printlogo


کد خبر: 198021تاریخ: 1397/6/13 00:00
کارناوال استعفای کاردینال‌های متجاوز در دستگاه پاپ پایان ندارد
شرم بر تو باد

گروه بین‌الملل: کاردینال‌های پا به سن گذاشته یکی پس از دیگری مجبور به استعفا شده‌اند. افشاگری‌های پیش آمده با هشتگ «من هم همین‌طور» در توئیتر و شبکه‌های اجتماعی دیگر، موج جدیدی از بی‌اعتمادی به کلیسا را به راه انداخته است. در این میان اتهامات تازه به کاردینال دونالد ووئرل، معترضان به تجاوز جنسی را مقابل کلیسای کاردینال ووئرل کشاند تا فریاد بزنند «شرم بر تو باد». ووئرل 77 ساله متولد پیستبورگ در آمریکاست و از سال 2006 به عنوان کاردینال واشنگتن مشغول به کار است. او در همین حال متهم به آزار جنسی کودکانی است که نزد وی برای تعلیم مسیحیت می‌آمدند.
پس از آنکه اتهامات به کاردینال ووئرل نسبت داده شد، او در جمع پیروانش در کلیسا حاضر شد و اعلام کرد خواهان بخشش از سوی آنهایی است که او آنها را مورد آزار قرار داده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد از دهه 1980 تاکنون کاردینال ووئرل از 1000 شاگرد خود دست‌کم 300 تن را مورد آزار قرار داده است.
کاریدنال ووئرل در همین حال تحت فشارهای شدیدی برای استعفا قرار دارد. مخالفانش می‌گوید ووئرل در 1966 به کودکان تجاوز کرده است.
همان‌طور که اشاره شد زمانی که کاردینال ووئرل مشغول سخنرانی بود گروهی فریاد زدند «شرم بر تو باد» و کلیسا را ترک کردند و حتی دوربین‌ها توجه‌شان به زنی جلب شد که زمان سخنرانی کاردینال به نشانه اعتراض پشتش را به نماینده پاپ کرده بود. این کاردینال آمریکایی از پاپ خواسته است او را برای بخشش گناهانش دعا کند!
بحران در کلیسا
یک دهه از نخستین افشاگری‌ها علیه تجاوز جنسی در کلیسا می‌گذرد و طی سال‌های گذشته ده‌ها تن از مقامات عالی رتبه کلیسا مجبور به استعفا شده‌اند. سفر پاپ فرانسیس به ایرلند که یکی از محل‌های اصلی خشونت علیه کودکان و نوآموزان مسیحیت بود نیز از سوی کارشناسان مسائل کلیسای کاتولیک با نگرانی دنبال شد و در این سفر گروه‌های مخالف پاپ از وی خواسته بودند به خاطر ناتوانی‌اش از مدیریت بحران کلیسا از مقام خود استعفا کند.
کاردینال پِل، مسؤول امور مالی واتیکان، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های کلیسای کاتولیک و معتمد پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان است. او که متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان شده، به طور موقت استعفا کرد. کاردینال جورج پل که مسؤول امور مالی کلیسای کاتولیک و معتمد پاپ است، متهم به کودک‌آزاری در کشورش استرالیا شده اما این اتهام را بشدت رد می‌کند. او اکنون به طور موقت از مقام خود در واتیکان استعفا کرده است.
همان‌طور که از شواهد مشخص است وضعیت پاپ فرانسیس در حال حاضر حتی با تشکیل کمیته‌ای که در سال 2014 کار خود را برای بررسی آزار و سوءاستفاده جنسی در کلیسا آغاز کرده، بهبود نیافته است و کماکان تحت فشار شدیدی قرار دارد. بسیاری بر این باورند کمیته‌ای که پاپ تشکیل داده است متشکل از افرادی است که خود آنها سوابق تاریک و بعضا خاکستری درباره بحث آزار جنسی دارند. پاپ فرانسیس حتی گفته است آزار جنسی کودکان و لاپوشانی این مساله می‌تواند منجر به خلع لباس روحانیون مسیحی شود. این کمیته اما تاکنون نتوانسته است نگاه افکار عمومی به کلیسا را که بشدت متاثر از آزار جنسی خدشه‌دار شده به حالت عادی بازگرداند. بحران در کلیسای کاتولیک تا جایی پیش رفته است که بسیاری از مومنان این کلیسا خواستار رفرم در کلیسا و نحوه برخورد با روحانیون خطاکار شده‌اند. نباید از نظر دور داشت که پاپ بندیکت شانزدهم که پس از ژان پل دوم بر مسند رهبری کلیسای کاتولیک نشست 400 کشیش و مقامات بالاتر این کلیسا را در کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایرلند و آمریکای جنوبی در میان سال‌های 2011 و 2012 خلع لباس کرد.
 


Page Generated in 0/0053 sec