printlogo


کد خبر: 199093تاریخ: 1397/7/3 00:00
سرپرست حجاج ایرانی تشریح کرد
جزئیات جدید از پرونده شهدای منا
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر: اولین بخش دیه جان‌باختگان حادثه مسجدالحرام بزودی پرداخت می‌شود

گروه اجتماعی: سرپرست حجاج ایرانی  گفت: در پیگیری پرونده شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا در 3 سال گذشته لحظه‌ای کوتاهی نکرده‌‌‌‌‌‌ایم. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: در اتاق بنده و رئیس سازمان حج و زیارت همواره به روی خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام باز بوده و هر وقت خانواده‌ها مراجعه کردند به محضرشان رسیدیم و حرف‌های‌شان را گوش کرده‌‌‌‌‌‌ایم.
 به گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در پرونده شهدای مسجدالحرام و منا، اظهار داشت: ما مرحله به مرحله کار‌های مربوط به خانواده‌های شهدای فاجعه منا را دنبال کرده‌ایم و به دلیل قطعی روابط سیاسی 2 کشور تنها جایی هم که این کار را انجام داده بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت است؛ ما در تمام مذاکرات سیاسی که با عربستان داشته‌‌‌‌‌ایم اولین موضوع مورد بحث شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا بوده و الحمدالله گام به گام جلو رفته و به مرحله خوبی نزدیک شده‌ایم.
پرداخت اولین بخش دیه
وی با اشاره به درخواست اخیر دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک برای اعلام اسامی شهدای مسجدالحرام و ورثه آنها توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: خانواده‌ها روز شنبه (۳۱ شهریورماه) آخرین وکالتنامه را امضا و ارسال کرده‌‌اند که بزودی از طریق وزارت امور خارجه خواهیم فرستاد و امیدواریم نخستین بخش پرداخت دیه به آنها بزودی به نتیجه برسد.
 نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره کمیته حقیقت‌یاب افزود: امسال این مورد را به صورت جدی پیگیری کردیم، با امیر مدینه که فرزند پادشاه عربستان هم هست صحبت کردم و از وی خواسته شد این موضوع را دنبال کند و به نتیجه برساند. البته وزیر حج عربستان می‌گوید کمیته‌ای که تشکیل داده‌‌اند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
 وی گفت: در قم هم کمیته‌ای برای زنده نگه‌داشتن این خاطره تلخ به‌یاد مانده از 3 سال قبل تشکیل داده‌‌‌‌‌ایم تا زوایای این حادثه ثبت شود و کسی نتواند آن را تحریف کند. درباره حج خونین سال ۶۶ هم این کار را کرده‌‌‌‌‌ایم و تاکنون ۱۲ جلد کتاب درباره آن حادثه خونین برای چاپ آماده شده است.
پیگیری کامل حقوق شهدای منا
وی با اشاره به اینکه امور مربوط به 2 حادثه مسجدالحرام و منا همچنان در حال پیگیری است تا ان‌شاءالله به‌طور کامل زوایای آن حادثه مشخص و آماده شود، تصریح کرد: در این 3 سال ما همیشه پاسخگوی خانواده‌های شهدا بوده‌‌‌‌‌ایم و حرف‌های‌شان را گوش کرده‌‌‌‌‌‌ایم، البته یک سری از مسائل در حیطه مسؤولیت ما نیست، یعنی ما نمی‌توانیم در محاکم بین‌المللی ادعایی مطرح کنیم و اگر قرار است این کار انجام شود به عهده وزارت امور خارجه است، در عین حال با پیگیری‌های انجام‌شده، وکیلی در عربستان انتخاب شد و نزدیک به 100 هزار ریال سعودی به وی پرداخت کرده‌ایم تا موضوع شهدای مسجدالحرام و منا را پیگیری کند. همچنین امیدوارم گفت‌وگوی مفصلی که در این‌باره امسال با امیر مدینه داشتم به نتیجه برسد.
 سرپرست حجاج ایرانی برپایی حج با عزت و آبرومند زائران کشورمان در 2 سال اخیر به‌رغم روابط تیره 2 کشور را برکت خون شهدا دانست و اظهار داشت: عزت حاصل شده برای حجاج نتیجه مظلومیت شهدای مسجدالحرام و مناست که در حال احرام و با لب تشنه و در حال عبادت مظلومانه به شهادت رسیدند. وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که مسأله شهدای منا را پیگیری می‌کند جمهوری اسلامی ایران است، ابراز امیدواری کرد این پرونده نیز به نتیجه برسد.
مذاکره برای سفر عمره
 وی افزود: به طرف سعودی گفته‌ایم ما در کمیته حقیقت‌یاب حضور نداریم و باید فیلم‌ها و مدارک موجود در اختیار ما هم قرار گیرد تا بتوانیم نتیجه نهایی را به مردم اعلام کنیم، لیکن تنها روزنه‌ای که الان وجود دارد گفت‌وگو‌های سازمان حج و زیارت است، چرا که در شرایط فعلی ارتباط سیاسی و اقتصادی با عربستان نداریم و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد از همین طریق است. حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در پاسخ به سوالی درباره سفر عمره اظهار داشت: در این زمینه مذاکراتی با طرف سعودی داشته‌ایم لیکن اعزام زائران به عمره منوط به نظر و تصمیم‌‌‌گیری مسؤولان کشور است.


Page Generated in 0/0062 sec