printlogo


کد خبر: 199062تاریخ: 1397/7/2 00:00
حسن روحانی درباره جنایت تروریستی در اهواز:
کارآمریکایی‌هاست

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام حسن روحانی، آمریکا را عامل اصلی اقدامات تروریستی در کشور از جمله جنایت روز شنبه در اهواز عنوان کرد. رئیس‌جمهور که روز گذشته پیش از سفر به نیویورک در فرودگاه مهرآباد سخن می‌گفت، تاکید کرد برای ما روشن است چه گروهی این کار را کرده و به کجا وابسته هستند. روحانی در ادامه تاکید کرد همه این کشورهای کوچک مزدوری که در منطقه می‌بینید پشتوانه‌شان آمریکاست و آمریکا اینها را تحریک می‌کند. حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح روز گذشته پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک با اشاره به حادثه تروریستی اهواز در سخنانی گفت:‌ اولاً مراسم به مناسبت دفاع‌مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز متجاوزین و صدامیان به کشور بود و اینهایی که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزان هستند. نه اینکه بخواهم تشبیه کنم ولی در دورانی که دوران جنگ تحمیلی بود همین جمع با همین اسم‌ها، از متجاوزین حمایت می‌کردند و جنایاتی را می‌آفریدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی بی‌تردید از این جنایت نخواهد گذشت. برای ما روشن است چه گروهی این کار را کرده و به کجا وابسته هستند، آنهایی که مدعی هستند در سطح جهانی و ادعای حقوق بشر را تکرار می‌کنند، باید پاسخگو باشند. روحانی ادامه داد: همه این کشورهای کوچک مزدوری که در منطقه می‌بینید پشتوانه‌شان آمریکاست و آمریکا اینها را تحریک می‌کند و شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذارد. ما در برابر جنایت‌های بسیار بزرگ ایستادگی کرده‌ایم و پاسخ این جنایت در چارچوب قانون و مصالح کشور داده خواهد شد و همه عوامل این اتفاق دستگیر و به مجازات خواهند رسید.
حسن روحانی  همچنین روز گذشته در‌ آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید گفت: به مردم پرآوازه اهواز، شهری که در دفاع‌مقدس قهرمانانه ایستاد و هیچگاه نگذاشت خیابانی از این شهرستان در تصرف عفلقیان قرار گیرد تسلیت می‌گویم. متاسفانه مردم عزیز، نوجوانان و کودکان ما به دست عواملی که همه پول، سلاح، سیاست و تبلیغات آنها از همسایگان جنوب خلیج‌فارس تأمین می‌شود به خاک و خون کشیده شدند. هیأت دولت نیز با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی به مردم و مدافعان امنیت مردم در اهواز را محکوم و امروز (دوشنبه)  را عزای عمومی اعلام کرد.
سردار باقری: تروریست‌ها را تعقیب می‌کنیم
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی تاکید کرد نیروهای مسلح حق پاسخ کوبنده به دشمنی‌ها با ملت ایران را برای خود در هر زمان و مکان محفوظ می‌دارند و جنایتکاران را در هر نقطه‌ از جهان تحت تعقیب قرار خواهند داد. در پیام سرلشکر باقری آمده است: «اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های گرانقدر شهدای این اقدام تروریستی کور و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان عزیز، به ملت بزرگ ایران اسلامی اطمینان می‌دهم فرزندان آنها در نیروهای مسلح مصمم‌تر از گذشته تروریست‌ها و دنباله‌های آنها را تحت تعقیب قرار داده و تا ریشه‌کنی این پدیده نفرت‌انگیز از پای نخواهند نشست. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان این پیام با یادآوری مواضع کینه‌توزانه برخی مقامات کشورهای منطقه که آشکارا از کشاندن ناامنی به درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران سخن گفته‌اند، هشدار داد ضمن تصحیح رفتارهای خصمانه خود با جمهوری اسلامی ایران، از پیشگاه ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند، در غیر این صورت نیروهای مسلح حق پاسخ کوبنده به دشمنی‌ها با ملت ایران را برای خود در هر زمان و مکان محفوظ می‌دارند و جنایتکاران را در هر نقطه‌ از جهان تحت تعقیب قرار خواهند داد».
