printlogo


کد خبر: 197699تاریخ: 1397/6/6 00:00
اخبار

خزانه‌دار سرپرست وزارت اقتصاد شد
سیدرحمت‌الله اکرمی به سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب شد. به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهور در حکمی سیدرحمت‌الله اکرمی را به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب کرد. روحانی در حکم وی نوشت: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق اجرایی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم شما را به سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌کنم. گفتنی است، اکرمی پیش از این سمت معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور را بر عهده داشت. وی دارای لیسانس علوم اقتصادی با گرایش بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و فوق‌لیسانس برنامه‌ریزی و توسعه از مؤسسه عالی پژوهشی در برنامه‌ریزی و توسعه سازمان برنامه و بودجه است.


جلوی واردات شیرخشک را بگیرید
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت و اداره گمرک، خواستار لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک شده است، گفت: تداوم این ممنوعیت ممکن است موجب قاچاق شود. سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: کارخانجات لبنی در حال حاضر خود محصول دامداران را خریداری می‌کنند و محصول مازاد چندانی وجود ندارد. وی با اشاره به ممنوعیت صادرات شیرخشک از سوی وزارت صنعت افزود: ممنوعیت واردات شیرخشک یکی از ابزارهایی است که صنایع لبنی می‌توانند وزارت جهاد و تولیدکنندگان را کنترل کنند، چرا که این امر موجب انباشت محصول در داخل و کاهش قیمت شیر خواهد شد. وی درباره اینکه دامداران از نرخ اعلام‌شده برای شیرخام (۱۵۷۰ تومان) رضایت کافی ندارند، گفت: این قیمت مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان نبوده و وزیر صنعت این قیمت را بدون امضای وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است. به گفته این فعال بخش خصوصی، هم‌اکنون قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم شیرخام برای دامداران ۱۷۵۹ تومان است و ابلاغیه بدون امضای وزیر جهاد کشاورزی وجاهت ندارد. مقدسی درباره وضعیت بازار نهاده‌ها یادآور شد: هم‌اکنون هر کیلوگرم ذرت با کرایه حمل حدود ۱۲۸۰ تا ۱۳۰۰ تومان و کنجاله سویا حدود ۲۶۸۰ تومان است، ضمن اینکه نهاده‌های یادشده با ارز دولتی وارد می‌شود. 


ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه ریال طراحی شد
برای نخستین‌بار جزئیات ارز دیجیتال ملی از سوی ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تشریح شد که بر این اساس ارز دیجیتال ملی ایران که توسط شرکت انفورماتیک وابسته به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و توسعه پیدا کرده،  دارای مشخصات زیر است: ارز دیجیتال جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت خدمات انفورماتیک با درخواست بانک مرکزی به عنوان منتشر‌کننده ارز دیجیتال با تکنولوژی
Hyperledger fabric platform طراحی شده و توسعه پیدا کرده؛ این  ارز دیجیتال هیچگونه محدودیتی در زمینه تعداد تولید و انتشار ندارد و به هر میزان که بانک مرکزی تصمیم داشته باشد با پشتوانه ریال قابل صدور است. این ارز دیجیتال در شبکه زیرساخت بلاک‌چین خصوصی توسعه پیدا کرده و قابلیت استخراج یا ماینینگ توسط ماینرها مانند ارز دیجیتال بیت‌کوین را ندارد. از سوی دیگر کاربرد ارز دیجیتال ملی ایران در فاز اول به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات بین‌بانکی و در فاز دوم پرداخت‌های خرد بین افراد جامعه است. همچنین نقش بانک‌های تجاری در این ارز دیجیتال تایید تراکنش‌ها و نگهداری از دفاتر کل به شمار می‌رود. زیرساخت بلاک‌چین بانکی این قابلیت را دارد تا ارز دیجیتال را به عنوان پشتوانه پول ملی کشور صادر کرده و در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد و پس از آن از این زیرساخت به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین‌بانکی و توسعه خدمات خود بهره گیرد؛ این زیرساخت پس از طی دوران بررسی و آزمایش به صورت یک اکوسیستم در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های حوزه فناوری و فعالان نظام پولی و بانکی قرار خواهد گرفت اما تا زمان عملیاتی شدن قرار است این زیرساخت بر اساس نظرات و پیشنهادات علاقه‌مندان و کارشناسان بهبود و توسعه پیدا کند؛ هدف از ایجاد این زیرساخت استفاده بازیگران حوزه از یک زیرساخت استاندارد و جلوگیری از تعدد پلتفرم‌ها، اتلاف منابع و هزینه‌های ناشی از یکپارچه‌سازی است. از دیگر اقدامات انفورماتیک در حوزه ارزهای دیجیتال پایه توسعه راهکار ثبت و تایید هویت بر بستر بلاک‌چین است.
 


Page Generated in 0/0047 sec