printlogo


کد خبر: 198717تاریخ: 1397/6/25 00:00
کارشناسان در گفت‌وگو با «وطن امروز» از اقدام روحانی بشدت انتقاد کردند
دهن‌کجی به افکار عمومی با بازگشت سیف به دولت

اسدالله خسروی: رئیس‌جمهور «ولی‌الله سیف» را در شرایطی مشاور خود در «امور پولی و بانکی» معرفی کرد که خیلی‌ها این تصمیم نادرست روحانی را با توجه به عملکرد بسیار ضعیف رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در اقتصاد کشور مبهم و سیاسی عنوان می‌کنند. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علت انتخاب ولی‌الله سیف از سوی روحانی به عنوان مشاور امور پولی و بانکی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور که شعار اتحاد، همدلی و اعتدال سر می‌دهد، چرا شخصی را که اقتصاد کشور را با عملکرد ضعیف خود به این روز کشانده است مشاور خود می‌کند، در حالی که خیلی از اقتصاددان‌های مطرح در کشور وجود دارند که اقتصاد را بخوبی بلد بوده و مشاورانی بسیار قوی هستند که می‌توانند در حوزه پولی و بانکی برای رئیس‌جمهور مشاوری توانمند و عالم باشند. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور با این کار ثابت کرد مخالف نظر مخالفان سیف و تیم اقتصادی دولت است، گفت: آقای روحانی اگر اعتقادی به اتحاد ملی برای حل مشکلات مردم و اقتصاد کشور دارد و با توجه به اختیاراتی که از سوی رهبری به سران سه‌قوه داده شده نباید در این شرایط سیف را که به اذعان کارشناسان اقتصادی از عملکرد قابل قبولی در بانک مرکزی برخوردار نبوده، به عنوان مشاور خود در این بخش انتخاب می‌کرد. ابوترابی با اشاره به اینکه آمدن سیف به بدنه دولت به عنوان مشاور رئیس‌جمهور دهن‌کجی به مردم، اقتصاددان‌ها و کارشناسان است و این تصمیم می‌تواند خطرناک باشد، گفت: در حالی که پرونده معاون سیف در امور ارزی همچنان باز است و وی نیز باید پاسخگوی نابسامانی‌های بازار سکه و ارز در زمان مسؤولیت خود باشد اما رئیس‌جمهور این شخص را مشاور خود می‌کند.
سلام امینی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش «وطن‌امروز» که چرا سیف با وجود عملکرد ضعیفی که در اقتصاد کشور داشته است باز هم مشاور رئیس‌جمهور شده، گفت: اگر من به جای روحانی بودم هیچ وقت این کار را نمی‌کردم، چرا که خیلی از نمایندگان مجلس خواهان تغییر در تیم اقتصادی دولت هستند اما رئیس‌جمهور به جای تغییر همه اعضای تیم اقتصادی دولت، سیف را که عضو تیم اقتصادی دولت بوده، دوباره به کار می‌گیرد.
سمت جدید سیف سیاسی است
عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این رابطه به «وطن‌امروز» گفت: از روز اول سیف لیاقت آبدارخانه بانک مرکزی را هم نداشت ولی آقایان به دلیل مسائل سیاسی چشم روی ناکارآمدی و حتی تخلفات سابق او در سمت‌های گذشته‌اش بستند و او را به عنوان رئیس کل انتخاب کردند. وی افزود: کم‌‌کاری‌های موجود در اقتصاد و سختی که بر معیشت مردم وارد شده است، زاییده مدیریت این فرد در بانک مرکزی است. چگونه رئیس‌جمهور دوباره به او سمت جدیدی همچون مشاور امور پولی و بانکی داده است؟ این استاد دانشگاه با بیان اینکه روحانی به سیف سمت داد تا بگوید در دولت اتفاقی رخ نداده، گفت: به دلیل اینکه این فرد پرونده در حال رسیدگی دارد انتصابی رخ داد تا آبروی از دست رفته شاید دوباره بازگردد. شیخی در پایان اظهار داشت: از آقای سیف ابتدا باید بخواهیم درباره اقدامات گذشته خود گزارش دهد و بعد او را به سمتی جدید منصوب کنیم. سیف در تنظیم نظام پولی در دوره مسؤولیت خود اشتباه بزرگی مرتکب شد.
بازگشت دوباره سیف به دولت خاطر مردم را مکدر کرد!
انتصاب ولی‌الله سیف به عنوان مشاور امور پولی و بانکی  رئیس جمهور باعث شد خاطر مردمی که نوسانات بازار ارز بر معیشت و زندگی‌شان سایه افکنده مکدر شود. به گزارش مهر، از آغاز افزایش نرخ ارز در 3 ماه پایانی سال گذشته، هر وقت صحبت از اصلاح نرخ و ضرورت حرکت به سمت نرخ شناور مدیریت‌شده از سوی دولت بر اساس مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی به میان می‌آمد، بسیاری از دولتمردان به عدم موافقت رئیس‌جمهور با هرگونه تغییر در نرخ ارز سخن به میان می‌آوردند. حتی یک بار، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز وقتی در مقابل سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش نرخ ارز در بازار و ضرورت اصلاحات ارزی پیش از رها شدن فنر قیمتی قرار گرفت، به تکدر خاطر حسن روحانی نسبت به افزایش نرخ طبیعی ارز در بازار اشاره داشت. اکنون او تصمیمی گرفته است که خاطر بسیاری از فعالان اقتصادی، تجار و صادرکنندگان و واردکنندگان را مکدر کرده. این تکدر تازه ناشی از افزایش نرخ ارز - که مواجهه با آن و دردسرهایش، کار هر روز و هر ساعت فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی شده است- نیست بلکه ناشی از انتصاب تازه او است؛ رئیس‌جمهور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ولی‌الله سیف را به‌عنوان مشاور امور پولی و بانکی خود منصوب کرده است؛ کسی که اگر تقصیر تمام تصمیمات غلط ارزی دولت در ماه‌های گذشته متوجه او نباشد، حداقل در آن هم بی‌تقصیر نبوده است، چرا که سکاندار بانک مرکزی بوده است. ولی‌الله سیف را همه می‌شناسند. مرد کهنه‌کار نظام بانکی که حداقل در دوران ریاستش بر بانک مرکزی، در حوزه تنظیم بازار ارز، سیاست مقتدرانه و کارآمدی را به نمایش نگذاشت.  او می‌توانست در تصمیماتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در حد اسلاف خویش استقلال بانک مرکزی را حفظ کند و اجرای سیاست‌های ارزی و نرخ‌گذاری‌ها را مستقل از سیاست‌های ارزی غیرکارشناسی دولت پیش ببرد. بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از تصمیمات اخیر ارزی دولت که در ۵ ماهه گذشته اتخاذ شده، دچار سردرگمی و متضرر شده‌اند و یکی از بدترین دوره‌های کاری خود را به دلیل نوسانات غیرمنتظره و غیرمنطقی ارز سپری می‌کنند و به‌طور طبیعی، بانک مرکزی، به‌عنوان سیاست‌گذار ارزی کشور، مسؤول مستقیم شرایط پیش آمده است؛ حتی اگر بسیاری از تصمیمات ارزی ماه‌های گذشته، با دستور اکید مقامات بالاتر اتخاذ شده باشد، از بار مسؤولیت ولی‌الله سیف کاسته نمی‌شود.


Page Generated in 0/0063 sec