printlogo


کد خبر: 199357تاریخ: 1397/7/8 00:00
شورای حقوق‌بشر زنگ خطر را برای ائتلاف سعودی علیه یمن به صدا درآورد
پاتک انصارالله به متجاوزان در الحدیده

گروه بین‌الملل: شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد طرح تمدید فعالیت هیات کارشناسان این سازمان را درباره اوضاع یمن تصویب کرد. این طرح روز جمعه به‌رغم مخالفت نیروهای ائتلاف متجاوز عربی، از جمله عربستان سعودی و امارات، تصویب شد و طی آن هیات کارشناسان سازمان ملل یک سال دیگر ماموریت یافتند به تحقیقات خود درباره جنایات جنگی در یمن ادامه دهند. تمدید تحقیقات سازمان ملل درباره جنایات جنگی اتفاق افتاده در یمن، تداوم حساسیت جهانی درباره تحولات یمن را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه آمریکا منبع اصلی تامین بخش چشمگیری از سلاح‌ها و هواپیماهای مدرن و موشک‌هایی است که در جنگ علیه یمن به‌کار گرفته می‌شود و باعث مرگ هزاران انسان بی‌گناه می‌شود، لذا گزارش شفاف و دقیق شورای حقوق‌بشر سازمان ملل درباره حمله هوایی به اتوبوس حامل کودکان یمنی و تعبیر «جنایت» و «تجاوز» در این گزارش می‌تواند به منزله زنگ خطری برای ائتلاف نظامی باشد که رژیم سعودی آن را رهبری می‌کند و دیگر اذعان‌های مکرر ائتلاف عربستان به وقوع اشتباه در هدف‌گیری غیرنظامیان و کودکان یمنی فایده‌ای نخواهد داشت. لیز گراندی، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن با تاکید بر تداوم تحقیقات مستقل و بی‌طرف درباره آنچه در این کشور رخ می‌دهد، خواستار پایان دادن فوری جنگ یمن شد. تداوم جنگ همه‌جانبه و محاصره گسترده یمن از سوی نیروهای ائتلاف سعودی و نگرانی از تشدید فجایع انسانی در یمن، نهادهای بین‌المللی را نیز وادار به شکستن سکوت در این زمینه کرده است. تعلل سازمان ملل در برخورد جدی با رژیم آل‌سعود عملا فرصت لازم را برای این رژیم جهت تداوم جنایاتش علیه مردم یمن  فراهم کرده و موجب شده است جهانیان شاهد وخیم‌ترین بحران انسانی در یمن باشند. جنگنده‌های عربستان به طور جنون‌آمیزی، خیابان‌ها و مناطق مسکونی یمن از جمله صنعا را با موشک و بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار می‌دهند.
تشدید فجایع انسانی در یمن
رژیم کودک‌کش سعودی با چراغ سبز آمریکا و به پشتوانه‌ حمایت‌های تسلیحاتی کاخ سفید و غربی‌ها از هیچ جنایتی در جنگ علیه یمن فروگذار نبوده است. استفاده از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای و فسفری در راستای تحرکات سعودی‌ها جهت کشتار و تخریب بیشتر در یمن محسوب می‌شود. چنین شرایطی ضرورت تحقیقات فوری و جلوگیری از طولانی‌تر شدن این تحقیقات را که می‌تواند مورد سوء‌استفاده ائتلاف متجاوز سعودی از این وضعیت شود، ضروری کرده است. در ماه‌های اخیر و در پی انتقادات گسترده جهانی به انفعال سازمان ملل درباره جنایات ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، جهانیان شاهد تحولاتی در نوع مواضع سازمان ملل در قبال جنایات عربستان در یمن هستند. این در شرایطی است که اخراج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز می‌تواند به عنوان اقدام تکمیلی و موثر این سازمان علیه عربستان تلقی شده و مانع بهره‌برداری‌های آل‌سعود از این وضعیت برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتش محسوب شود. در این میان طبق گزارش رسانه‌های یمنی، جنگنده‌‌های ائتلاف متجاوز سعودی روز گذشته در چند نوبت به استان حجه در شمال غرب و استان صعده در مرز یمن با عربستان حمله کردند که در پی آن 2 غیرنظامی کشته و شماری زخمی شدند. در استان مرزی صعده نیز جنگنده‌‌های ائتلاف متجاوز در 6 نوبت به مناطق مختلف شهر «باقم» در شمال این منطقه حمله کردند که بر اثر این حملات خساراتی به مناطق مسکونی وارد شد.
تلفات سنگین متجاوزان در حملات یمنی‌ها
شبکه تلویزیون المسیره که ارگان رسمی انصارالله محسوب می‌شود، گزارش داد عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه ساحل غربی  در روز شنبه که از 3 محور در جنوب الحدیده انجام شد، به کشته و زخمی شدن و اسارت ده‌ها نیروی ائتلاف سعودی- اماراتی منجر شد. یک منبع آگاه نظامی در این‌باره تصریح کرد، مبارزان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع متجاوزان در «حیس» واقع در جبهه ساحل غربی انجام دادند که طی آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند و شماری از متجاوزان نیز به اسارت در آمدند. این منبع یمنی افزود: این عملیات از 3 محور انجام شد و جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز نتوانستند مانع موفقیت این عملیات شوند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جمعه نیز 7 خودروی نظامی متجاوزان و شبه‌نظامیان همپیمان آنها در الدریهمی، التحتیا و الجاح‌الاسفل در ساحل غربی را نابود کردند. یگان توپخانه ارتش یمن نیز 16 خودروی نظامی نیروهای شبه‌نظامی همپیمان با ائتلاف سعودی را در الجاح با دقت بالا هدف قرار داد و یگان‌های دیگر ارتش و کمیته‌های مردمی نیز با خمپاره و موشک به سوی مواضع متجاوزان در ساحل غربی حمله کردند و خسارات مالی و جانی زیادی وارد آوردند. ائتلاف عربی به رهبری عربستان و مشارکت فعال امارات، از اواخر اردیبهشت‌ماه گذشته عملیات بزرگ جدیدی علیه استان الحدیده آغاز کرد تا این تنها شریان غذایی و دارویی و سوختی یمن را مسدود کند اما تاکنون چندین عملیات این ائتلاف شکست خورده است. ارتش یمن همچنین روز جمعه دست به عملیات موفقیت‌آمیزی در مناطق مرزی عربستان سعودی زد. بر این اساس، ارتش یمن یک موشک مدل «زلزال یک» را به مرکز استقرار سربازان عربستانی پشت کوه الدود در جیزان شلیک کردند. علاوه بر این، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه‌های ارتش سعودی واقع در جبلی الدود و ام‌بی‌سی جیزان عربستان را بمباران کردند.
 


Page Generated in 0/0054 sec