printlogo


کد خبر: 199530تاریخ: 1397/7/11 00:00
گلایه رئیس شورای شهر تهران در حاشیه نودویکمین جلسه شورا از عملکرد دولت
دولت روحانی به وعده‌های خود عمل کند

گروه اجتماعی: رئیس شورای شهر تهران گفت: نخستین ‌انتظار ما از دولت روحانی این است که به قوانین عمل و در بحث پرداخت یارانه اتوبوس و مترو شهرداری تهران را کمک کند.
 محسن هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته پیش از آغاز نودویکمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره نامه ارسال شده به وزارت کشور، اظهار داشت: در این نامه ما از وزیر کشور خواسته‌ایم با توجه به قانون  منع به کارگیری بازنشستگان نظر خود را اعلام کند. تا زمان پاسخگویی به پرسش مطرح شده درباره  قانون اخیر، منتظر نظر وزارت کشور خواهیم بود و هیچ اقدامی را درباره تغییر شهردار نداریم و هیچ فکری نیز برای شهردار جدید نشده است.
 به گزارش «وطن امروز»، هاشمی‌ در پاسخ به اینکه در این مدت چه تعداد نامه از سوی شورای شهر تهران به سایر مقامات و دستگاه‌ها ارسال شده است، گفت: این روند یک روند طبیعی است و در طول سال‌های گذشته مطرح بوده است که مشکلات شهر نیاز به همراهی از سوی دولت بویژه در بحث قوانین دارد به طوری که در برخی جاها از جمله بودجه، به دولت اجازه داده شده است به شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها کمک شود که انتظار ما این است این اقدام عملیاتی شود.
دولت یارانه مترو را بپردازد
رئیس شورای شهر تهران افزود: نخستین ‌انتظار ما این است که دولت روحانی به قانون عمل کند. برای مثال در پرداخت یارانه اتوبوس و مترو، دولت مکلف است شهرداری‌ها را کمک کند ضمن اینکه در برخی جاها نیز به دولت اجازه داده شده کمک‌های 50 درصدی را در بخش تجهیزات مترو داشته باشد. ضمن اینکه امیدواریم وزارت نفت بر اساس تفاهمنامه امضا شده در سال‌های گذشته به تعهدات خود عمل کند.
 جزئیات نامه به رهبر انقلاب
وی در پاسخ به این پرسش که درخواست شورا از رهبر انقلاب در پی نامه ارسال شده چه بوده است؟ گفت: این نامه درباره  چالش‌های شهر تهران بود و در این نامه از رهبر انقلاب درخواست شد نظرات و رهنمودهای‌شان را برای شهر تهران ارائه کنند و در این نامه هیچ درخواستی درباره موارد دیگر نبوده است. هاشمی همچنین به نامه ارسال شده به لاریجانی، رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: در این نامه نیز درخواست شده ما با رئیس مجلس دیدار کنیم که تا این لحظه به این نامه پاسخ داده نشده است.
 تذکر به شهردار
همچنین در ادامه جلسه روز گذشته شورا، رئیس کمیته اجتماعی از تاخیر در اجرایی شدن مصوبه شهر دوستدار سالمند انتقاد کرد. الهام فخاری گفت: در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر انقلاب در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 «فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب» مورد تأکید قرار گرفته است. امروز 27/9 درصد از جمعیت کل کشور سالمند هستند که این نسبت در شهر تهران حدود 2 برابر متوسط سالمندی در کشور یعنی 7/18 درصد است. وی با اشاره به مصوبه شهر دوستدار سالمند گفت: بر این اساس از دستاوردهای ارزشمند شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه شهر دوستدار سالمند است که شهرداری تهران را مکلف به انجام اقداماتی در راستای توجه به نیازمندی‌های جامعه سالمندان و تسهیل شرایط و امکانات مناسب زندگی برای این قشر می‌کند. بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که با وجود اینکه بیش از 7 سال از ابلاغ این مصوبه می‌گذرد اما اقدام قابل توجهی در راستای تحقق اهداف این مصوبه انجام نشده است. فخاری ضمن اشاره به مفاد این مصوبه افزود: با توجه به الزام شهرداری تهران به مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی بویژه در کالبد و مبلمان شهری اقدام چندانی نشده است. این کاستی باعث شده سالمندان گرامی از حداقل حقوق خود در بهره‌مندی از امکانات شهری همچنان محروم باشند. به موجب تبصره ماده یکم مصوبه مذکور، شهرداری تهران موظف بوده است یک ماه پس از ابلاغ مصوبه، دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان را جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند، لذا پس از گذشت سال‌ها از ابلاغ مصوبه انتظار می‌رود این لایحه با قید فوریت تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود.


Page Generated in 0/0278 sec