printlogo


کد خبر: 198710تاریخ: 1397/6/25 00:00
گزارش تکان‌دهنده از وضعیت زندگی مردم در استان حجه یمن
از گرسنگی برگ انگور می‌خورند
تداوم شرم‌آور حمایت تسلیحاتی غربی‌ها از ائتلاف متجاوز سعودی‌

گروه بین‌الملل: با وجود جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و بالا گرفتن انتقادها و اعتراض‌های نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی در جهان از آن و کشورهای فروشنده تسلیحات به نیروهای این ائتلاف، برخی گزارش‌ها حاکی از ادامه شرم‌آور فروش تسلیحات آمریکایی و اروپایی به سعودی‌ها به بهانه‌های واهی است. رسانه‌های انگلیس ماه گذشته را خونین‌ترین ماه در یمن در سال جاری توصیف کردند که طی آن 981 نفر از شهروندان عادی از جمله بیش از 300 کودک در پی بمباران‌های عربستان و متحدانش کشته شدند و بیش از 400 هزار کودک یمنی زیر 5 سال نیز به علت فقر و گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان  گزارش رسانه‌های منطقه‌ای حاکی ا‌ست که ارتش سعودی، جمعه برای نخستین بار بالگردهای پیشرفته رزمی را که قابلیت اجرای ماموریت‌های مختلف را دارند، از آمریکا تحویل گرفت. آمریکا سال 2015 اعلام کرده بود قصد دارد بالگردهای جنگی ساخت خود را به عربستان صادر کند. این مدل بالگرد توانایی پرواز از روی کشتی‌ را دارد و مجهز به رادارهای پیشرفته‌ای برای شناسایی کشتی‌ها و هواپیماهاست. این بالگرد به موشک هلفایر، موشک هدایت‌شونده با لیزر با نام «هایدرا 70» و اژدرهای دریایی مجهز است. از سوی دیگر، یک هفته پس از آنکه وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد قرارداد تسلیحاتی با عربستان را لغو می‌کند، سخنگوی این دولت از فروش  ۴۰۰ بمب لیزری هدایت شونده به عربستان خبر داد. «ایزابل سلا» روز گذشته گفت: دولت مادرید اطلاع دارد آنچه می‌فروشد بمب‌های لیزری هدایت‌شونده است، بنابراین مرتکب اشتباه نمی‌شود و یمنی‌ها را نمی‌کشد. او مدعی شد: به دلیل ماهیت بمب‌های لیزری هدایت شونده، اینطور به نظر نمی‌رسد که آنها با آن نیت [حمله به غیرنظامیان] از بمب‌ها استفاده کنند. البته این اعتقاد دولت مادرید است، چرا که برخی سازمان‌های حقوق بشری تاکید کرده‌اند ارتش سعودی از بمب‌های لیزری علیه غیرنظامیان در یمن استفاده کرده است که ریاض آنها را از آمریکا، انگلیس و برزیل وارد کرده بود. گفته می‌شود شرکت‌های بزرگ این کشور که قراردادهایی با ریاض امضا کرده‌اند، تهدیدهای عربستان را بهانه کرده‌اند و به‌رغم جنایت‌های جنگی ریاض در یمن، دولت اسپانیا را مجبور کرده‌اند این قرارداد را اجرایی کند. بر اساس آمارهای رسمی، اسپانیا ۲۷۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۷ به عربستان فروخته و صادرات تسلیحات به ریاض 2/6 درصد مجموع فروش این کشور را تشکیل می‌دهد. پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لومانیته نیز در گزارشی نوشت: عربستان در دهه‌های اخیر دومین خریدار عمده صنایع اسلحه‌سازی فرانسه بوده است. این کشور در فاصله سال‌های 2007 تا 2016 میلادی چندین قرارداد خرید سلاح و تجهیزات نظامی بالغ بر حدود 12 میلیارد یورو با فرانسه منعقد کرده است.
آمریکا جنگ را فرصتی تجاری می‌داند
