printlogo


کد خبر: 199306تاریخ: 1397/7/8 00:00
آمریکا، کنسولگری خود را در بصره با ادعای افزایش تهدیدات از جانب ایران تعطیل کرد
تعطیلی لانه فتنه در بصره

گروه سیاسی: بعد از اعلام اخبار ضدونقیض طی 2 روز گذشته درباره حمله موشکی به کنسولگری آمریکا در بصره، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند کنسولگری خود در این شهر را تعطیل کنند. در شرایطی که روز جمعه برخی رسانه‌‌های عراقی به نقل از منابع امنیتی، این حمله موشکی را تایید کردند اما بعد از آن برخی منابع دیگر این موضوع را نادرست دانستند، البته در هر صورت آمریکایی‌ها با افزایش تهدیدات طی چند هفته گذشته در نهایت تصمیم به تعطیلی کنسولگری خود و جابه‌جایی دیپلمات‌های‌شان گرفتند. آنها همچنین در ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را منشأ این تهدیدات دانسته‌اند!  در همین رابطه، «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دستور تعطیل شدن کنسولگری این کشور در بصره را صادر کرده و به تمام کارمندان کنسولگری دستور داده از بصره خارج شوند. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که از چند هفته پیش تهدیدات علیه کارمندان کنسولگری این کشور در بصره افزایش یافته است. وزارت خارجه آمریکا مدعی شد منشأ این تهدیدات دولت ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب است. در ادامه ادعاهای آمریکایی‌ها علیه ایران، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ایران را مسؤول هرگونه آسیب رسیدن به آمریکایی‌ها در عراق دانست. پمپئو روز جمعه دستور جابه‌جایی موقت دیپلمات‌‌های آمریکایی و تعطیل شدن کنسولگری این کشور در شهر بصره را صادر کرد و دلیل این اقدام را افزایش تهدیدات علیه امنیت دیپلمات‌ها و کنسولگری آمریکا در بصره عنوان کرد. به گزارش تسنیم، پمپئو در بیانیه خود اعلام کرد: آمریکا ایران را مسؤول مستقیم هرگونه آسیب به آمریکایی‌ها یا تاسیسات آمریکا در عراق یا هرجای دیگر که مستقیما توسط نیروهای ایرانی یا نیروهای وابسته به این کشور انجام شود، می‌داند. وی افزود: من این موضوع را شفاف کرده‌ام که ایران باید درک کند آمریکا به سرعت و به‌طور متناسب به اینگونه حملات پاسخ خواهد داد.
تعطیلی کمتر از یک ماه بعد از فتنه در بصره
تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره به فاصله زمانی کمتر از یک ماه از حمله به کنسولگری ایران در بصره و چند نهاد دولتی عراق در شرایطی است که ایران به فاصله 48 ساعت فعالیت مجدد کنسولگری خود در بصره را آغاز کرد. این موضوع با همت همه قبایل و عشایر عرب و همراهی دولت عراق و آن هم در شرایطی رخ داد که حمله به کنسولگری ایران به صورت کاملا هماهنگ، حساب شده و با نقش محوری آمریکایی انجام شد. آمریکا اما تنها با ادعای احساس تهدید تصمیم گرفته است کنسولگری خود را تعطیل و دیپلمات‌‌های خود را نیز جابه‌جا کند. همین موضوع به تنهایی عمق نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در عراق در مقایسه با آمریکا را نشان می‌دهد. اما آنچه مسلم است بر اساس تمام شواهد موجود، آمریکایی‌ها صحنه‌گردان اصلی آشوب در بصره بویژه حمله به کنسولگری ایران بودند. ارتباط نزدیک برخی عوامل موثر در آشوب بصره که در فضای مجازی فعال هستند با «تیمی دیویس» از اعضای باسابقه امنیتی و اطلاعاتی در نیروی دریایی آمریکا که مسؤولیت کنسولگری آمریکا در بصره را بر عهده دارد، از مهم‌‌‌‌‌ترین شواهدی است که نشان می‌دهد آمریکا در مدیریت حوادث بصره نقش محوری ایفا کرده است. «رهام یعقوب» و «علی نجیم» از جمله این افراد هستند. تیمی دیویس، از ابتدای حضور در بصره شروع به پیدا کردن افراد تأثیرگذار شهر و ارتباط‌گیری با آنها کرده است. همچنین کنسولگری در مراسم‌هایی مانند روز جهانی زن یا به بهانه افطاری دادن در ماه مبارک رمضان، افراد مطرح در فضای مجازی که توانایی تأثیرگذاری در محیط حقیقی بصره را نیز دارند به کنسولگری آمریکا دعوت می‌کند.
