printlogo


کد خبر: 198984تاریخ: 1397/7/1 00:00
جزئیات جدید از طرح کالاکارت دولت
27 قلم کالا گران نخواهد شد

گروه اقتصادی: دولت اعلام کرده با اجرای طرح کالا‌کارت، 27 قلم کالای اساسی گران نخواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، با افزایش انتقادات از کوپنی شدن اقتصاد ایران، مسؤولان دولتی تصمیم گرفته‌اند به جای واژه «کوپن الکترونیکی» از واژه کالاکارت استفاده کنند. از مدت‌ها پیش اعلام شده با وجود افزایش بی‌سابقه کالاها در بازار، دولت طرح کوپن الکترونیکی را در 5 بسته حمایتی درنظر گرفته است.  سرپرست وزارت رفاه دیروز با اشاره به کاهش قدرت خرید در جامعه، گفت: قرار شده ۲۷ قلم از اقلام اساسی افزایش قیمت نداشته باشد و امیدواریم بتوانیم این اقلام را از طریق «کالاکارت» نهادینه کنیم تا مردم براحتی بتوانند از آن استفاده کنند.
به گزارش فارس، انوشیروان محسنی بندپی دیروز گفت: اگر امروز ما بر شیرخوار امام حسین(ع) حضرت علی‌اصغر گریه می‌کنیم نباید در جامعه نظاره‌گر این باشیم که شیرخشک بچه‌ها در جایی دیگر احتکار شود و فزون‌خواهی و افزایش منفعت‌طلبی داشته باشیم. یقینا احتکار، کم‌فروشی یا گرانفروشی در برخی اقلام در این شرایط اقتصادی فاصله گرفتن از نهضت عاشورایی و اخلاق و انسانیت است که فرهنگ عاشورا توانسته آن را در جامعه نهادینه کند. وی در ادامه به برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های هدف پرداخت و گفت: امروز در مقطعی قرار گرفته‌ایم که عوامل استکبار به سرکردگی ترامپ شرایط خاصی را به کشور ما تحمیل می‌کند. یقینا این شرایط نخستین نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود. بندپی گفت: از بدو انقلاب تاکنون شاهد توطئه‌های مختلف از طرف استکبار جهانی بوده‌ایم. یکی از راه‌های مبارزه با استکبار و بویژه آمریکا این است که اجازه ندهیم فاصله‌ای بین مردم و دولت ایجاد شود  و این سرمایه اجتماعی  را حفظ و شرایطی را فراهم کنیم که  اعتماد مردم بیش از پیش تقویت شود. بدون شک راه اول مبارزه همه‌جانبه با توطئه‌های استکبار، افزایش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی در جامعه است، لذا درک صحیح و تصمیم درست و اجرای درست برنامه‌ها باید در این شرایط  اجرا شود. وی تاکید کرد: مهم‌ترین و اولویت‌دارترین برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارزه همه‌جانبه با فقر و نابرابری و گسترش رفاه و عدالت اجتماعی است. به عنوان نمونه برخورداری و بهره‌مندی 9 تا 10میلیون نفر از  جمعیت حاشیه‌نشین کشور که هیچگونه  بیمه‌ای نداشتند و  با فراهم کردن شرایط از سوی وزارت رفاه، توانستند از دفترچه بیمه سلامت استفاده کنند. وی افزود: از دیگر اقدامات این وزارتخانه، افزایش  مستمری برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بوده که معتقدیم این رقم کم است اما این جهش قبل از گرانی‌ها بوده است به‌طوری که این مستمری بگیران از ابتدای سال 96 مستمری‌شان 3 تا 5 برابر شده است. سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت:  یکی دیگر از این اقدامات برخورداری حداقل مستمری برای  همه کسانی است که در این کشور زندگی می‌کنند و درآمدشان از این مستمری بگیران کمتر است.  از سوی دیگر امروز فشاری که بر حقوق‌بگیران ثابت، کارگران،کارمندان، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، مستمری‌بگیران بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد  وارد می‌شود  را نمی‌توان نادیده گرفت. وی افزود: بررسی‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد  قدرت خرید آنان کاهش یافته است  که در همین زمینه دولت 2 راهکار را به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال کرده است که 27 قلم از اقلام کالایی افزایش قیمت نداشته باشد. امیدواریم بتوانیم اقلام اساسی را از طریق کالاکارت نهادینه کنیم تا  این دست از افراد جامعه  از آن استفاده کنند. در حوزه سلامت هم دولت مکلف است از رفاه آحاد جامعه دفاع کند. همچنین وظیفه خود می‌دانیم از کارگرانی که در صف اول اقتصاد مقاومتی قرار دارند حمایت کنیم  و مطالبه‌گر خوبی از حقوق آنان باشیم.
کالاکارت یا کوپن الکترونیکی
تا وقتی که علی ربیعی وزیر کار بود، احمد میدری معاون وزیر اخبار کالاکارت یا کوپن الکترونیکی را اعلام کرد. انتشار اخبار کالاکارت در مردادماه امسال اوج گرفت. میدری از صدور طرح کالاکارت به صورت الکترونیکی برای مردم خبر داده بود که قرار است به‌وسیله آن افراد با این کارت‌ها کالاهای اساسی خود را تهیه کنند، ضمن اینکه برای 10 میلیون نفر به عنوان جامعه هدف 3 الی 4 مرتبه در سال وجه 100 هزار تومان واریز شود.
 وی گفته بود: قرار است همان کارت‌ بانکی که افراد با آن یارانه می‌گیرند به کالاکارت تبدیل شود تا افراد با مراجعه به فروشگاه‌ها با استفاده از کالاکارت بتوانند سهمیه کالایی‌شان را که شامل کالاهای اساسی است تامین کنند. وی افزود: در این طرح کالا‌کارت به‌ صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود و افراد هیچ دسترسی به پول نقدی نداشته و در اصل این کارت‌ها تضمین برای رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی به دست مصرف‌کنندگان نهایی است. کالاکارت به‌ صورت الکترونیکی بر اساس برآوردها قرار است برای 10 میلیون نفر صادر و سالی 3 الی 4 مرتبه شارژ شود. کارت‌های الکترونیکی تنها برای عبور از وضعیت امروز به وجود آمده و فعلاً ماهانه 100‌هزار تومان شارژ می‌شود. میدری همچنین در تلویزیون گفته بود: پیشنهادی که آقای ربیعی برای آقای جهانگیری فرستادند کالاکارت یا کوپن الکترونیکی است که خوشبختانه در طول 4 سال گذشته برای مددجویان نهادهای حمایتی این کار را کردیم و این کالاکارت به آنها اختصاص داده شده بود. ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آمادگی را داریم که این کالاکارت را به همه اقشار جامعه بدهیم. میدری افزود: در 3-2 هفته گذشته جلسات متعددی با بانک مرکزی داشتیم به این ترتیب که همان کارت بانکی را که افراد دارند با آن یارانه می‌گیرند به کالاکارت تبدیل کنیم، افراد با مراجعه به فروشگاه کارت خود را در دستگاه می‌کشند و سهمیه کالایی خود را که شامل کالاهای اساسی است دریافت می‌کنند.


Page Generated in 0/0060 sec