printlogo


کد خبر: 199150تاریخ: 1397/7/4 00:00
پس‌لرزه‌های سقوط ایل 20 دامن نتانیاهو را گرفت
طرح ضربتی تجهیز نظامی سوریه آغاز شد

گروه بین‌الملل: مساله سرنگونی هواپیمای روسی در سوریه که مسکو، اسرائیل را مسبب و مقصر اصلی آن اعلام کرده، ابعاد و پیامدهای بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است. هرچند مقام‌های اسرائیلی هرگونه نقش این رژیم را در این حادثه رد می‌کنند، با این حال مسکو بر این موضوع تاکید کرده و در حال انجام اقدامات متقابل برای ایجاد محدودیت‌های جدی برای عملیات نیروی هوایی اسرائیل در سوریه و نیز افزایش توانمندی دفاع هوایی سوریه است. واکنش روسیه به حادثه هواپیمای ایلیوشین 20 در سوریه تاکنون منجر به محدودیت پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل بر فراز سوریه شده است. طبق اعلام منابع روس، وزارت دفاع روسیه طرح ضربتی انتقال جنگ‌افزارهای الکترونیک مورد نیاز برای تقویت تسلیحات نظامی الکترونیکی در سوریه را دوشنبه‌شب آغاز کرده است. بر اساس این گزارش، نخستین محموله از جنگ‌افزارهای الکترونیک روسیه همان شب با استفاده از هواپیمای ایلیوشین76 به پایگاه الحمیمیم منتقل شده است. بنا به اعلام وزیر دفاع روسیه، مسکو همچنین قصد دارد در مناطق مجاور سوریه در دریای مدیترانه از سامانه‌های الکترونیکی مقابله‌ای استفاده کرده و تمام سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی را که قصد حمله به سوریه داشته باشند، کور کند. برخی منابع روس تصاویری از انتقال این سامانه‌ها با استفاده از هواپیمای ایلیوشین76 به سوریه منتشر کرده‌اند. چندین منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کردند وظیفه تجهیزات و جنگ‌افزارهای الکترونیک روسیه در سوریه، مقابله با رادارهای هوابرد و سامانه‌های ارتباطی و کنترل هواپیماهایی خواهد بود که قصد حمله به سرزمین سوریه را دارند. علاوه بر این، سامانه‌های جدید منتقل شده به سوریه وظیفه کور کردن سامانه‌های راهبری ماهواره‌ای را نیز برعهده دارند و نه‌تنها سر تا سر خاک سوریه، بلکه محدوده آب‌های اطراف این کشور در دریای مدیترانه نیز تحت پوشش این سامانه‌های پیشرفته قرار خواهد گرفت. برخی منابع گفته‌اند احتمالا 2 سامانه
Krasuha-4 و R-330ZH در مأموریت دوشنبه‌ شب، به پایگاه الحمیمیم سوریه منتقل شده است. این سامانه‌ها قادرند یک گنبد رادیوالکترونیکی غیرقابل نفوذ بر فراز سواحل سوریه و آب‌های مجاور در دریای مدیترانه ایجاد کنند که محدوده‌ چند صد کیلومتری اطراف را پوشش می‌دهد. کارشناسان نظامی تأکید کردند سامانه
 Krasuha-4 به منظور مقابله با هواپیماها و پهپادهای دشمن طراحی شده و سامانه R-330ZH  نیز به طور موثر سیستم‌های راهبری ماهواره‌ای را هدف می‌گیرد. در حال حاضر تنها ارتش روسیه از این سامانه الکترونیکی پیشرفته نظامی برخوردار است و پس از روسیه، سوریه نخستین کشوری خواهد بود که از این سامانه‌ها برای حفاظت از حریم هوایی و دریایی خود استفاده می‌کند.
گفت‌وگوی تلفنی پرتنش پوتین و نتانیاهو
بعد از اعلامیه روسیه مبنی بر مجهز کردن ارتش سوریه به سامانه پدافند موشکی S300، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جلسه اضطراری تشکیل داد. علت اصلی تشکیل این جلسه، مکالمه تند تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عدم پذیرش درخواست لغو ارسال سامانه‌ S300 به سوریه بود. در عین حال نشستی 5/2 ساعته پیش از سفر نتانیاهو به نیویورک، در مقر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی و با حضور جمعی از مقامات ارشد و فرماندهان عالی‌رتبه امنیتی- نظامی این رژیم برگزار شد. به گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، پوتین در تماس تلفنی دوشنبه‌شب به نخست‌وزیر اسرائیل گفت با نسخه اسرائیلی شرح واقعه سقوط هواپیمای روسیه در نزدیکی لاذقیه مخالف است. نتانیاهو اما با دفاع مصرانه از گزارش ارتش رژیم صهیونیستی درباره دلیل