با ارسال نامهای به شورای نگهبان
مجمع تشخیص لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را رد کرد
آیتالله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامهای به شماره 0101/96810 در تاریخ 4 شهریورماه به آیتالله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مغایرتهای یکی دیگر از لوایح چهارگانه درخواستی FATF یعنی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با بندهای 7، 13 و 22 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بندهای 1 و 11 سیاستهای کلی تشویق سرمایهگذاری، بند 1 سیاست کلی امنیت قضایی و بند 14 سیاست کلی امنیت اقتصادی را اعلام کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، عباسعلی کدخدایی، قائممقام دبیر شورای نگهبان هم با ارسال نامهای به شماره 6783/102/97 در تاریخ 7 شهریورماه به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، نظر این مجمع درباره این لایحه را «جهت اقدام لازم» به مجلس ارسال کرد. بر اساس این گزارش، کارگروه ویژه اقدام مالی FATF در قالب بندهای 24 و 27 «برنامه اقدام»، درخواست کرده بود ایران قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح کند. در همین راستا، دولت لایحه اصلاح این قانون را تهیه و به مجلس ارسال کرد.
اعلام جزئیات تخلفات تحصیلی حسین فریدون برای نخستینبار
محمدمهدی زاهدی، رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با تسنیم، برای اولینبار جزئیاتی جدید از تخلفات انجام شده در پرونده تحصیلی برادر رئیسجمهور را اعلام کرد. وی در همین زمینه اظهار داشت: یقیناً براساس محتوای گزارشات رسیده به کمیسیون و همچنین برخی مستنداتی که آقای ابطحی عضو کمیته 3 نفره بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیسجمهور ارائه کرده، ورود آقای حسین فریدون به دوره دکترا آن هم به یکی از دانشگاههای بزرگ کشور، بر اساس فشارهای سیاسی و به عبارتی رانت سیاسی و اعمال قدرت بوده است. وی با بیان اینکه نحوه ورود برادر رئیسجمهور به پردیس دانشگاه شهید بهشتی نکته اختلافی در گزارش کمیته 3نفره این کمیسیون بود، افزود: بنده بهعنوان رئیس سابق کمیسیون این 2 گزارش را مطالعه کرده به این نتیجه رسیدم که لازم است این 2 گزارش تجمیع شود. این تجمیع در حال آماده شدن بود که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و دکتر عارف در این سمت جایگزین بنده شد. عضو کمیسیون آموزش مجلس با اعلام اینکه در حال حاضر این گزارشها در کمیسیون موجود است و آقای عارف میتواند آنها را در کمیسیون مطرح کند، یادآور شد: رئیس فعلی کمیسیون مسؤول جمعبندی نهایی و ارائه گزارشها برای رأیگیری در صحن کمیسیون است. زاهدی با ابراز اینکه محمدجواد ابطحی و آقای قمی بهعنوان رئیس کمیته 3 نفره هر کدام گزارشات جداگانهای را به کمیسیون ارائه کردهاند که در گزارش آقای قمی برخی مستندات نادیده گرفته شده است، گفت: برای مثال بر اساس مستندات و گزارشاتی که وجود داشت گروه علمی که آقای فریدون قرار بود در آنجا ادامه تحصیل دهد رسماً با این موضوع مخالفت کرده و امضای اعضای گروه موجود است اما هیچ مستندی دال بر اینکه گروه با تحصیل وی موافقت کرده، وجود ندارد. وی ادامه داد: مستندات دستی مبنی بر فشار برای ورود حسین فریدون به دانشگاه وجود دارد که در آن بهصراحت به این موضوع اشاره نشده اما مضمون آن این است که آقای فریدون در دانشگاه پذیرفته شود، این در حالی است که گروه دانشگاه پذیرنده با این موضوع مخالفت کرده است و با این تصمیم دیگر کار تمام بوده و حق نداشتند دوباره با اعمال فشار از بالا و از درون وزارتخانه، به هیات رئیسه دانشگاه و از آنجا به گروه باعث شوند در نهایت تحت این فشارها رئیس گروه اعلام کند مانعی برای این موضوع وجود ندارد، این در حالی است که هیچگاه در عرف دانشگاه چنین چیزی وجود ندارد، بلکه گروه است که تصمیمگیری میکند. نماینده کرمان در مجلس تصریح کرد: یکسری مستندات در گزارش آقای ابطحی وجود دارد که آن مدارک در اختیار آقای قمی نبود و همین مستندات نشان میدهد فشار از بیرون یعنی از سوی وزارتخانه به دانشگاه بوده است.