printlogo


کد خبر: 199363تاریخ: 1397/7/8 00:00
بامخالفت رئیس‌جمهور
طرح «تأمین کالاهای اساسی» کم‌درآمدها منتفی شد!

اسد‌الله خسروی: اجرای طرح «تأمین کالاهای اساسی» دهک‌های پایین درآمدی جامعه در شرایطی که گرانی‌ها بشدت گلوی مردم را می‌فشارد منتفی شد تا اداره اقتصاد خانوارها روز به روز سخت و سخت‌تر شود. با وجود اینکه یک ماه پیش سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب طرح دوفوریتی «تأمین کالاهای اساسی» را مطرح کرد اما دیروز محمد خدابخشی، دیگر نماینده مجلس از مخالفت روحانی با اجرای این طرح خبر داد. بنابراین گزارش12شهریورماه بود که محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به شرایط جدید اقتصادی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: سطح عمومی قیمت کالاها با شتاب زیادی رشد کرده و افزایش نرخ ارز روی قیمت‌ کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره مردم تاثیر گذاشته است. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره طرح دوفوریتی «تأمین کالاهای اساسی» افزود: مجلس برای اطمینان خاطر مردم از تامین کالاهای اساسی، طرحی را به تصویب رساند که چنانچه شورای نگهبان نیز تایید کند، دولت موظف به اجرایی کردن آن خواهد بود. انوشیروان محسنی‌بندپی، سرپرست وزارت کار هم اعلام کرده بود: بزودی با مشارکت معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته حمایتی اجتماعی تهیه می‌شود تا آحاد جامعه بتوانند تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار بگیرند. وی تأکید کرده بود: با همکاری و هماهنگی انجام شده توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی کالاهای اساسی مردم و همچنین اقشار کم‌درآمد جامعه در قالب بسته‌های حمایتی تأمین می‌شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز چندی پیش گفته بود: با تأکید رئیس‌جمهوری و با توجه به نوسانات ارزی، دولت 5 بسته حمایتی از مردم را تدوین کرده که بزودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. به گفته وی، یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل 25 قلم کالاهای اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز 4200 تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد. اما محمد خدابخشی، نماینده مجلس اعلام کرده که روحانی با طرح تأمین کالای اساسی مجلس مخالف است. خدابخشی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمتر از یک ماه گذشته طرح دوفوریتی با عنوان «طرح تأمین کالاهای اساسی» با 63 امضا ارائه کردند که به دلیل مخالفت دولت، رأی کافی در کمیسیون برنامه و بودجه اخذ نکرد. استدلال اصلی هم از جانب نمایندگان دولت، مخالفت شخص رئیس‌جمهور عنوان شد، با این دلیل که دولت توان تأمین کالاهای اساسی با سازوکارهای موجود را دارد و این اقدام صرفاً موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند.
بی‌تفاوتی مسؤولان نسبت به ایجاد سامانه شناسایی اقشار کم‌درآمد
حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه شیوه طرح تامین کالاهای اساسی برای کم‌درآمدها از ابتدا اشتباه بود به «وطن‌امروز» گفت: اجرای چنین طرحی، بازگشت به روال 40 سال پیش با ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت کالاست، این در حالی است که چرخه توزیع کالا در کشور نیز از سیستم سالم و قوی برخوردار نیست.  وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای جبران رشد عمومی قیمت‌ها پیشنهاد می‌کنید، گفت: با توجه به وضعیت نامساعد اقتصاد کشور بویژه اقتصاد خانوارها، بهترین راهکار کنترل قیمت‌ها، شناسایی اقشار کم‌درآمد و حمایت جدی از آنهاست. لطفی افزود: متاسفانه زیرساخت قوی برای شناسایی افراد نیازمند در جامعه وجود ندارد و دولت در شناسایی و حمایت از این اقشار در شرایط خاص بسیار ضعیف عمل کرده است.وی افزود: دولت باید یک بانک اطلاعاتی قوی برای شناسایی تک تک افراد جامعه و نحوه فعالیت‌های آنها داشته باشد تا علاوه برحمایت‌های ویژه از اقشار خاص در شرایط حساس، مانع دریافت حقوق‌های نجومی و فرار مالیاتی شود. وی اضافه کرد: با توقف این طرح بدون جایگزین، دولت باید در اسرع وقت فکری به حال مردم کند چون آنها در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند.
دولت گزارشی از نحوه تأمین و توزیع بسته حمایتی به مجلس نداده است
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه باید هر چه سریع‌تر بسته حمایتی ارائه شود، گفت: دولت تا امروز از نحوه تامین و توزیع این بسته گزارشی نداده است. محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به گرانی‌ها و جبران فشار اقتصادی بر مردم، اظهار داشت: بنده و تعدادی از نمایندگان طرح توزیع بسته حمایتی شامل کالاهای مورد نیاز مردم از جمله پروتئین، روغن، حبوبات و لبنیات را پیشنهاد داده بودیم که با وجود آنکه فوریت آن در مجلس به تصویب رسید اما از آنجایی که دولت اعلام کرده بود می‌خواهد این کار را انجام دهد، نمایندگان نیاز به قانون جدید ندیدند و موضوع را رد کردند. عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین تامین نیازهای اولیه مردم در شرایط سخت اقتصادی مطالبه عمومی مجلس و مردم است، وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط برای افرادی که حقوق‌بگیر هستند سخت‌تر شده است، چرا که درآمدشان متناسب با گرانی‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، از این رو دولت باید حتما از نظر تامین معیشت مردم حمایت لازم را داشته باشد. وی با اشاره به اینکه دولت قول جبران گرانی‌ها را داده است، بیان داشت: دولت تصمیم دارد برای جبران گرانی‌ها اقدامی داشته باشد و هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهد.


Page Generated in 0/0073 sec