printlogo


کد خبر: 198023تاریخ: 1397/6/13 00:00
چهارگوشه

حالت فوق‌العاده در پایتخت لیبی
سخنگوی اداره اورژانس و کمک‌های اولیه طرابلس، پایتخت لیبی اعلام کرد شمار کشته‌شدگان درگیری‌های اخیر در این شهر به 50 نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از 120 نفر رسیده است. شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی روز یکشنبه و در پی ادامه درگیری‌ها در پایتخت این کشور، در طرابلس و حومه آن حالت فوق‌العاده اعلام کرد. این درگیری‌ها میان گردان موسوم به «انقلابی‌های طرابلس»، «گردان 301» و گردان «تانک‌های ابوسلیم» از یک‌سو و تیپ هفتم پیاده در ترهونه معروف به نیروهای «کانیات» در گرفته است. هیات پشتیبانی سازمان ملل هشدار داده تداوم درگیری‌ها ممکن است باعث گسترده شدن دامنه آن شود و همه مناطق این کشور را فرا گیرد.

هشدار لندن درباره تهدید داعش برای ‌اروپا
وزیر دفاع انگلیس در جریان سفرش به افغانستان گفت:‌ ما همچنان شاهد فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان هستیم و شواهدی داریم که نشان می‌دهد آنها نه فقط برای انگلیس بلکه برای تمام قاره اروپا تهدید هستند. آنچه ما می‌بینیم تهدیدی واقعی از سوی این گروه‌ها برای انگلستان است. وی ادامه داد: تلاش‌ها برای جلوگیری از حملات بعدی از سوی آنها ادامه دارد. ما به‌گونه‌ای اقدام می‌کنیم که اطمینان حاصل کنیم دیگر حملاتی شبیه به حملات منچستر نداشته باشیم. تهدید تروریستی همچنان در سال‌های اخیر در انگلستان در سطح بالا باقی مانده است. این کشور با یکسری حملات تروریستی مرگبار از جمله پل وستمینستر، لندن و پارلمان در مارس 2017 روبه‌رو بوده است.

موزه 200 ساله برزیل در آتش
موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو شامگاه شنبه طعمه آتش‌سوزی مهیبی شد. علت این آتش‌سوزی مشخص نیست. این موزه‌ ۲۰۰ ساله که در محله سائو کریستووائو قرار دارد، زمانی که آتش به ساختمان آن سرایت کرد، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بسته و تعطیل بود.  موزه ملی برزیل یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های تاریخ طبیعی در آمریکای لاتین محسوب می‌شود و مجموعه‌های آن بیش از ۲۰ میلیون شیء را شامل می‌شود. موزه ملی برزیل در سال ۱۸۱۸ افتتاح شد و قدیمی‌ترین موزه این کشور است. این موزه زمانی محل سکونت خاندان پادشاهی پرتغال و برزیل بود.

افشای رشوه سعودی به مک‌کین
تارنمای افشاگر ویکی لیکس اعلام کرد: جان مک کین سناتور آمریکایی که یکشنبه مراسم تدفین وی برگزار شد، در جهت اجرای سیاست‌های عربستان و رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد و «موسسه مک کین» یک میلیون دلار از سعودی‌ها گرفته بود. تارنمای ویکی لیکس در حساب توئیتری خود نوشت: اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد میراث اصلی سناتور مک‌کین پیشبرد مجموعه‌ای از سیاست‌های خطرناک سعودی- نتانیاهو، ویرانی عراق، سوریه و لیبی بود که به بحران آوارگان و ایجاد داعش منجر شد. «موسسه مک کین» در واشنگتن قرار دارد. این اندیشکده در حوزه سیاست خارجی، امنیت و اقتصاد فعالیت می‌کند. این موسسه زیر نظر دانشگاه ایالتی آریزونا فعالیت می‌کند.

برگزاری رزمایش چندملیتی ناتو در اوکراین
مانورهای نظامی چندملیتی موسوم به «نیزه سه‌شاخه 2018» از دیروز با حضور 15 کشور در غرب اوکراین آغاز شد. وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد بیش از 2500 نیروی نظامی از اوکراین و 14 کشور دیگر در این رزمایش حضور دارند. ژانویه سال جاری میلادی، رئیس‌جمهوری اوکراین قانونی را امضا کرد که براساس آن اجازه ورود 3000 نیروی خارجی به این کشور برای حضور در مانورهای نظامی چندملیتی داده شده است که یکی از این مانورهای نظامی «نیزه سه‌شاخه 2018» است. براساس قوانین اوکراین، کشورهای خارجی نمی‌توانند در این کشور پایگاه نظامی داشته باشند و به این معناست که هر سال نیروهای خارجی باید برای حضور در این کشور از دولت اجازه بگیرند و این مساله با امضا و اجازه رئیس‌جمهوری میسر است.


Page Generated in 0/0078 sec