printlogo


کد خبر: 199157تاریخ: 1397/7/4 00:00
انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس از ضعف دولت در ساماندهی بازارها
دولت از خواب بیدار شود

اسدالله خسروی: دلار دیروز مرز 16 هزار تومان را رد کرد و به رکورد جدیدی دست یافت. به عقیده کارشناسان، رشد نرخ ارز و ناتوانی دولت در ساماندهی این بازار، اثرات منفی فراوانی را به‌دنبال دارد و دولت هر چه زودتر باید تدابیر لازم را برای ساماندهی بازار ارز بیندیشد، چرا که تداوم قیمت ارز، تورم را بشدت افزایش داده و معیشت مردم را سخت‌تر می‌کند.
در این باره دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره عملکرد دولت در بخش اقتصادی بویژه بازار ارز گفت: عبور از هر بحرانی نیازمند مدیریت درست و کارشناسانه است، این در حالی است که رئیس کل سابق بانک مرکزی کارشناس بانکی نبود و علم آن را نداشت، بلکه از دکتر اکبر کمیجانی قائم‌مقام خود مشاوره می‌گرفت. وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از نرخ تورم با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار چگونه است و چرا دولتمردان فکری برای جلوگیری از رشد روزانه نرخ دلار نمی‌کنند، گفت: نرخ تورم بی‌شک با افزایش نرخ ارز بالا می‌رود و اینکه چرا دولت در مدیریت بازار ارز ناتوان است به مسائلی چون محدودیت درآمد ارزی از محل فروش نفت و نیز ناکارآمدی مدیران برمی‌گردد. این اقتصاددان اضافه کرد: فروش روزانه نفت در کشور که قبلا 2 میلیون و 100 هزار بشکه بوده اکنون بشدت کاهش یافته و این کاهش فروش به کاهش درآمد ارزی منجر شده است که تقاضا برای این کالا را بالا برده و روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.
چرا سیف بازخواست نمی‌شود؟
در همین ارتباط، لطفعلی بخشی، اقتصاددان گفت: گرفتاری کشور ما اینجاست که در آن بازخواست وجود ندارد. به عنوان مثال، در زمینه التهابات ارزی و نقش مسؤولانی مثل رئیس‌کل سابق بانک مرکزی باید بازخواست انجام شود. وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: شاید گفته شود آقای سیف اختیارات مطلق نداشتند اما اگر همین را هم بپذیریم باید بگوییم عملکرد ایشان بسیار بسیار بد بود. این عملکرد حداقل نیازمند یک بازخواست بود. بخشی گفت: باید از آقای سیف پرسید چرا شما این کار را انجام دادید؟ باید پاسخگو باشید. ایشان اشتباهات بسیار بزرگی مرتکب شدند. ایشان به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی موظف بودند تصمیمات دولت مبنی‌بر تعیین ارزش 4200 تومانی برای دلار را وتو کنند؛ چرا این کار را نکردند؟ ایشان به دلیل موقعیتی که داشتند ساکت نشستند. اگر شما در پست‌تان تخصص ندارید یا توان اداره ندارید باید کنار بروید. من معتقدم خیلی از مسؤولان دولت باید بازخواست شوند، در همه کشورهای دنیا تمام مسؤولان به ازای عملکردشان و تصمیماتی که می‌گیرند باید پاسخگو باشند. این پاسخگویی باید در پیشگاه ملت باشد. وی در پایان گفت: آقای سیف حتما از نظر بنده شایسته یک بازخواست است.
نرخ فعلی ارز از منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از افزایش مجدد قیمت ارز در بازار آزاد انتقاد کرد. شهاب نادری در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به افزایش مجدد قیمت ارز در بازار آزاد، گفت: با این وضعیت بی‌ثبات در بازار ارز مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود  و با وجود هشدار کارشناسان اقتصادی تاکنون آرامش به بازار ارز بازنگشته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند گفته می‌شود 3 درصد معاملات ارز در بازار آزاد انجام می‌شود اما قیمت کالا براساس قیمت ارز در این بازار 3 درصدی تعیین می‌شود. نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی افزود: نرخ فعلی ارز در بازار آزاد از منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند اما با وجود قیمت نجومی ارز و تاثیرات منفی این وضعیت بر سطح معیشت مردم، بانک مرکزی در زمینه جلوگیری از ادامه افزایش قیمت کار خاصی انجام نمی‌دهد.  نادری در ادامه تصریح کرد: سوء‌استفاده دلالان و سوداگران از بی‌نظمی بازار ارز ادامه دارد و حتی تلاش دارند با ایجاد التهاب بیشتر، به سودهای بیشتری دست یابند.حجم بالای تقاضای ارز در بازار به اصطلاح 3 درصدی باید مدیریت شود، چرا که قیمت کالاها براساس این بازار است.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ساز و کاری باید در نظر گرفته شود که صادرکنندگان ارزهای خود را در زمان مقرر و بدون تأخیر در سامانه نیما ارائه کنند.
ممنوع‌الخروجی مقامات مرتبط با التهابات ارزی را پیگیری می‌کنیم
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: بحث ممنوع‌الخروجی مقامات مرتبط با حوزه التهابات ارزی را پیگیری می‌کنیم. امیر خجسته در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه تلاش‌های جدی برای ممنوع‌الخروجی سیف و برخی مقامات انجام شده، گفت: خوشبختانه طبق اعلام سخنگوی دستگاه قضا، رئیس کل سابق بانک مرکزی ممنوع‌الخروج شده و تلاش‌ها برای ممنوع‌الخروجی سایر مقامات مرتبط با نوسانات ارزی تا زمان پاسخگویی کامل آنها ادامه داد. وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های عدیده ایجاد شده در اقتصاد کشور بویژه در حوزه ارزی گفت: مسببان این وضعیت باید در محاکم قضایی به مردم پاسخگو باشند.  نماینده مردم در مجلس با انتقاد از نوسانات بازار ارز در هفته اخیر گفت: در هفته‌ها و ماه‌های اخیر قیمت‌های اجناس و اقلام 40 یا 45 درصد افزایش پیدا کرده است، باید این نوسانات را از قبل پیش‌بینی می‌کردیم و مسؤولان برای کنترل آن برنامه ارائه می‌کردند. خجسته با بیان اینکه حدود 1500 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور نقدینگی وجود دارد، تصریح کرد: ضرورت دارد این نقدینگی کنترل شود و باید تیم اقتصادی دولت بگوید چه اقدامی در این زمینه انجام داده است. وی با بیان اینکه با بالا رفتن قیمت ارز قیمت کالاها نیز از 5 تا 50 درصد افزایش یافته است، افزود: کارمندی که حقوقش 2 میلیون تومان بوده صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند حقوقش نصف شده است.


Page Generated in 0/0067 sec