ساقط شدن هواپیمای ایلیوشین20 بر فراز سوریه، مدعی شد: «مسؤولیت این حادثه ناگوار برعهده ارتش سوریه است که هواپیما را ساقط کرد و همچنین ایران که با رفتار ستیزه‌جویانه، ثبات در منطقه را تضعیف کرده، شریک آن است». بر این اساس، رئیس‌جمهور روسیه در این تماس که همراه با تنش نیز بود گفت: «اطلاعاتی که ارتش اسرائیل ارائه کرده، خلاف جمع‌بندی‌ای است که وزارت دفاع روسیه به آن رسیده است. ارتش اسرائیل در اعمال خود در جریان حمله هوایی به سوریه و همچنین درباره ناتوانی ادعایی برای هشدار پیش از حمله به روسیه، سهل‌انگاری و اهمال کرده است».
نتانیاهو سپس با لحنی تهدیدآمیز درباره عزم رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن سامانه‌های موشکی S300 که به سوری‌ها داده می‌شود، ادعا کرد: «منتقل کردن سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به افراد بی‌مسؤولیت، خطرات در منطقه را افزایش داده و اسرائیل به اقدامات در راستای دفاع از امنیت و منافع خود ادامه می‌دهد». در این‌باره وبگاه امنیتی دبکافایل وابسته به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خبری تحت عنوان «دست‌ رد پوتین به سینه نتانیاهو برای لغو تحویل S300 به سوریه نوشت: «پوتین به نتانیاهو گفت این اقدامات با هدف کاهش خطرات علیه نیروهای روس در سوریه است ولی نتانیاهو بازهم بر نگرانی خود از این تصمیم تاکید کرد».
بازتاب S300 در رسانه‌های عبری‌زبان
رسانه‌های رژیم صهیونیستی به تصمیم دولت روسیه برای تحویل سامانه دفاع هوایی S300 به ارتش سوریه واکنش نشان داده و آن را کابوسی برای تل‌آویو خواندند. روزنامه «جروزالم‌پست» در این‌باره نوشت: چنین تصمیمی تهدیدی خطرناک برای ارتش اسرائیل است، زیرا سلاح‌های روسیه موثرتر از سامانه‌های دفاع هوایی است که هم‌اکنون در سوریه موجود است. این روزنامه افزود: S300 تاثیر گسترده‌ای بر دفاع هوایی سوریه خواهد گذاشت، زیرا این کشور را قادر خواهد کرد اهداف را در فاصله 300 کیلومتری هدف قرار دهد. در همین حال، شبکه نهم رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تحویل این سامانه طی 2 هفته دیگر به سوریه نوشت: کابوسی در طول 2 هفته آینده در انتظار اسرائیل است. تارنمای شبکه خبری «آروتز شوا» در تحلیلی با عنوان «روسیه به اسرائیل خیانت کرد»، نوشت: تحویل سامانه موشکی S300 روسیه به سوریه و به‌کارگیری ابزارهای الکترومغناطیسی توسط روسیه در قسمت شرقی دریای مدیترانه به قصد مسدود‌سازی رادارها و سیگنال‌های ماهواره‌ای جنگنده‌ها، بشدت مانع بازدارندگی اسرائیل از گسترش نظامی ایران در سوریه می‌شود. «جنیفر دایر» کارشناس تسلیحاتی در مصاحبه با این شبکه صهیونیستی گفت: اسرائیل توانایی خود برای پیش‌دستی در شروع حمله پیش از شروع یک جنگ تمام‌عیار را از دست می‌دهد. وی افزود: تحویل سامانه S300 به سوریه ترافیک هوایی را به خطر می‌اندازد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در تحلیلی عنوان کرد: «با وجود سامانه دفاع موشکی S300 روسیه در سوریه، اسرائیل برای حمله بعدی باید دقت بیشتری داشته باشد». این روزنامه در ادامه نوشت: «سیستم موشکی جدید روسیه یک مانع کامل برای حملات موشکی نیست اما آزادی عمل جنگنده‌های اسرائیل را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد». سایت خبری «واللا» نیز با اشاره به نگرانی تل‌آویو از استقرار S300 در سوریه، نوشت: «تحولی در آسمان سوریه به دلیل موشک‌های S300». بر اساس اعلام ناظران، استقرار S300 در سوریه بدون شک موجب نگرانی آمریکا نیز می‌شود به گونه‌ای که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است:‌ تصمیم روسیه اشتباه بزرگی بود. او ابراز امیدواری کرد مسکو در تحویل موشک به دمشق تجدیدنظر کند. همه اینها بیانگر آغاز مرحله جدیدی است که شاید با باز کردن فضا و تحویل S300 به دمشق باشد و این بدان معناست که قواعد بازی در سوریه در حال تغییر است.


Page Generated in 0/0063 sec