printlogo


کد خبر: 197728تاریخ: 1397/6/6 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از پشت‌پرده خرید‌های نظامی مسأله‌دار در رژیم پهلوی
اِف مرگ‌!

گروه سیاسی: روز یکشنبه یک فروند جنگنده F5 مدل E متعلق به نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوالی پایگاه شکاری دزفول دچار سانحه شد و خلبان آن به شهادت رسید. خلبان این جنگنده سرهنگ خلبان شهید منوچهر فتاحی بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، اگر چه در ابتدا اعلام شد این جنگنده سقوط کرده اما امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش با تکذیب خبر سقوط اعلام کرد: این هواپیما در واقع فرود یا نشستن سخت یا به عبارتی هارد لندینگ داشته و صرفا از ناحیه چرخ‌ها آسیب دیده است.  در گزارش روابط عمومی پایگاه هوایی دزفول نیز توضیحات تکمیلی درباره این سانحه آمده است. در این گزارش تصریح شده است: پیش از ظهر امروز [یکشنبه] یک فروند هواپیمای F5  پایگاه هوایی دزفول در حین پرواز آموزشی و هنگام نشستن به علت نقص فنی دچار سانحه شد که با مهارت تحسین‌برانگیز یکی از خلبانان، در حاشیه باند پرواز به زمین نشست. در این سانحه که منجر به شهادت یکی از خلبانان شد، هواپیما با مهارت خلبان دیگر تحت کنترل قرار گرفت و با کمترین آسیب در حاشیه باند پرواز متوقف شد. بر اساس گزارشات منتشر شده، دلیل شهادت این خلبان مربی، نقض سیستم ایجکت بوده است. بر اساس گزارشات، تنها دقایقی بعد از پرواز، هواپیما دچار نقص فنی شده و خلبان هواپیما را تا نزدیکی باند کنترل می‌کند. شهید منوچهر فتاحی اقدام به ایجکت می‌کند اما چتر ایشان باز نمی‌شود و با زمین برخورد می‌کند و به درجه رفیع شهادت نایل می‌آید. هنوز اطلاعات رسمی و موثق درباره شهادت این خلبان منتشر نشده است و تنها دلیلی که درباره شهادت منوچهر فتاحی منتشر شده، نقص سیستم ایجکت بوده است. به گزارش «وطن‌امروز»، نقص سیستم ایجکت، یکی از رایج‌ترین اشکالات مهم درباره جنگنده‌های F5 است. جنگنده‌هایی که در زمان رژیم پهلوی خریداری شد و حرف و حدیث‌های فراوانی درباره پشت‌پرده خرید آنها مطرح شد.
آمار تیمسار آذربرزین از ایجکت‌های مرگبار
تیمسار شاپور آذربرزین، معاون عملیات و جانشین نیروی هوایی ارتش در دوران رژیم شاه، افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای درباره سیستم خرید جنگ‌افزارهای نظامی در دربار مطرح کرده است. آذربرزین می‌گوید خریدهای نظامی بویژه جنگنده‌ها بر اساس اولویت‌ها و نیازسنجی‌های دفاعی و رزمی نبوده، بلکه صرفا «رشوه» عامل تعیین‌کننده بوده است. آذربرزین در گفت‌وگویی که سال 88 با حسین دهباشی، مستندساز داشته، درباره خرید جنگنده F5 در زمان پهلوی اظهار داشت: سری اولی که F5 خریدیم نخستین جنگ‌‌افزاری بود که نیروی هوایی ایران پولش را داد. قبل از آن هر چه بود کمک نظامی بود.  F5نخستین هواپیمای سوپرسونیکی بود که به نیروی هوایی آمد. آذربرزین افزود: F5‌ها اشکال داشت. بال هواپیما بسیار کوچک بود، به همین دلیل برای خلبان‌های کم‌تجربه بسیار مشکل بود با این هواپیما بپرند، چون فکر می‌کردند مثل هواپیماهای دیگر بال پهن دارد و...
آذربرزین در ادامه درباره تبعات مرگبار هواپیمای F5 برای ایران تصریح کرد: طی مدت زمانی که این جنگنده را در اختیار داشتیم(در دوران پهلوی) 17 مورد خلبان‌ها از آن با چتر نجات پریدند که هر 17 مورد کشته شدند! به خاطر سیستم ایجکت.
کاسبی شاه با خرید‌های بنجل!
شاپور آذربرزین در ادامه اظهاراتش به فساد دربار در خرید‌های بی‌ضابطه نظامی اشاره کرد. او درباره فرآیند خرید جنگ‌افزارهای نظامی اظهار داشت: تشریفات خرید جنگ‌افزار در ایران با کشورهای دیگر به کلی متفاوت بود. در کشورهای دیگر بودجه را بر اساس تقدم‌ها و ماموریت‌ها و نیازها تعیین می‌کردند و وزیر جنگ مسؤول آن کار بود. هزینه‌ها نیز با تایید مجلس تخصیص داده می‌شد. وزیر جنگ در قبال این تخصیص‌ها و نیاز‌ها مسؤولیت داشت و باید در این مورد به مجلس جواب می‌داد.  بودجه ارتش ایران به این شکل تعیین نمی‌شد. نه تقدم‌ها مبنا بود و نه بر اساس نیازها تعیین می‌شد. در ایران ارتشبد حسن طوفانیان را معرفی کرده بودند (از طرف دربار) برای خرید جنگ‌افزارها برای ارتش ایران. این بزرگ‌ترین اشکالی که داشت این بود که موقعی که می‌خواست جنگ‌افزاری خریداری کند یا حتی بررسی بکند؛ با نیروها به هیچ عنوان صحبتی نمی‌کرد و مستقیما مساله را به شاه مملکت می‌گفت و شاه هم دستور خرید را می‌داد. موقعی که همه کارهای خرید انجام می‌شد، نیروها را در جریان قرار می‌دادند! سوال این است: چطور شد طوفانیان را برای این کار انتخاب کردند. کسی نمی‌دانست ولی همیشه این جواب بود که طوفانیان خوب می‌تواند با آمریکایی‌ها صحبت کند. این مبنای انتخاب طوفانیان بود. طوفانیان موقعی که برای خرید تجهیزات نظامی می‌رفت مذاکره می‌کرد؛ زیاد چانه نمی‌زد. اهل چانه نبود. هر چه آمریکایی‌ها می‌گفتند طوفانیان قبول می‌کرد و خب! آمریکایی‌ها این سیستم را دوست داشتند.  آذربرزین در ادامه اظهاراتش درباره خرید هواپیماهای F14 نیز تصریح کرد این هواپیما به دلیل محدودیت مانور جنگی و اینکه صرفا یک هواپیمای تدافعی برای حفاظت از ناوها بوده، از سوی کارشناسان نیروی هوایی ارتش مورد تایید قرار نگرفت و خود او به عنوان معاون عملیات نیروی هوایی ارتش پس از حضور در آمریکا و مشاهده این جنگنده، گزارشی را در مخالفت با خرید این جنگنده به دربار و شاه ارائه کرد. به گفته آذربرزین، خرید F14 حدود 30 درصد از توان دفاعی ایران را کاهش می‌داد و این در حالی بود که کارشناسان نیروی هوایی ارتش خواستار خرید جنگنده F15 بودند، چرا که معتقد بودند توان نظامی ایران در هوا را بیش از 100 درصد افزایش می‌داد.
آذربرزین البته تصریح کرد در نهایت کارشناسان شرکت سازنده F14 (گرومن) به ایران آمدند و بدون دعوت از فرماندهان نیروی هوایی ارتش، خرید 70 فروند F14 با رضایت شاه انجام شد. آذربرزین البته در ادامه خاطراتش نقل کرد بعدها به دلیل شکایت کمپانی سازنده F14 (مک دانل)،  رئیس کمپانی سازنده F14 در دادگاه اعتراف کرد برای خرید 70 فروند جنگنده F14، به طوفانیان  28 میلیون دلار رشوه داده  است!

