printlogo


کد خبر: 197688تاریخ: 1397/6/6 00:00
نگاهی به عملکرد کاروان ایران در اندونزی
پنچاک سیلات بلای جان ما

محمد آخوندی: روز نهم بازی‌‌های آسیایی جاکارتا با کسب مدال‌‌های خوشرنگ وزنه‌برداری و کاراته و دو و میدانی به پایان رسید و کاروان ایران با کسب ۱7 مدال طلا در پایان این روز امیدوار است جایگاه پنجم دور قبل بازی‌ها را حفظ کند. برگزاری مسابقات رشته‌‌های مدال‌آور ایران در هفته نخست موجب شد برخلاف دوره‌‌های قبل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کاروان کشورمان از ابتدای بازی‌ها در رده چهارم یا پنجم باشد و در صورت کسب مدال‌‌های پیش‌بینی شده در روزهای باقیمانده بتواند جایگاه پنجم را تثبیت کند. اما بررسی عملکرد ورزشکاران ایرانی در 11 روز گذشته نشان می‌دهد برخی رشته‌ها فراتر از انتظار، برخی در حد پیش‌بینی‌ها و متاسفانه برخی رشته‌ها بسیار دور از انتظارات و پیش‌بینی‌ها ظاهر شده‌‌‌اند. کبدی را می‌توان از رشته‌‌های بسیار موفق برشمرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کبدی با عملکردی تاریخی 2 مدال طلای ممکن در بخش مردان و زنان را از هندی‌ها گرفت در حالی که 2 مدال نقره برای این رشته پیش‌بینی شده بود.
در کنار کبدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کاراته، کشتی، ووشو و تکواندو از رشته‌‌های همیشه موفق ایران در کسب مدال بوده‌‌‌اند. کاراته‌کاران اگر اسیر ناداوری در 2 فینال نمی‌شدند و اندکی دقت داشتند براحتی 4 یا 5 مدال طلا کسب می‌کردند اما در نهایت با کسب مدال توسط همه ورزشکاران اعزامی و داشتن 6 فینالیست و کسب 2 طلا، 3 نقره و 3 برنز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کاراته از موفق‌‌‌‌‌ترین رشته‌‌های ایران در بازی‌های ۲۰۱۸ بود، اگر چه یک طلا کمتر از اینچئون کسب کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ووشو که دوره قبل بازی‌ها یک طلا، 2 نقره و یک برنز کسب کرده بود در جاکارتا 2 طلا و 4 نقره کسب کرد که یکی از مدال‌‌های نقره در بخش تالوی بانوان و برای نخستین‌بار به دست آمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این نتیجه، ووشو را جزو رشته‌‌های موفق کاروان ورزشی ایران قرار می‌دهد. کشتی هم مثل همیشه مهم‌ترین نقش را در مدال‌آوری ایران داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کسب 8 مدال (5 طلا) با وجود کاهش 2 وزن و امکان افزایش طلاها به 6 در صورت داوری صحیح و عادلانه در سنگین‌وزن فرنگی و بردن همه فینال‌ها از جمله نکاتی است که موجب می‌شود کشتی همچنان در زمره موفق‌ترین‌ها باشد.
تکواندو هم به‌رغم اینکه موفق به کسب 4 مدال طلای دوره قبل نشد اما در مجموع با کسب 2 طلا، 2 نقره و یک برنز عملکرد نسبتا قابل قبولی در بخش مردان داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. متاسفانه عملکرد بانوان با یک نقره و یک برنز در حد انتظارات نبود و نیاز به بررسی دقیق فنی و کارشناسی دارد.
وزنه‌برداری از نظر کسب مدال طلا سنت‌شکنی و بالاخره 2 مدال طلا کسب کرد و بهترین نتیجه در بازی‌های آسیایی را به نمایش گذاشت. در عین حال عملکرد فردی ورزشکاران و حذف 4 وزنه‌بردار از رقابت‌ها نکته‌ای است که نمی‌توان بسادگی از کنار آن گذشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. شمشیربازی هم می‌توانست نتایج بهتری کسب کند اما در مجموع با کسب 2 مدال نقره و برنز از رشته‌‌های نسبتا موفق در جاکارتا بود. سنگ‌نوردی هم در نخستین حضور یک طلا به کاروان ایران هدیه داد که عملکرد مثبتی بود.
اما رشته‌‌‌هایی چون تیراندازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قایقرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، دوچرخه‌سواری جاده و کوهستان و تیراندازی با کمان به هیچ عنوان در حد و اندازه‌‌های خود و پیش‌بینی‌ها ظاهر نشدند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 3 مدال طلا در دوره قبل بازی‌ها در این رشته‌ها کسب شد که این دوره دست ورزشکاران ما از آنها کوتاه ماند. برخی رشته‌ها نیز که امید زیادی قبل از بازی‌ها به کسب مدال در آنها بود به طور کامل ناموفق بودند و با وجود حضور ورزشکاران زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موفق نبودند. پنچاک سیلات و جوجیتسو از جمله این ورزش‌هاست که باید مشخص شود با چه کارشناسی و پیش‌بینی‌‌‌ای به این مسابقات اعزام شدند. اما درباره رشته‌‌های تیمی چون فوتبال و هندبال و نیز رشته‌‌‌هایی که رقابت‌ها در آنها ادامه دارد باید در فرصتی مناسب و پس از پایان بازی‌ها نوشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
در نهایت اینکه اندونزی با کسب بیش از 10 مدال طلا در رشته پنچاک سیلات عملا رتبه چهارم را از ایران گرفته و در صورتی که قزاقستان نتواند در رشته‌‌‌هایی چون بوکس و تیراندازی مدال‌‌های طلای خود را افزایش دهد و نیز ایران به چند مدال طلای پیش‌بینی شده در روزهای آینده در دوومیدانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کوراش و والیبال دست یابد، جایگاه پنجمی دوره قبل در پایان بازی‌ها دور از انتظار نخواهد بود.


Page Generated in 0/0060 sec