printlogo


کد خبر: 199361تاریخ: 1397/7/8 00:00
چهارگوشه

تماس تلفنی سیدحسن نصرالله  با نخاله
دبیرکل حزب‌الله لبنان، جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با زیاد نخاله، انتخاب وی را به عنوان دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی فلسطین تبریک گفت. سیدحسن نصرالله در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین تاکید کرد حزب‌الله لبنان در کنار ملت فلسطین باقی خواهد ماند. جنبش جهاد اسلامی، جمعه اعلام کرد، در انتخابات دفتر سیاسی این جنبش، زیاد نخاله به‌عنوان دبیرکل جدید، جانشین رمضان عبدالله شلّح شده است. زیاد نخاله از موسسان جنبش جهاد اسلامی است. رژیم صهیونیستی دبیر کل جدید جهاد اسلامی فلسطین را در لیست ترور خود قرار داده است.

همیشه مقدونیه، نه به شمالی
همه‌پرسی تعیین نام برای مقدونیه قرار است برگزار شود. گروه‌های مخالف این تغییر نام رهبریتی ندارند و در مقابل موافقان این تغییر نام می‌گویند حضور در میان اتحادیه اروپایی و ناتو می‌تواند وضعیت مقدونیه این جمهوری باقی مانده از یوگسلاوی را بهبود بخشد. دولت مقدونیه با دولت یونان برای تبدیل نام این کشور به مقدونیه شمالی توافقاتی داشت که با مخالفت شدید مردم این کشور روبه‌رو شد. در همین حال گفته می‌شود مخالفان این تغییر نام آن را مقدمه‌ای برای نقض حاکمیت ملی مقدونیه می‌دانند.

وزیر دفاع لهستان:
سربازان ناتو به کمک ما بیایند
وزیر دفاع لهستان می‌گوید از ناتو می‌خواهد نیروهای بیشتری را به این کشور اعزام کند. گفته می‌شود لهستان از اعضای ناتو است که در حال حاضر میزبان نیروهای آمریکایی و سامانه ضد روسی موشکی است. در همین حال وزیر دفاع این کشور می‌گوید برای تامین امنیت بیشتر لهستان خواهان حضور پر رنگ‌تر نیروهای ناتو است. لهستان از سال 1999 به پیمان ناتو پیوسته است و سالانه اعضای ناتو 2 مرتبه در بروکسل گرد هم می‌آیند تا مسائل امنیتی را بررسی کنند. در همین حال 3 کشور حاشیه دریای بالتیک با توجه به آنکه نیروی هوایی ندارند میزبان جنگنده‌های دیگر اعضای ناتو هستند.

ولادیمیر پوتین به هند سفر می‌کند
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به هند سفر خواهد کرد. دیمیتری پسکوف، معاون مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه این خبر را در حالی اعلام کرد که هند یکی از مشتریان اصلی سلاح‌ها و خدمات روسیه به شمار می‌رود. هند همچنین رقیب منطقه‌ای چین است اما مناسباتش را طی سال‌های اخیر با آمریکا تقویت کرده است. پوتین 4 و 5 اکتبر به دهلی خواهد رفت تا در اجلاس مشترک هند و روسیه شرکت کند. این جلسات به صورت مداوم برگزار می‌شود.

7 شهید در بیست‌وهفتمین راهپیمایی بازگشت
وزارت بهداشت فلسطین جمعه‌شب از شهادت 7 فلسطینی از جمله یک کودک و زخمی شدن 507 نفر در بیست‌وهفتمین جمعه راهپیمایی بزرگ «حق بازگشت» در باریکه غزه خبر داد. راهپیمایی مسالمت‌آمیز «حق بازگشت» از 30 مارس گذشته به مناسبت «روز زمین» در باریکه غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. از 30 مارس تاکنون بیش از 190 فلسطینی در این راهپیمایی به ضرب گلوله‌ نظامیان اسرائیلی شهید و حدود 20 هزار  نفر زخمی شده‌‌‌اند. راهپیمایی فلسطینیان در سالگرد روز زمین یادآور تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه مصادره اراضی فلسطینیان در 30 مارس سال 1976 است  که هر ساله برگزار می‌شود.

تظاهرات بحرینی‌ها  در مخالفت با انتخابات
بحرینی‌ها جمعه‌شب با در دست داشتن تصاویر آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان این کشور، تظاهرات برگزار کرده و مخالفت خود با انتخابات پارلمانی را اعلام کردند. مردم بحرین این انتخابات را که قرار است ۲۴ نوامبر (سوم آذر) برگزار شود، انتخابات صوری نامیدند. این تظاهرات در شهرک المصلی، الدیه و الدراز و برخی نقاط دیگر برگزار شد. در انتخابات سال 2002 شیعیان بحرین انتخابات را تحریم کردند و مجلس در اختیار احزاب سنی، متشکل از حزب منبرالاسلامیه (اخوان‌المسلمین بحرین) و سلفی‌ها قرار گرفت. پیش از این شیخ «حسین الدیهی» معاون دبیرکل جمعیت ملی- اسلامی الوفاق به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض بحرین با اشاره به اینکه اوضاع بحرین همچنان مانند سابق است، تأکید کرد: «وضعیت تغییر نکرده که موضع ما نیز تغییر کند».


Page Generated in 0/0079 sec