printlogo


کد خبر: 199323تاریخ: 1397/7/8 00:00
رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران مطرح کرد
ارجاع پرونده صندوق ذخیره به دادسرا
پرونده‌ای با 70 متهم و اتهامات مشارکت در تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری

گروه اجتماعی: رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اتهام ۷۰ متهم صندوق ذخیره فرهنگیان را مشارکت در تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری عنوان کرده است.
صندوق ذخیره فرهنگیان که بخشی از سرمایه آن از طریق برداشت سهمی از حقوق ماهانه فرهنگیان عضو و بخشی نیز از طریق کمک دولت تامین می‌شود، با هدف و اندیشه ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان و افزایش قدرت مالی بازنشستگان این وزارتخانه در سال ۷۴ ایجاد شد. شهریورماه سال ۹۵ بود که زمزمه فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان که ابتدا 8 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد، شنیده شد و آذرماه ۹۵ کمیته‌ای در مجلس برای رسیدگی و تهیه گزارش از ابعاد این تخلف تشکیل شد. جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مهرماه سال گذشته در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه در گزارشی ۴ هزار صفحه‌ای آماده و تنظیم شده است. وی افزود: ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تخلف بانک سرمایه نهایی شده و تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های اقماری آن در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که مجموعاً حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.
تخلف بزرگ
سوم بهمن‌ماه ۹۵ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در صدوهفتمین نشست خبری خود در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اظهار داشت: این پرونده هر چه جلوتر می‌رود، تخلفات گسترده و زیادتری در آن مشاهده می‌شود که جا دارد دولت و بانک مرکزی این موضوع را آسیب‌شناسی جدی کنند.
وی افزود: دولت و بانک مرکزی آسیب‌شناسی کنند چرا این مسائل رخ داده و چه اقدامی باید انجام شود که دیگر تکرار نشود. قوه‌قضائیه با زحمت اقدامات لازم را انجام داده و متهم را دستگیر می‌کند ولی اگر آسیب‌شناسی نشود موضوع تکرار می‌شود، همچنین پرونده جای عبرت دارد و باید بنگرند که چه رخ داده است.
 سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه این مقدار تخلف را یکجا برای یک بانک ندیده بودم، افزود: چند هزار میلیارد تومان در این پرونده در اختیار تعداد معدودی از افراد بدون تضمین برای وصول قرار گرفته و همه این مسائل برخلاف مقررات بانکی و تجاری است. وی در نشست دیگری عمده تخلفات این صندوق را مربوط به سال‌‌های ۹۴ و ۹۵ دانسته بود.
سخنگوی قوه‌قضائیه 22 فروردین‌ماه امسال اظهار کرده بود: در موضوع صندوق فرهنگیان هم برای ۳۰ نفر تشکیل پرونده شده و بزودی برای عوامل اصلی آن کیفرخواست صادر می‌شود.
ارجاع پرونده متهمان به دادسرا
اما در پیچ و خم رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، بتازگی عباس پوریانی، رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از ارجاع پرونده متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به دادسرا خبر داده است. وی در این ارتباط گفت: این پرونده ۷۰ متهم دارد که تحقیقات پرونده 3 ماه قبل انجام شده است و در حال حاضر پرونده این متهمان به شعبه رسیدگی‌کننده ارجاع شده که البته قاضی رسیدگی‌کننده نقایصی را در پرونده مشاهده کرد، لذا پرونده برای رفع نقص به دادسرا ارجاع شده است.
رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: مشارکت در تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری از اتهامات این متهمان است و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۶۴ مجتمع قضایی امور اقتصادی ارجاع شده است. هرچند رسیدگی به پرونده‌ای با ابعاد و پیچیدگی صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند دقت زیادی است اما با توجه به اینکه زوایای گوناگون آن با اعتماد و سرمایه حدود یک میلیون معلم شاغل و چندین هزار فرهنگی بازنشسته در ارتباط است و از آغاز رسیدگی‌ها هم مدت کمی هم نمی‌گذرد، به نظر می‌رسد تعجیل در رسیدگی و اطلاع‌رسانی دقیق درباره آن می‌تواند به بازسازی اعتماد از دست رفته فرهنگیان کمک کند.


Page Generated in 0/0049 sec