printlogo


کد خبر: 199119تاریخ: 1397/7/4 00:00
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا تشریح کرد
محرومیت سربازان غایب از وام و اشتغال
اعلام شرایط خروج دانش‌آموزان و دانشجویان مشمول برای سفر اربعین

گروه اجتماعی: جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اعمال محدودیت‌ها و محرومیت‌های اجتماعی جدید برای سربازان فراری و مشمولان غایب توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش تسنیم، سردار ابراهیم کریمی در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت‌های اعمالی برای سربازان فراری و غایب، اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت ماده 10 قانون، محدودیت‌ها و محرومیت‌های قانونی برای سربازان فراری و مشمولان غایب را اعمال کنیم و از طریق ارتباط با سامانه‌های بزرگ این اعمال را انجام می‌دهیم. جانشین سازمان وظیفه عمومی افزود: از یک سال پیش اتصال سامانه سازمان وظیفه عمومی با بانک‌ها و بانک مرکزی فراهم شده و سربازان فراری و مشمولان غایب قادر به اخذ تسهیلات بانکی نخواهند بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا اصناف و شرکت‌های خصوصی می‌توانند سربازان غایب و فراری را به کار گیرند، گفت: بر اساس قانون، به کارگیری مشمولان غایب و سربازان فراری در مجموعه‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و اصناف ممنوع بوده و از این رو اگر شرکت یا مجموعه‌ای این افراد را به کار گیرد، در صورت شناسایی برای نخستین بار معادل هزینه یک سرباز یعنی 5 میلیون و 200 هزار تومان جریمه می‌شود و برای بار دوم این جریمه به 15 میلیون و 600 هزار تومان خواهد رسید. کریمی با بیان اینکه در حال حاضر این قانون در حال اجراست، افزود: علاوه بر این در نظر داریم در همکاری با وزارت کار، به صورت الکترونیکی کارفرمایانی را که از مشمولان غایب یا سربازان فراری استفاده کرده و برای آنها حق بیمه پرداخت می‌کنند، شناسایی کنیم تا برخورد قانونی با آنها انجام شود.
نحوه اخذ مجوز خروج از کشور مشمولان
همچنین جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا نحوه اخذ مجوز خروج از کشور برای مشمولان متقاضی سفر اربعین را تشریح کرد. سردار کریمی درباره تشرف دانش‌آموزان و دانشجویان  مشمول به عتبات عالیات در اربعین حسینی اظهار داشت: تمام دانشجویان متقاضی باید به سایت نظام وظیفه مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند. وی گفت: پس از ثبت اطلاعات و ارسال آن به دانشگاه فرد و دریافت تاییدیه، متقاضیان به مرحله ارائه تضمین می‌رسند. سردار کریمی ادامه داد: فرد می‌تواند 3 میلیون تومان بگذارد و خارج شود یا اینکه از ضمانت ستاد اربعین دانشجویی بهره ببرد؛ به این صورت که از این ستاد کد یونیکی دریافت و وارد سامانه کند و بعد با پرداخت 100‌هزار تومان مجوز خروج بگیرد. وی ادامه داد: فرد باید شماره حسابی را اعلام کند، چرا که بعد از ورود، پول واریزی‌اش به حسابش بازمی‌گردد، چرا که تمام مراحل به صورت الکترونیکی ثبت و ورودش به کشور بلافاصله اعلام می‌شود. کریمی به افرادی که پارسال مجوز خروج برای اربعین گرفته و خارج نشدند، گفت: چون خروج این افراد فعال شده و در سامانه ورودشان ثبت نشده باید با پاسپورت خود به حوزه وظیفه عمومی مراجعه کنند، در غیر این صورت برای مجوز خروج دچار مشکل می‌شوند.
توقف طرح جریمه ریالی سربازی
علاوه بر این، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از توقف طرح جریمه ریالی در سال آینده خبر داد.
سردار بهرام نوروزی درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی اظهار کرد: اجرای این طرح تا پایان امسال ادامه داشته و برابر آخرین اطلاعات ما در سال آینده اجرایی نخواهد شد، بنابراین افرادی که 8 سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند تنها تا پایان امسال می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.
وی درباره اجرای این طرح از سال آینده نیز گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم مجلس این طرح را تنها تا پایان امسال تصویب کرده و برای اجرای آن در سال آینده مصوبه‌ای وجود ندارد، ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد اجرای این طرح دوباره تمدید شود.
کشف 1884 کارت جعلی سربازی
 نوروزی در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و برخورد باندها و گروه‌های جعل کارت‌های معافیت و پایان خدمت نیز گفت: از زمانی که طرح تعویض کارت‌های قدیمی آغاز شد برابر آخرین آمار 1884 کارت جعلی مربوط به معافیت پایان خدمت در سراسر کشور کشف شد که به همین تعداد نیز پرونده تشکیل شده و برای رسیدگی به حوزه جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ارجاع شد که در برخی از این پرونده‌ها نیز موارد دیگری در اعترافات جاعلان یا بررسی اسناد و مدارک مربوط به آنان شناسایی شد. به گفته وی، البته تعداد دستگیری‌ها می‌تواند بیشتر از 1884 مورد باشد، چرا که در برخی موارد با شناسایی یک کارت جعلی، ماموران به چندین نفر که در این حوزه فعالیت داشتند رسیدند.


Page Generated in 0/0045 sec