دستور رئیس قوه قضائیه درباره حادثه تروریستی اهواز
رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز را تسلیت گفت و ضمن آرزوی سلامتی مجروحان این حادثه دستور داد سریع و قاطع به این موضوع رسیدگی شود. در بخشی از پیام آیت‌الله آملی‌لاریجانی آمده است: «لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی در اسرع وقت همه تلاش خود را در شناسایی سرشاخه‌های این مزدوران به‌کار برده و این اطمینان را به رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی می‌دهد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته توسط قضات انقلابی و ارزشی، برخورد قاطع، سریع و توأم با اقتدار تام با این جریانات خواهد داشت». وی تصریح کرده است: «همچنین ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار شهدای این حادثه تروریستی و آرزوی بهبودی و عافیت برای مجروحان، لازم است رئیس کل دادگستری استان خوزستان با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی، نظارت لازم را در راستای رسیدگی سریع و قاطع و با اتقان به پرونده مرتبط با این حادثه به‌عمل آورده و نتیجه را سریعاً اعلام کنند».
احضار سفیران هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس
اما در رابطه با اقدام تروریستی اهواز، سفرای هلند و دانمارک و کاردار موقت انگلیس در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار شدند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره گفت: در جریان این احضارها که به صورت جداگانه توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه انجام شد به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدور که مسبب جنایت روز شنبه در اهواز بوده‌اند، شدیدا اعتراض شد. به سفرای هلند و دانمارک تاکید شد جمهوری اسلامی ایران پیش از این درباره اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند، در لیست تروریستی اتحادیه اروپایی قرار نمی‌گیرند. قاسمی افزود: مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه به سفرای هلند و دانمارک تاکید کرد انتظار می‌رود دولت‌های مزبور ضمن محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی، مسببان جنایتکار و همه مرتبطان با آنها را جهت حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد کنند. مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه تاکید کرد چگونه است چنانچه داعش در اروپا اقدام می‌کند با حساسیت دنبال می‌شود؟ این تروریست‌ها دقیقا رفتاری مشابه داعش دارند و هیچ تفاوتی بین شهروندان کشوری با کشور دیگر نباید باشد. قاسمی همچنین گفت: در احضار کاردار موقت سفارت انگلیس در تهران که در غیاب سفیر این کشور انجام شد، تاکید شد از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست سخنگوی گروهک مزدور الاحواز (الاهواز) اجازه یابد مسؤولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.
کاردار امارات هم احضار شد
 در ادامه احضارهای سفرا و کارداران برخی کشورها به وزارت امور خارجه، روز گذشته کاردار امارات عربی متحده در تهران نیز در پی اظهارات جانبدارانه مقامات رسمی آن کشور در حمایت از جنایت تروریستی اهواز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به وی ابلاغ شد. سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: در پی سخنان سخیف یک مشاور سیاسی اماراتی درباره حادثه  تروریستی اهواز، کاردار امارات عربی متحده دیروز  توسط رئیس اداره سیاسی ذ‌ی‌ربط به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اظهارات غیرمسؤولانه و موهن این مشاور به وی ابلاغ شد. قاسمی افزود: در این ملاقات به کاردار امارات هشدار داده شد حمایت آشکار از اقدامات تروریستی توسط افرادی که وابسته به مراکز رسمی امارات هستند منجر به ایجاد مسؤولیت برای دولت امارات خواهد شد و بی‌تفاوتی در قبال آن قابل پذیرش نیست.
