printlogo


کد خبر: 199321تاریخ: 1397/7/8 00:00
اخبار

از سوی بانک مرکزی انجام شد
انتشار فهرست دریافت‌کنندگان  ارز دولتی  و نیمایی
بانک مرکزی در اقدامی بی‌سابقه اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را منتشر کرد. لیست انتشار یافته حاوی دریافت‌کنندگان ارز دولتی  و نیمایی در بازه زمانی 21 فروردین‌ماه تا دیروز است. گفتنی است این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی  است که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند. هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود از روز شنبه هفته جاری لیست دریافت‌کنندگان ارز اطلاع‌رسانی خواهد شد. بر این اساس انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در راستای شفافیت اقدامی بی‌سابقه بوده و امید است این روند ادامه داشته باشد.

رئیس مرکز آمار ایران:
غذای مردم ۳۶ درصد گران شد
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش تورم نقطه به نقطه شهریور 97 نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: خوراک مردم ۳۶ درصد افزایش قیمت داشته است. به گزارش تسنیم، امیدعلی پارسا با اعلام اینکه شیوه و محاسبه سنجش تورم تغییر نکرده است، اظهار داشت: سال 95 آخرین سال پایه مرکز آمار و بانک مرکزی است و همه محاسبات بر مبنای 457 قلم [کالا] انجام می‌شود. پارسا افزود: تورم نقطه به نقطه در شهریور 97 نسبت به شهریور پارسال 26 درصد افزایش داشته که برای خوراک 36 درصد و برای جزئیات و کالاهای بادوام مردم 70 درصد و میوه و خشکبار 75 درصد است. وی خاطرنشان کرد: ما به همه مغازه‌ها در کشور مراجعه کرده و این آمار را استخراج می‌کنیم. این آمار واقعیت کف زندگی مردم است.


گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با یک راننده ترانزیتی گیر کرده در صربستان
اروپایی‌ها به ایرانی‌ها بار نمی‌دهند
گروه اقتصادی: چندین ماه است رانندگان ترانزیتی ایران به اروپا در کشورهای اروپایی به دلیل نرسیدن بار اسیر شده‌‎اند و امکان بازگشت برای آنها وجود ندارد. اصلی‌ترین این کشورها عبارتند از آلمان، بلغارستان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و صربستان. گفتنی است این کشورها مقصد بیش از 30 هزار راننده ترانزیتی ایرانی است که از مرز بازرگان حرکت خود را شروع می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، نبود دیپلماسی مناسب ایران در کشورهای حوزه بالکان و مسیر ترانزیتی اروپا در کنار فشارهای سیاسی که پس از خروج آمریکا از برجام رخ داده، باعث شده نه‌تنها رانندگان ایرانی در اروپا زمینگیر شوند بلکه نتوانند دورنمایی هم برای کار خود متصور شوند. در همین باره حسین محمدی، راننده ترانزیتی ایران و اروپا که چندین سال است در این کار فعالیت دارد از صربستان در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: بیش از 2 هفته است در صربستان گرفتار شده‌ایم و روزانه بیش از 240 هزار تومان حداقل هزینه اقامت ما است. این حداقل هزینه یعنی هزینه جای پارک، سرویس بهداشتی و 2 وعده غذا که به سختی گیرمان می‌آید، است. وی به دلایل دادن بار توسط تجار اروپایی به رانندگان ترکیه‌ای اشاره کرد و گفت: رانندگان ترک بار را ارزان‌تر می‌برند و حتی برای دریافت کرایه بار موعد چند ماهه برای طرف اروپایی مشخص می‌کنند، دلیل این موضوع هم گازوئیل ارزان و همکاری دولت ترکیه با رانندگان ترانزیتی است. محمدی ادامه داد: ترکیه به رانندگان ترانزیتی خود گازوئیل 2 لیری می‌دهد در صورتی که این گازوئیل برای عموم 6 لیر است. در این شرایط راننده ایرانی باید در مسیر خود در ترکیه سوخت‌‌‌گیری کند، اگر در ترکیه این کار را نکند باید هزینه سنگینی در کشورهای اروپایی پرداخت کند. وی گفت: با افزایش قیمت یورو هر لیتر گازوئیل در اروپا برای راننده ایرانی بیش از 20 هزار تومان می‌شود که این قیمت برای ما فلج‌کننده است. این راننده ترانزیتی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این شرایط از ایران با خود گازوئیل نمی‌برید، گفت: دولت ایران برای خروج هر لیتر گازوئیل از مرزهای کشور 5 هزار تومان جریمه گذاشته است که این یعنی نمی‌صرفد با این جریمه سنگین گازوئیل از کشور خارج کنیم. وی تصریح کرد: بر اساس قانون پیمایش خروج کامیون با باک پر از کشور مصداق قاچاق محاسبه است، این در حالی است که اگر در ایران گازوئیل نزنیم باید در خارج از کشور بزنیم که این به معنای خروج ارز از کشور است. محمدی در ادامه افزود: همه این موارد به کنار؛ راننده ترکیه‌ای می‌آید در ایران هر چقدر می‌خواهد گازوئیل می‌زند و می‌رود و با توجه به اختلاف قیمتی که وجود دارد برای راننده ترکی که لیر کار می‌کند می‌ارزد. جالب اینجاست دولت ترکیه نمی‌گذارد ایرانی‌ها بیش از 600 لیتر گازوئیل بزنند. این راننده ترانزیتی گفت: معیار اندازه‌‌‌گیری حجم گازوئیل در مرزها ارزیاب‌های فیزیکی هستند که اغلب اوقات با رشوه توسط رانندگان ترکیه‌ای خریده می‌شوند اما از ترس لو رفتن برای رانندگان ایرانی مو را از ماست می‌‎کشند.
 


Page Generated in 0/0059 sec