printlogo


کد خبر: 198030تاریخ: 1397/6/13 00:00
اخبار

وزیر صنعت، معدن و تجارت:
سازمان حمایت مرجع قیمت‌گذاری همه‌کالاها شد
وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت درباره حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌‌گذاری خودرو توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش ایبنا، محمد شریعتمداری درباره حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌‌گذاری خودرو، اظهار داشت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در بندهای ۴ و ۵ که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده، 2 موضوع به‌روشنی بیان شده است. وی افزود: بر اساس اعلام این شورا، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور تعیین شده و بر همین اساس همه مراجع قانونی تعیین قیمت، مکلف هستند نظرات کارشناسی این سازمان را مدنظر قرار دهند. شریعتمداری درباره بند دیگر این مصوبه، توضیح داد: همه مراجع قانونی تعیین قیمت مکلف هستند پس از تایید ستاد تنظیم بازار مصوبات خود را اجرایی کنند و هیچ مرجع قانونی دیگری مستقیما نباید آنچه به نتیجه می‌رسد را ابلاغ کند. وی افزود: تمام مراجع باید پیش از ابلاغ بررسی‌‌های خود، این نتایج را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده و پس از بررسی در این ستاد و در صورت تایید، قابلیت اجرا خواهد داشت. وی درباره این ستاد توضیح داد: ستاد تنظیم بازار مرکب از نمایندگان
۹ وزارتخانه، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.

قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به تأخیر افتاد
ولی ملکی، عضو شورای رقابت با اعلام اینکه این شورا با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی نرخ تورم‌بخشی ۵ ماه نخست امسال را درخواست کرده است، گفت: پس از دریافت نرخ تورم، شورا درباره تغییرات قیمت خودرو تصمیم‌گیری خواهد کرد. ملکی با اشاره به حضور مدیران عامل 2 شرکت خودروساز در این جلسه و ارائه توضیحات درباره گرانی‌های اخیر افزود: یکی از استدلال‌های خودروسازان در افزایش قیمت و هزینه تولید، رشد نرخ ارز بود و معتقد بودند با افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و نرخ ارز، فروش خودرو با قیمت‌های فعلی برای آنها به صرفه نیست. وی اضافه کرد: خودروسازان احتکار خودرو را هم به صرفه ندانسته و اعلام کردند روزانه بیش از 2 هزار خودرو تولید می‌کنند.


ضرب‌الاجل وزارت صنعت به واحدهای فولادی‌
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد همه واحدهای صنعتی مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات غیرآهنی برای اینکه بتوانند از بورس کالا خرید کنند، تا 20 شهریور مهلت ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب را دارند. به گزارش ایرنا، پس از التهاب بازارهای کالایی و جولان دلالان در بخش‌‌های مختلف، چندی است ساماندهی فعالان بخش پایین‌دستی صنعتی در سامانه بهین‌یاب و نحوه عرضه محصولات در بورس کالا آغاز شده است. در روزهای اخیر تلاش شده است تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی بخش پایین‌دستی شناسایی شده و برای آنها مجوز خرید از بورس کالا صادر شود. بر اساس اعلام وزارت صمت با توجه به اینکه ملاک خرید فولاد و فلزات غیرآهنی در بورس کالا اکنون فقط فهرست خریداران سال‌‌های گذشته است، امکان دارد شماری از آنها امروز جزو مصرف‌کنندگان واقعی نباشند. همچنین به دلیل اینکه امکان دارد واحدهای تولیدی مصرف‌کننده واقعی فلزات به دلیل خرید نکردن در سال‌‌های گذشته از بورس کالا امروز نتوانند از بورس خرید کنند، قرار شده است همه واحدهای صنعتی مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات غیرآهنی تنها با ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب بتوانند از بورس خرید کنند. مهلت ثبت‌نام در این سامانه تا 20 شهریور است و پس از آن تاریخ تنها فهرست‌‌های سامانه بهین‌یاب ملاک عمل بوده و هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت. بر این اساس، این شرکت‌ها پس از بررسی‌‌های استانی و راستی‌‌‌‌‌‌‌آزمایی اطلاعات و پس از ارزیابی دفاتر تخصصی در ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید به بورس کالا معرفی می‌شوند. گفتنی است سامانه «بهین‌یاب» وزارت صنعت که با هدف عرضه شفاف مواد اولیه به صنایع پایین‌دستی صنعتی و پتروشیمی ایجاد شد، اکنون به دلیل وجود مشکلات به محلی برای سوءاستفاده دلالان و التهاب‌آفرینی در بازار تبدیل شده است.


Page Generated in 0/0049 sec