهش سال گذشته رونمایی شد که به حادثه انفجار دفتر نخست‌وزیری به عنوان پیچیده‌ترین پرونده امنیتی کشور می‌پردازد. در این مستند تلاش شده است به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شود: عامل شهادت رجایی و باهنر که بود؟ چرا پرونده انفجار دفتر نخست‌وزیری ناتمام ماند؟ آیا شهادت آیت‌الله قدوسی، دادستان کل کشور در زمان رسیدگی به این پرونده اتفاقی بود؟  
ماجرای نیمروز/ محمدحسین مهدویان
زمانی که دست دنیای مستند و نشر درباره حادثه 8 شهریور خالی باشد، بی‌شک از سینمای ایران انتظار کمتری می‌رود. با این وجود فیلم تحسین شده «ماجرای نیمروز» توانسته است روایتی دراماتیک و جذاب را از این برهه تاریخ روی پرده سینما بیاورد؛ روایتی که در جشنواره فیلم فجر نیز توانست تحسین مخاطبان و منتقدان را برانگیزد. این فیلم روایتی از ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین است که در بخشی از آن به ماجرای مسعود کشمیری و ترور شهیدان رجایی و باهنر نیز پرداخته می‌شود. ماجرای نیمروز روایتی از دل اطلاعات سپاه در بحبوحه ترورهاست که اقدامی کم‌نظیر در دستگیری و به هلاکت رساندن سرکرده‌‌های منافقین رقم می‌زند.


Page Generated in 0/0059 sec