عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیحاتی پیرامون هزینه سربار خودروسازیها ارائه کرد. سعید باستانی با اشاره به هزینههای سربار خودروسازان، گفت: هزینههای سربار خودروسازان در چند حوزه بوده که یکی از این هزینهها پرسنل مازاد آنهاست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایپا اعلام کرده 11 هزار نیروی مازاد دارد، افزود: ایرانخودرو اعلام نکرده که چه میزان نیروی مازاد دارد اما قطعا تعداد نیروهای آن بیشتر از سایپا است. وی با بیان اینکه شرکتهای تابعه خودروسازی از جمله دیگر موارد هزینههای سربار خودروسازان هستند، ادامه داد: هر خودروساز چند شرکت تابعه دارد و گاهی تا حدود 140 شرکت میرسند، البته مجلس هنوز به این موضوع که دقیقا چند شرکت تابعه خودروسازی وجود دارد، ورود نکرده است. نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر کدام از این شرکتهای تابعه هیأتمدیره و دفاتر متعدد در استانهای مختلف دارند، اظهار داشت: هر شرکتی حداقل 5 عضو هیأتمدیره دارد که این موضوع هزینه سرباری برای خودروسازی کشور ایجاد میکند و اگر بررسی شود که آیا این شرکتها سودده هستند یا زیانده و چگونه فعالیت میکنند به پارامترهای هزینههای سربار خودرویی اضافه میشود. وی با بیان اینکه بخش دیگری از موارد سربار خودروسازیها هزینههای پولی و مالی آنهاست، افزود: خودروسازان برای تامین منابع مالی مجبور هستند به بانکها مراجعه کنند و بانک نیز اگر بخواهد سود 18 درصدی دریافت کند با تضامین و دیگر موارد به حدود 24 درصد میرسد. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه انحصار تولید در خودروسازی کشور وجود دارد، افزود: هماکنون واردات خودرو به کشور ممنوع است اما زمانی هم که ممنوع نبود تعرفههای واردات به کشور بالا بود و عملا ورود خودرو به کشور سخت بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد مشخص مجلس این است که دولت واردات خودرو را مدیریت کند و ممنوعیت آن برداشته شود، تصریح کرد: از سوی دیگر انتظار میرود که خودروسازان از زیر چتر دولت بیرون آمده و به معنای واقعی خصوصی شوند و دولت سهام خود را در خودروسازیها واگذار کند تا بتوان بحث خودروسازیها را در کشور مدیریت کرد.