در همین راستا محمد عبدالسلام، رئیس هیات ملی جنبش انصار‌الله گفت: سازمان ملل به دلیل حمایت مداوم آمریکا از تجاوز و محاصره یمن، قادر به انجام کاری نیست، این در حالی است که واشنگتن این جنگ را فرصت تجاری برای مال‌اندوزی می‌داند. بر این اساس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که کشورش یکی از شرکای اصلی ائتلاف متجاوز به یمن محسوب می‌شود، سه‌شنبه گذشته به دروغ ادعا کرد شرکای سعودی و اماراتی واشنگتن در این ائتلاف برای کاستن از به مخاطره افتادن جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی در یمن، اقدام می‌کنند. پمپئو که ناچار بود برای ادامه سوخت‌رسانی به هواپیماهای نظامی عربستان و امارات در جریان عملیات در یمن این دروغ بزرگ را به نمایندگان کنگره بگوید، مدعی شد این دو کشور برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن، اقدامات موثری را انجام می‌دهند.
غذای عجیب یمنی‌ها
یک رسانه غربی در گزارشی تکان‌دهنده از وضعیت یمن خبر داده که «برگ‌های یک نوع انگور محلی» به تنها غذای مردم یک منطقه در یمن تبدیل شده است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، در جریان سفر اخیر خبرنگاران این رسانه به یک منطقه از استان «حجه»، آنها شاهد صحنه‌هایی بسیار تکان‌دهنده از وضعیت ناگوار کودکان یمنی بودند. در ابتدای گزارش آمده است: «در یک گوشه دورافتاده از شمال یمن، بسیاری از خانواده‌‎ها هستند که کودکان‌شان برای غذا خوردن چیزی جز برگ‌های یک نوع انگور محلی ندارند». این رسانه نوشت: «مرکز اصلی بهداشتی در اسلم (در استان حجه)، مملو از کودکان نحیف، خردسالانی بیش از حد لاغر و با چشمانی از حدقه بیرون زده، است. پرستاران قطر بازوهای کودکان و خردسالان را اندازه گرفتند که فقط چند سانتیمتر بود و اینها نشانه‌ای از بدترین مراحل سوءتغذیه است». طبق این گزارش، «تنها در سال جاری حداقل ۲۰ کودک یمنی به دلیل گرسنگی در این استان جان‌شان را از دست داده‌اند اما آمار واقعی احتمالا بسیار بیشتر از اینهاست، چرا که تنها خانواده‌های کمی مرگ کودکان‌شان را گزارش می‌دهند». طبق این گزارش، حدود 9/2 میلیون زن و کودک دچار سوءتغذیه هستند و ۴۰۰ هزار کودک دارای سوءتغذیه شدید در حال مبارزه برای بقا هستند و یک گام تا مرگ ناشی از گرسنگی فاصله دارند».
بنا بر گزارش‌های سازمان ملل، در حال حاضر 4/8 میلیون یمنی از مجموع ۲۹ میلیون نفر جمعیت این کشور با خطر گرسنگی مواجه هستند و به دلیل سقوط ارزش پول این کشور و ناتوانی تعداد بیشتری از مردم برای تهیه مواد غذایی، بزودی 5/3 میلیون نفر به تعداد افراد در معرض گرسنگی اضافه خواهد شد. نیروهای امدادرسان داخلی و بین‌المللی در یمن، به طور خاص درباره حملات اخیر ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بندر «الحدیده» ابراز نگرانی کرده‌اند، چرا که حدود ۸۰ درصد از مواد غذایی، پزشکی و دیگر تجهیزات مورد نیاز از طریق این بندر وارد کشور می‌شود. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی، روز جمعه یک انبار متعلق به سازمان برنامه جهانی غذا در منطقه الحدیده یمن را بمباران کردند. هدف قرار گرفتن مراکز مربوط به نهادهای بین‌المللی از جمله برنامه جهانی غذا توسط عربستان نشان می‌دهد این کشور هیچ حد و مرزی برای جنایاتش قائل نیست. بی‌توجهی سازمان ملل بویژه شورای امنیت سازمان ملل به بحران یمن، چراغ سبز نشان دادن به عربستان برای نادیده گرفتن همه مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی و تشدید جنایاتش در یمن است.
 


Page Generated in 0/0058 sec