سپاه وعده داد: انتقام مهلک و فراموش ‌ناشدنی از تروریست‌ها در آینده نزدیک
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با  تسلیت شهادت جمعی از هموطنان عزیز در حادثه تروریستی اهواز اعلام کرد: «تحت تدابیر و سیاست‌های بالادستی، در فراهم‌سازی شرایط و ابزارهای لازم برای تعقیب و مجازات سخت جنایتکاران در جغرافیای منطقه و فراتر از آن، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «بی‌شک ارتکاب اینگونه جنایات خللی در عزم و اراده صادق و راسخ نظام و ملت ایران در پایبندی به آرمان‌های بلند انقلاب و شهیدان گرانقدر و تداوم مسیر شرافتمندانه، عزتمندانه و افتخارآمیز آنان نخواهد داشت و به فضل الهی با همت و غیرت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور، به مدد تجارب ناشی از برخورد قاطع و کوبنده با مزدوران اجیر شده مدعیان ریاکار حقوق بشر و اشراف و تسلط موجود بر عقبه‌ها و کانون‌های استقرار سرکردگان و هدایتگران تروریست‌های خبیث و جنایتکار، با تعقیب شواهد و قرائن، در آینده نزدیک انتقام مهلک و فراموش‌ناشدنی از آنها گرفته خواهد شد».

انتقاد گسترده از حمایت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب از تروریست‌ها
عملکرد رسانه‌‎های فارسی‌زبان ضدانقلاب در مواجهه با حمله تروریستی اهواز با واکنش تند و انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. بی‌بی‌سی فارسی، رویترز و تلویزیون ایران اینترنشنال با در اختیار قرار دادن تریبون خود به سخنگو و عوامل گروهک تروریستی الاحوازیه عملا زمینه‌ای برای اعلام رسمی این جنایت و همچنین توجیه اقدام تروریستی آنها در اهواز ایجاد کردند. طیف وسیعی از این رسانه‌ها از به کار بردن عبارت «تروریستی» برای جنایت اهواز خودداری کردند. موضوع قابل تامل درباره تلویزیون ایران اینترنشنال اینکه سردبیر این شبکه که به طور مستقیم با سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه گفت‌وگو کرد، علی‌اصغر رمضانپور، معاون فرهنگی وزارت ارشاد دولت اصلاحات است. البته حمایت برخی دیگر از چهره‌های سیاسی خارج‌نشین از گروه تروریستی الاحوازیه نیز قابل تامل است. شادی صدر، شیرین عبادی و سحر بیت‌مشعل از جمله افرادی هستند که پیش از این با ادعای پاسداشت «حقوق بشر» از این گروه تروریستی حمایت کرده‌اند. اما انتقاد از عملکرد این رسانه‌ها در حمایت صریح از تروریسم تنها با واکنش کاربران داخلی مواجه نشد. در همین رابطه ویکتوریا طهماسبی، استاد دانشگاه تورنتو خطاب به رسانه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی در توئیتی نوشت: «به گروه تروریستی خوشامد نمی‌گویند؛ این یک حمله مسلحانه نبود، بلکه حمله تروریستی بود. رژه نظامی نبود، مراسم سالگرد حمله عراق به ایران بود، به نظامی‌ها حمله نکردند اکثر کشته شده‌ها، سربازان وظیفه بودند که حتی خشاب در اسلحه نداشتند و مردم عادی. خجالت بکشید از این نحوه خبر‌رسانی». علی علیزاده که چندی پیش با حضور در شبکه «من و تو» به افشاگری درباره پشت پرده حمایت‌های مالی از این شبکه پرداخت نیز در توئیتی با انتقاد از رفتار رسانه‌هایی چون ایران اینترنشنال درباره حادثه تروریستی اهواز نوشت: «کار تلویزیون ایران اینترنشنال در مشروع و توجیه کردن تروریسم الاحواز، بر اساس قوانین بریتانیا صراحتا «تبلیغ تروریسم» و «همکاری با تروریسم» و قابل مجازات است. سفارت ایران باید بلافاصله تلویزیون ایران اینترنشنال را به پلیس این کشور گزارش و سفیر بریتانیا در تهران را احضار کند».


Page Generated in 0/0058 sec