printlogo


کد خبر: 197702تاریخ: 1397/6/6 00:00
مشکلات عجیب در بازار پروتئین
مرغ‌ها دانه ندارند، تخم‌مرغ‌ها شانه!
دولت بعد از ماه‌ها کنجاله را قیمت‌گذاری کرد و نرخ آن را افزایش داد

گروه اقتصادی: در بازار مرغ و تخم‌مرغ اتفاقات عجیب و غریبی در جریان است؛ کنجاله گران است و مرغ گران شده و کارتن و شانه برای تخم‌مرغ نایاب شده است! رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه کارتن و شانه تخم‌مرغ به سختی یافت می‌شود، گفت: نامه‌ای به وزیر صنعت نوشته و خواستار رسیدگی به این مساله شده‌ایم. ناصر نبی‌پور  با بیان اینکه با وضعیت ایجاد شده برای بازار نهاده‌ها، ادامه تولید کار دشواری است، گفت: قیمت کارتن و شانه تخم‌مرغ افزایش چشمگیری داشته است، البته به شرط اینکه بتوان این محصولات را پیدا کرد. وی با بیان اینکه کارتن و شانه در بازار بشدت کمیاب شده است،  افزود: قیمت کارتن از ۷۰۰ تومان با افزایش بیش از  ۴ برابری به ۳۰۰۰ تومان رسیده و قیمت شانه هم که بین ۶۰ تا ۱۰۰ تومان بوده به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان رسیده است.   رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد: در این راستا نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته و اعلام کرده‌ایم با وضعیت ایجاد شده باید تخم‌مرغ‌های تولیدی خود را چگونه بسته‌بندی و عرضه کنیم؟ اما هنوز جوابی به این نامه داده نشده است.  نبی‌پور گفت: کارخانجات اعلام می‌کنند مواد اولیه برای تولید کارتن و شانه ندارند و برخی کارخانجات نیز تعطیل شده‌اند. وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را مقابل مرغداری بین ۷۴۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان اعلام کرد و از توزیع تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار برخی استان‌ها مانند اصفهان، قزوین و تهران خبر داد. این فعال بخش خصوصی افزود: در قزوین هر شانه تخم‌مرغ به قیمت ۱۴ هزار تومان، تهران ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۵ هزار و  ۷۰۰ تومان و اصفهان ۱۶ هزار تومان توزیع می‌شود. نبی‌پور درباره اینکه با توجه به افزایش تقاضا و مصرف در مهرماه آیا احتمال مواجه شدن با شوک قیمتی در بازار تخم‌مرغ وجود دارد؟ گفت: اگر با بیماری مواجه نباشیم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. 
 کنجاله هست اما گران است
مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی دیروز  در نشست خبری درباره نهاده‌های دامی گفت کنجاله وجود دارد اما با توجه به نرخ ارز گران شده است. وی افزود: میزان واردات نهاده‌های تولید شامل ذرت، کنجاله سویا و جو در مقایسه با سال قبل حدود 20 درصد افزایش یافته است که این امر می‌تواند خیال تولیدکنندگان را بابت تامین این محصولات در بازار راحت کند. رضایی تاکید کرد: ‌تولیدکنندگان در صورتی که همین امروز هر چند تن ذرت و سویا بخواهند با قیمت‌های کارشناسی دولتی می‌توانند آنها را از بازار تهیه کنند اما باید توجه داشت که قیمت پایه این محصولات با توجه به تغییر نرخ ارز مرجع تغییر کرده است. وی افزود: سال گذشته قیمت پایه نرخ ارز واردات نهاده‌های تولید بخش دام و طیور 3200 تومان بود که این رقم در سال‌جاری به 4200 تومان افزایش یافته است و این امر باعث شده به همین میزان نرخ نهاده‌های دام و طیور و قیمت تمام شده مرغ افزایش یابد. رضایی گفت: قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا با توجه به کیفیت محصول و مبدا واردات در بازار مصرف 2200 تا 2250 تومان است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تنظیم بازار داخلی، صادرات دام زنده ممنوع شده است و اگر خروجی نیز صورت می‌گیرد غیرقانونی است، البته این بدان معنا نیست که تمام دام‌های ایران در حال خروج غیرقانونی از مرزها است زیرا حجم خروج دام به صورت قاچاق محدود است.
واسطه‌ها قیمت‌ها را بالا می‌برند
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در مراحل قبل و بعد از تولید در هر کدام چند واسطه حضور دارند که آنها باعث می‌شوند قیمت محصولاتی که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، افزایش یابد. رضایی همچنین به تولیدکنندگان بخش دام و طیور اطمینان داد که تمام نهاده‌ها و مکمل‌های مورد نیاز آنها تامین شده است. وی گفت: هیچگونه کمبودی در این باره نداریم و تولیدکنندگان می‌توانند با خیال راحت به ادامه تولید خود بپردازند.
وزارت صمت و تعزیرات بازار را کنترل کنند
رضایی در واکنش به سوال تسنیم درباره مسؤولیت رسیدگی به قیمت‌ها در بازار مصرف، گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسؤولیت تولید و تنظیم بازار در سطح کلان را دارد و وزارت صمت و تعزیرات حکومتی باید به کنترل قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی بپردازند. وی افزود: این امر به آن معنی نیست که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی بی‌تفاوت است به همین منظور شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع مرغ و گوشت منجمد و گرم در بازار می‌کند.
 مرغ به 12 هزار تومان نزدیک شد
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در مراکز خرده‌فروشی خبر داد. مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه قیمت این کالا نسبت به اوایل هفته حدود ۲۰۰ تومان در هرکیلوگرم افزایش یافته است، افزود: قیمت مرغ گرم در عمده‌فروشی مقابل کشتارگاه ۱۰۷۰۰ تومان، توزیع در واحدهای صنفی ۱۰۹۰۰ تومان و مراکز خرده‌فروشی ۱۱۸۰۰ تومان است. یوسف‌خانی نرخ خرده‌فروشی مرغ شمال را   ۱۱۳۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن را  ۱۰۳۰۰ تومان اعلام کرد. وی گفت: همکاران ما باید آگاه باشند قیمت‌های اعلامی یادشده نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند  با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند.


Page Generated in 0/0050 sec