چرا ساخت جنگنده بومی کوثر  در دستور کار قرار گرفت؟
صبح روز 30 مردادماه در مراسمی به مناسبت روز صنعت دفاعی، نخستین پرواز رسمی هواپیمای جنگنده آموزشی - رزمی با نام «کوثر»، در حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور از مبدأ فرودگاه مهرآباد تهران انجام شد. این نخستین رونمایی جنگنده کوثر بود که یک دستاورد بی‌نظیر در صنعت دفاعی ایران در حوزه هوایی به حساب می‌آید. به گزارش «وطن‌امروز»، اگرچه حملات و شائبه‌افکنی‌های زیادی در فضای مجازی علیه این جنگنده بویژه به خاطر شباهت پلتفرم آن به اف 5 انجام شد اما نکته مهم درباره این جنگنده ایرانی این بود که به قول امیر حاتمی،  وزیر دفاع  تماما ساخت داخل و جزو فناوری‌های روز دنیا است.  اما شاید مهم‌ترین امکانات کوثر نسبت به اف 5 امنیت سیستم پرتاب خلبان یا همان ایجکت باشد. صندلی پرتاب‌شونده خلبان و ارابه فرود 2 قطعه بسیار حساس و استراتژیک دیگر هستند که با بومی‌سازی کامل در کشور روی هواپیمای کوثر نصب شده‌اند. به گزارش مشرق، صندلی پرتاب‌شونده خلبانان از نوع «صفر صفر» بوده، یعنی می‌تواند حتی در سرعت صفر و ارتفاع صفر نیز اقدام به خارج کردن خلبان از جنگنده کند. این موضوع باعث شده جنگنده آموزشی کوثر برخلاف اف 5، پرنده امن خلبانان آموزشی و نیز رزمی باشد. از دیگر اتفاقات مهمی که در پروژه کوثر رخ داده، می‌توان از نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج نخستین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-85 به‌ شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آن‌قدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای نخستین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند. موتور توربوجت ملی اوج، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب‌وهوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب ‌روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست. غیر از موتور که شاید مهم‌ترین بخش جنگنده و قلب آن است، متخصصان کشورمان تغییرات بسیار زیادی نسبت به جنگنده اف 5 روی کوثر انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان  به تبدیل نمایشگرهای بسیار قدیمی آنالوگ  به دیجیتال چندمنظوره (MFD)، تبدیل سایت نشانه‌گیری قدیمی به سایت مدرن دیجیتال (HUD)، نصب کامپیوتر محاسبات بالستیک، ارتقای رادار جنگنده و تبدیل آن به یک رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات، نصب سامانه نقشه متحرک هوشمند روی جنگنده و... اشاره کرد.


Page Generated in 0/0071 sec