printlogo


کد خبر: 199022تاریخ: 1397/7/2 00:00
چهارگوشه

حمله موشکی به فرودگاهی در جنوب عربستان
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (تحت کنترل انصارالله)، شنبه‌شب با موشک بالستیک از نوع بدر۱ فرودگاه محلی شهر جازان در جنوب عربستان را هدف قرار داد. این در حالی است که ائتلاف عربستان مدعی شده سامانه‌ دفاع هوایی این کشور این موشک را رهگیری کرده‌ است. اوایل ماه سپتامبر نیز انصارالله فرودگاه جازان را با 2 موشک بالستیک هدف قرار داده بود. ارتش یمن روز گذشته در عملیات موفقیت‌آمیز دیگری در نجران، شماری از نظامیان سعودی را از پا درآورد.

محکومیت رهبر اخوان‌المسلمین مصر به حبس ابد
دادگاه مصر در حکمی محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین این کشور به همراه 64 تن از اعضای این گروه را به اتهام ارتکاب جرائم خشونت‌آمیز و کشتار در استان المنیا در جریان متفرق کردن تجمع‌کنندگان حامی اخوانی‌ها در میدان رابعه العدویه در سال 2013، به حبس ابد محکوم کرد. پیش‌تر نیز یک دادگاه مصری ۷۵ حکم اعدام برای اعضای اخوان‌المسلمین صادر کرده بود. این افراد متهم هستند پس از کودتا در این کشور مردم را به اعتصاب، تظاهرات و جنایت فراخوانده‌اند. از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست‌جمهوری مصر در ژوئن ۲۰۱۳ تاکنون بسیاری از اعضا و رهبران اخوان‌المسلمین در بازداشت به سر می‌برند و به اتهامات مختلف از جمله فراخواندن مردم به اعتصاب و تظاهرات محاکمه شده‌اند.

از سرگیری درگیری‌ها در طرابلس
درگیری‌های مسلحانه میان شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش ملی لیبی در طرابلس مجددا آغاز شده است. به گزارش رادیو فرانسه، شماری از خودروها به خاطر درگیری‌های شدید در پایتخت لیبی آتش گرفتند و شبه‌‌نظامیان از سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین استفاده کردند که منجر به مهاجرت شمار زیادی از خانواده‌های لیبیایی از مناطق درگیری شده است. ده‌ها خانواده لیبیایی پس از درگیری شدید میان نیروهای تیپ هفتم و شماری از شبه‌نظامیان مسلح در اواخر آگوست گذشته از مناطق مختلف طرابلس مهاجرت کردند. در همین ارتباط، یک منبع امنیتی در لیبی از آغاز درگیری‌های مجدد در اطراف مخازن شرکت نفتی البریقه در مسیر فرودگاه طرابلس، میان گردان‌های این شهر و گردان‌های وابسته به عملیات پاکسازی طرابلس خبر داد.

حمله به نیروهای آمریکایی در سومالی
ارتش آمریکا اعلام کرده قوای نظامی این کشور و نیروهای همپیمان با آن در سومالی هدف حمله قرار گرفتند. این رخداد روز جمعه در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب کیسمایو در جنوب سومالی اتفاق افتاده است؛ جایی که در آن کماندوهای سومالیایی در کنار نیروهای آمریکایی که به آنها آموزش می‌دهند، به صورت مشترک عملیات انجام می‌دهند. در ماه‌های اخیر حملات هوایی و موشکی این نیروها تشدید شده است. در ماه ژوئن یک کماندوی آمریکایی در جریان حمله‌ای در جنوب سومالی کشته شد و در همین حمله 4 عضو دیگر ارتش آمریکا به همراه یک سرباز سومالیایی زخمی شدند.

هشدار آمریکا علیه کره‌شمالی
چند روز پس از متهم شدن روسیه به دور زدن تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ، ایالات متحده تهدید کرده است هر طرفی که در ارسال سوخت به کره‌شمالی نقش دارد، تحت تحریم‌های فوری آمریکا قرار می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد کره‌شمالی همچنان از روش‌هایی برای فرار از تحریم‌های سازمان ملل استفاده می‌کند. وی افزود: کشورهای عضو سازمان ملل باید به ممنوعیت ارسال سوخت از طریق کشتی به کره‌شمالی، پایبند باشند.

نامزدی نخستین زن به ‌عنوان رئیس‌جمهور عراق
کرسی ریاست‌جمهوری عراق همچنان خالی است و احتمال می‌رود در جلسه فردای پارلمان مشخص خواهد شد که نامزد کدام حزب کُرد روی این کرسی خواهد نشست. روز گذشته یکی از نمایندگان زن سابق فراکسیون «التغییر» عراق از نامزدی‌اش برای پست ریاست‌جمهوری این کشور خبر داد. سروه عبدالواحد گفت: من این تصمیم را گرفتم تا نخستین گام را برای شکستن قاعده سهمیه‌بندی و توزیع پست‌ها براساس مولفه‌ها بردارم. همزمان، یک منبع مطلع اعلام کرد، حزب دموکرات کردستان فواد حسین را برای پست ریاست‌جمهوری نامزد کرد. فواد حسین، رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان است که طبق اعلام منابع،‌ مدارک فواد حسین به دست پارلمان رسیده است.


Page Generated in 0/0051 sec