عراق: برای آمریکا متأسفیم
در شرایطی که عراق در جریان حمله به کنسولگری ایران در بصره در مواضع متعددی با جمهوری اسلامی همراهی کرد اما در واکنش به اقدام آمریکا برای تعطیلی کنسولگری خود در بصره، ابراز تاسف کرده است. «احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق، بامداد روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه از تصمیم «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی‌بر خارج کردن کارکنان کنسولگری آمریکا در بصره و نیز هشدار به شهروندان آمریکایی درباره سفر به عراق، ابراز تاسف می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه عراق افزود: «عراق به محافظت از هیات‌های دیپلماتیک خارجی مقیم در این کشور و تامین امنیت آنها پایبند است». وی خاطرنشان کرد: «دولت عراق مصمم به رویارویی با تهدیداتی است که هیات‌های دیپلماتیک یا هر توریست یا زائر خارجی را هدف قرار می‌دهد، چرا که امنیت آنها بخشی از امنیت عراق و یک تعهد قانونی و اخلاقی به شمار می‌رود».
تکرار اتهام‌زنی به ایران در جریان حمله به سفارت آمریکا در بغداد
آمریکایی‌ها 21 شهریورماه سال جاری در جریان حمله خمپاره‌ای به نزدیکی سفارت آنها در بغداد نیز ایران را مسؤول این حمله عنوان کرده بودند! آنها البته تاکید کرده بودند نسبت به این موضوع واکنش قاطع نشان خواهند داد. بر اساس اعلام ارتش عراق، در این تاریخ، 3 خمپاره در منطقه خضرای بغداد که سفارت آمریکا نیز در آن واقع است، فرود آمد اما تلفات یا خسارتی به جا نگذاشت. دولت آمریکا در بیانیه‌ای که در واکنش به این حمله خمپاره‌ای صادر کرده بود در ادامه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی، ایران را به عدم ممانعت از حمله به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت این کشور در بغداد متهم کرده بود. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این بیانیه که از سوی سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید مطرح شد، ایران را به عدم ممانعت از حمله به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت این کشور در بغداد متهم کرد. در این بیانیه ادعا شده است: ایران در راستای توقف این حملات از سوی وابستگانش در عراق که آنان را تامین مالی کرده، به آنان آموزش می‌دهد و سلاح در اختیار آنان می‌گذارد، اقدام نکرده است. این بیانیه می‌افزاید: «آمریکا نظام ایران را مسؤول هر گونه حمله‌ای می‌داند که به مجروح شدن نیروهای ما یا آسیب رسیدن به تجهیزات دولت آمریکا منجر شود. آمریکا در دفاع از جان آمریکایی‌ها، واکنشی سریع و قاطع نشان خواهد داد». آمریکایی‌ها بارها تلاش کرده‌‌اند تهدیدات امنیتی علیه خودشان بویژه در ماجرای سفارتخانه‌های‌شان را متوجه ایران کنند. در همین راستا نیز ایران را تهدید به اقدام متقابل کرده‌‌‌اند. آنها اما حالا در پی افزایش تهدیدات، مجبور به تعطیلی کنسولگری خود در بصره شده‌‌اند و البته هیچ اقدامی علیه ایران نیز نتوانسته‌‌اند انجام دهند.


Page Generated in 0/0060 sec