گروه اقتصادی: هجوم دلالها، ترس از گران شدن کالاها و ترس از قحطی و عدم اعتماد به برنامههای اقتصادی دولت موجب شده تقاضای کاذب در بازار به وجود آید و برخی از کالاها کمیاب به نظر برسد.
به گزارش «وطنامروز»، تقاضای کاذب موجب شده قیمتها در بازار دلالی افزایش یابد و حتی نظارتها نیز با مشکل مواجه شود. هماکنون لوازم خانگی مانند بازارهایی مثل خودرو شکاف قیمتی از کارخانه تا بازار دارند به طوری که اختلاف قیمت تا 10 میلیون تومانی را در بازار شاهد هستیم. به عنوان مثال یخچال فریزر سایدبایساید سامسونگ (تولید ایران) به قیمت کارخانه حدود 12 میلیون تومان عرضه میشود اما در بازار بیش از 20 میلیون تومان فروش میرود. این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی اعلام کردهاند میزان تولید کاهش نیافته اما در چند ماه اخیر میزان تقاضا به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا کرده است. دلایل این افزایش قیمت نیز چیزی نیست جز افزایش شدید قیمت ارز، ترس از گرانتر شدن کالاها، هجوم دلالها و مهمتر از همه عدم اعتماد به برنامهریزیهای اقتصادی دولت. یکی از تولیدکنندگان اعلام کرد برای اینکه محصولات خود را فقط به متقاضی واقعی برساند بعد از نصب محصولات، کارتن آن را به کارخانه عودت میدهد!
سیدعلیرضا موسویمجد، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوتی تصویری کشور و مدیر کارخانه تکوین الکترونیک در این باره به «وطنامروز» گفت: برای آنکه کالا به دست مصرفکننده نهایی برسد تصمیم گرفتیم بعد از نصب، کارتن کالا را بازگردانیم تا از خرید و فروش مجدد آن و انبار کردن لوازمخانگی توسط دلالان جلوگیری شود، زیرا گاه قیمت مصوب با قیمت ارائه شده در بازار اختلافی 7 تا 8 میلیون تومانی دارد.
وی افزود: در حوزه کالاهای ساخت داخل افزایش قیمت شدید نیست و این محصولات درحالی که ارزشافزوده خوبی ایجاد کرده است، تنها حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته که بیشتر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مانند محصولات پتروشیمی، کارتن و... است.
موسویمجد در نشست خبری با خبرنگاران نیز اعلام کرد: تولید داخلی لوازم خانگی، حدود 50درصد ارزش افزوده در کشور ایجاد کرد، زیرا زمانی که کالا وارد کشور میشود، پول کارگر و... را به خارج میدهیم اما اکنون این پول در کشور توزیع میشود و در گام بعد، داخلیسازی محصول انجام شده است. وی افزود: اکنون قیمت یک یخچال دارای برند خارجی ساخت داخل، 8 تا 9 میلیون تومان است اما با توجه به افزایش قیمت ارز، اگر همین یخچال از خارج وارد میشد، قیمتی حدود 16 میلیون تومان داشت. اکنون تقاضایی که در بازار وجود دارد، تقاضای کاذبی است که باید با کمک رسانهها و تولیدکنندگان مدیریت شود. وی با اشاره به اینکه سالهای گذشته در 5 ماهه اول، همواره تولید و عرضه بهدلیل عدم کشش بازار پایین بوده، تأکید کرد: اما اکنون چه اتفاقی افتاده که مردم برای خرید لوازمخانگی هجوم آوردهاند؟ تنها دلیل این رفتار از مردم این است که یک نگرانی در جامعه ایجاد شده که زمینه را برای حرکت مردم به سمت بازار هموار کرده است. اگر چه شرایط جدید، مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده اما باید جلوی این موج نگرانی را بگیریم تا تقاضای کاذب لوازم خانگی کنترل شود. به گفته وی، طی سالهای گذشته هیچگاه در ابتدای محرم فروش خوب نبوده، به طوری که در محرم سال گذشته روزی 60 تا 70 تلویزیون به فروش میرسید اما امسال روزانه 1000 تا 1400 تلویزیون از انبار خارج میشود. رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور با بیان اینکه برخی قطعات از کشور کرهجنوبی تأمین میشود، افزود: مشکلی برای تأمین مواد اولیه از سوی کرهجنوبی نداریم و در این باره قول مساعد دادهاند. در تأمین ارز نیز مشکلی نداریم و ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما میگیریم. در همین زمینه، انتقال ارز نیز بدون مساله در جریان است. موسویمجد در پایان گفت: اگر چه تحریم میتواند مشکلاتی را ایجاد کند اما در زمان تحریمهای گذشته نیز ما به کار خود ادامه دادیم و توانستیم ماشینآلات و قطعات مورد نیاز را به کشور وارد کنیم.
صادرات تقویت شود
از سوی دیگر مدیر عامل یکی از حوزههای لوازم خانگی درباره وضعیت این صنعت در شرایط فعلی میگوید: خوشبختانه صنعتگران ایرانی طی چندین سال گذشته در زمینه تولید لوازم خانگی اقدامات قابلتوجهی انجام دادهاند. اخیرا نیز کالاهای خود را بویژه در صنعت تلویزیون (وسایل صوتی و تصویری) پا به پای تکنولوژیهای خارجی بهروزرسانی و محصولاتی را تولید و روانه بازارها کردهاند. چنانچه این بخش از سوی مردم و دولت مورد حمایت قرار گیرد در آینده نه چندان دور این صنعت (لوازم خانگی) چه از لحاظ کیفی و تولیدی هاب منطقه خواهد شد. محمد نورایی درباره کیفیت کالاهای تولید شده از سوی صنعتگران ایرانی نسبت به مشابه خارجی اظهار میکند: حدود ۲۰ سالی است که تولیدکننده تلویزیون در ایران هستیم. آنچه در ایران به نقطه تولید میرسد از کیفیتهای جهانی نیز تبعیت دارد، چرا که شعارمان رضایت مشتریان است. در این بازه زمانی مبنای ما برای زنده ماندن صنعت توجه به اصل کیفیت است. سعی داریم با رعایت این مولفه، کالاها را به بازارهای منطقهای نیز صادر کنیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات نرخ ارز بر کاهش میزان تولید لوازم خانگی تاثیر گذاشته یا خیر؟ پاسخ میدهد: در این شرایط به دلیل افزایش نرخ ارز تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شده است. اینکه برخیها معتقدند تولید کارخانهها کاهش یافته و محصولی نیز وجود ندارد این فرضیهای نادرست است، چرا که از ابتدای سال تاکنون حتی میزان تولید ما نیز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته و به اندازه پارسال تولید وجود دارد. نورایی در توصیهای به مردم میگوید: تولید لوازم خانگی به اندازه کافی وجود دارد، بنابراین مردم نسبت به وضعیت بازار نگران نباشند.