printlogo


کد خبر: 199360تاریخ: 1397/7/8 00:00
پیشروی ارتش سوریه در استان جنوبی سویدا
بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب بعد از 7 سال

گروه بین‌الملل: وزارت حمل‌ونقل سوریه روز گذشته اعلام کرد عبور و مرور کامیون‌ها و محموله‌های ترانزیتی از مرزهای سوریه و اردن پس از بازسازی زیرساخت‌های گذرگاه نصیب آغاز شد. این معبر در بخش سوری با نام نصیب و در طرف اردن با نام جابر شناخته می‌شود و برخی مواقع از آن به عنوان گذرگاه «جابر نصیب» نیز نام برده می‌شود. ارتش سوریه جولای گذشته موفق شد گذرگاه مرزی نصیب را از اشغال تروریست‌ها آزاد کند و پرچم سوریه را در آن به اهتزاز درآورد؛ این مساله پس از پیشروی ارتش سوریه در استان درعا رخ داد. گذرگاه نصیب دروازه جنوبی سوریه قلمداد می‌شود. بازگشایی آن بعد از حدود 7 سال جنگ و ناامنی، در وهله اول به معنای بازگشت امنیت به جنوب سوریه و از سوی دیگر آشکار شدن نشانه‌هایی از نزدیک شدن سوریه به مراحل پایانی بحران است. کالاهای تجاری بین سوریه، اردن و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از این گذرگاه عبور می‌کند و احیای آن نقشی مهم در بازگشت رونق اقتصادی دارد. گذرگاه نصیب در استان درعا واقع شده که ارتش سوریه آن را آزاد کرد و آزادسازی این استان تأثیر زیادی در روابط سیاسی سوریه و اردن و فعالیت مجدد اقتصادی خواهد داشت. ارتش سوریه با به دست‌گیری کنترل مناطق اطراف گذرگاه نصیب، توانست امنیت جاده دمشق- امان را تأمین کند؛ بدین معنا که جاده اصلی که از شهر حلب در شمال تا مرزهای اردن در جنوب امتداد دارد، قابل استفاده شده است، لذا سوریه از طریق این جاده می‌تواند محصولات خود را به خارج از این کشور صادر کند. از سوی دیگر، بازگشایی گذرگاه نصیب در چارچوب بهبود اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه اقدام مهمی است تا جایی که صدها هزار آواره سوری در انتظار بازگشت از طریق این گذرگاه به محل زندگی خود هستند.
محاصره داعش در دیرالزور
آخرین اخبار از تحولات میدانی در سوریه نیز حاکی‌ است که درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» - که همپیمان آمریکا هستند - و داعش در چند محور در آخرین منطقه باقیمانده در دست داعش در حومه شرقی دیرالزور ادامه دارد و این نیروها توانستند حلقه محاصره تروریست‌ها در شرق فرات را تنگ‌تر کنند. درحال حاضر درگیری‌هایی در اطراف شهرک‌های السوسه، هجین و الشجله در جریان است. این شورشیان می‌گویند که حملاتی قوی را علیه تروریست‌ها انجام داده‌اند. از سوی دیگر، نیروهای نظام سوریه نیز در منطقه تلول الصفا، آخرین مقر داعش در صحرای شرقی سویدا تعدادی از تروریست‌ها را از پای درآوردند. همزمان با بمباران هوایی و حملات توپخانه‌ای به تجمعات داعش، ارتش سوریه وارد درگیری‌های شدیدی با تروریست‌ها در این منطقه واقع در جنوب سوریه شد.
سردرگمی آمریکا درباره حضور در سوریه
دولت آمریکا تا امروز به وجود ایده‌ای آشکار برای تعیین مدت استقرار و تعداد نیروهای نظامی و اهداف حضور نظامی خود در خاک سوریه اذعان نکرده است. در حالی‌که اظهارات مقامات بلندپایه دولت آمریکا درباره سرنوشت حضور نظامی این کشور در سوریه ضد و نقیض است، گروه‌های مسلح طرفدار ائتلاف مدعی مبارزه با داعش دچار دستپاچگی و سردرگمی شده‌اند. از مدتی پیش مرکز هماهنگی گروه‌های مسلح در سوریه اخباری را مبنی بر تصمیم تشکیلات شبه‌نظامی موسوم به «ارتش کماندوهای انقلاب» - تحت حمایت آمریکا و مستقر در منطقه مرزی التنف - برای اعزام نیروهایش به شمال سوریه منتشر کرده است؛ زیرا اطلاعاتی به سران این تشکیلات درباره نزدیک شدن زمان خروج نیروهای آمریکایی از التنف رسیده است، بدون اینکه عملاً تحرکاتی در این زمینه وجود داشته باشد. کمی پیش از آن و در پی اظهارات مقامات دولت آمریکا و در صدر آنها ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تا اواخر 2018، دمشق میزبان چند دور مذاکره با قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) و یگان‌های کرد بود. این درحالی است که شواهدی آشکار برای این تصمیم دولت آمریکا وجود ندارد و همین مساله موجب پیچیده شدن اوضاع برای این گروه‌های مسلح  و گروه‌های دیگر شده است. تعداد نیروهای آمریکایی در سوریه اواخر سال 2015 حدود 50 نفر بود که این تعداد به 904 نفر در مارس 2017 افزایش یافت و اواسط 2018 به حدود 2هزار نفر رسید.


Page Generated in 0/0038 sec