printlogo


کد خبر: 199120تاریخ: 1397/7/4 00:00
«پهلوانان» زیر پرچم

علی البرزی: «سرباز» و «سربازی» 2 واژه‌ای است که این روزها بین افکارعمومی نقل محافل است و درباره آن اظهارنظرهای گوناگون نه‌تنها در فضای مجازی بلکه در فضای عمومی جامعه هم بیان می‌شود. پس از حادثه تروریستی اهواز و واکنش‌های بجا و شایسته تقدیر، تعدادی از سربازان حاضر در صحنه برای کمک و امدادرسانی به مردم، بار دیگر اهمیت و نقش مهم سرباز در جامعه و در بدنه نیروهای مسلح برای همگان مشخص شد، سربازانی که در زمان دلهره و اضطراب ناشی از حادثه تروریستی اهواز دلاورانه وارد میدان شدند و به پیر، جوان، زن، مرد و کودکان برای در امان بودن از تبعات احتمالی حادثه امدادرسانی کردند؛ تصاویر منتشر شده پس از حادثه در رسانه‌ها و فضای مجازی خود مصداق بارز این موضوع است.
در روزهای گذشته هم کاربران فضای مجازی و هم فرماندهان ارشد از عملکرد خوب سربازان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به روش‌های متفاوت تقدیر کردند و این جریان همچنان ادامه دارد اما این حادثه باعث شد بار دیگر اهمیت و جایگاه مهم سرباز برای حفظ امنیت برای آحاد جامعه مشخص شود، هر چند در سال‌های گذشته بویژه در دوران دفاع‌مقدس هم آمار 55 هزار شهید سرباز خود گویای ایثار و فداکاری‌های این قشر از جامعه در مقاطع زمانی گوناگون بوده است.
از سوی دیگر، نقش دیگر سرباز علاوه بر حفظ امنیت، ارتقای مهارت‌های اجتماعی و فضای گفتمانی با مردم و درک واقعیت‌ها و همچنین کسب فرصت برای خدمت در جامعه از ظرفیت‌های دوران سربازی است و از این فرصت‌ها باید به بهترین شکل ممکن با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم استفاده شود.
سربازی که 2 سال از عمر خود را در بدنه نیروهای مسلح می‌گذراند، هم نیاز به ارتقای مهارت‌ها دارد و هم باید برای حفظ امنیت در جامعه در زمان مورد نیاز آماده باشد. در سال‌های گذشته طرحی در نیروهای مسلح با عنوان دوره‌های مهارت‌آموزی برای کارکنان وظیفه در حال اجراست که به باور کارشناسان و جامعه‌شناسان بسط و گسترش این طرح در تمام ارکان‌ نیروهای مسلح برای سربازان زمینه آشنایی سرباز با مهارت‌های گوناگون را فراهم می‌کند، بی‌شک این طرح نه‌تنها برای شخص سرباز، بلکه برای آینده جامعه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
سربازی که پس از خدمت سربازی وارد جامعه می‌شود اگر دارای یک مهارت اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و حتی فنی باشد بهتر از دیگر افراد می‌تواند برای خود ساز و کار کسب درآمد و اشتغال فراهم کند یا فرصت‌های بیشتری برای جذب در مشاغل سازمانی و اداری داشته باشد. به هر رو امید است با اجرای کامل اینگونه طرح‌ها و طرح‌های مشابه از ظرفیت‌های عظیم جوانان سرباز که این روزها پس از حادثه تروریستی اهواز به «پهلوانان سرباز» هم شهرت یافته‌اند در راستای منافع اقتصادی و اجتماعی کشور استفاده شود.


Page Generated in 0/0051 sec