printlogo


کد خبر: 199565تاریخ: 1397/7/11 00:00
گزارش «وطن امروز» از تأثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه
بورس ترکید!

اسدالله خسروی: همزمان با سقوط قیمت ارز، شاخص بورس نیز سقوط چشمگیری را تجربه کرد تا حبابی بودن بازار سرمایه بیش از پیش عیان شود. به گزارش «وطن‌امروز»، شاخص کل بازار سرمایه در روزهای اخیر قله‌های متعددی را فتح کرد و در نهایت در آستانه 200 هزار واحدی قرار گرفت. این صعود تاریخی ناشی از کاهش ارزش پول ملی و افزایش تعداد و مبلغ معاملات بود و کارشناسان نسبت به سرمایه‌گذاری بی‌رویه در این بازار هشدار می‌دانند. با آغاز روند کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی، درست بودن تحلیل‌ها مبنی بر حباب بزرگ بازار سرمایه بیش از پیش آشکار شد. سیدمحمدعلی شهدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: به نظر من رشد واقعی در بازار سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که آن بازار پتانسیل بنیادی برای رشد داشته باشد؛ وقتی رشد قیمت‌ها در بورس اتفاق افتاد این رشد قیمت‌ها به خاطر ذات بازار سرمایه نبود، چراکه حداقل پارامترهای رشد اقتصادی نظیر توسعه روابط بین‌الملل، توسعه شرکت‌ها و صنعت‌ها و... در یک ماه اخیر مشاهده نشد؛ پس اگر این عوامل نبوده باید بپذیریم افزایش شاخص بازار سرمایه ناشی از سقوط ارزش پول ملی بود. وی افزود: زمانی که پول ملی ارزش خود را از دست داد بر نرخ تورم اضافه شد و بازار سرمایه افسارگسیخته روند صعودی را در پیش گرفت. در چنین وضعیتی اگر روزی نرخ ارز کاهش یابد قطعا شاخص نیز همزمان سقوط می‌کند؛ اتفاقی که روز دوشنبه رخ داد و همزمان با افزایش ارزش پول ملی، شاخص افت تاریخی کرد. طبیعتا شاخص بازار سرمایه تابعی از ارزش پول ملی است. شهدایی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران نباید در بازارهای حبابی سرمایه‌گذاری کنند، گفت: توصیه من به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند این است که در بازاری سرمایه‌ خود را بگذارند که پتانسیل بنیادی داشته باشد. باید بستر سودآوری بازار واقعی باشد. سرمایه‌گذاری در جایی که دارای حباب است یا افسار کار دست آن بازار نباشد و به عوامل دیگر وابسته باشد پرریسک است و توصیه نمی‌شود. باید برای سرمایه‌گذاری همه جوانب در نظر گرفته شود.
شاخص بورس  فرو ریخت
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۷۲۲۰ واحد افت کرد.  به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 5 میلیارد و 285 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ ارزش یکهزار و 457 میلیارد تومان در 202هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 7220 واحدی در ارتفاع 188هزار و 259 واحد قرار گرفت. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم دیروز روز منفی‌ای را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 2110واحد، کل (هموزن) 957 واحد، قیمت (هموزن) 676 واحد، آزاد شناور 7476 واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به‌ترتیب 5398 و 14002واحد افت کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 767میلیون ورقه به‌ارزش 713 میلیارد تومان در 67 هزار نوبت، آیفکس 75 واحد افت کرد و در ارتفاع 2165 واحد قرار گرفت.
توصیه به سهامداران در شرایط منفی بورس
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند منفی بورس به سهامداران توصیه کرد بدون دلیل و از روی هیجان در صف فروش سهام قرار نگیرند، چرا که ممکن است سهامی که این روزها به‌ صورت هیجانی در بورس می‌فروشند، از نظر بنیادی مناسب باشد و در آینده با رشد همراه شود. علی زارعی در گفت‌وگو با تسنیم درباره دلایل ریزش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها گفت: یکی از دلایل عمده افزایش شاخص و قیمت‌ها در بورس رشد چندبرابری قیمت دلار بوده است، بنابراین زمانی که با رشد قیمت دلار، شاخص و قیمت‌ها افزایش می‌یابد، در پی کاهش نرخ ارز نیز باید منتظر افت بازار سهام بود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر نباید همیشه منتظر رشد شاخص و قیمت‌ها در بورس بود و به هر دلیلی وقتی قیمت سهام و در پی آن شاخص بورس افزایش پیدا می‌کند، این رشد در شرایطی نیز متوقف می‌شود. وی با تاکید بر اینکه وقتی اقتصاد کشور با نوسان و عدم تعادل مواجه است نباید این توقع را داشت که بازار سرمایه روندی متعادل و رو به رشد را در پیش بگیرد، تصریح کرد: شرایط کنونی بورس نشان می‌دهد این بازار بدرستی‌ آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور است.
رشد 200 درصدی بازار در نیمه دوم سال
مدیرعامل کارگزاری بانک دی عنوان کرد: پول ورودی به بورس هوشمند است و نقدینگی هر روز بیشتر راه خود را به سمت بازار سرمایه باز خواهد کرد. فردین آقابزرگی درباره افزایش ورود نقدینگی به بورس طی چند هفته گذشته به «سنا»، گفت: هرچند حجم معاملات به نسبت شروع این جهش رکوردساز افزایش پیدا کرده است، ولی چنانچه سال پایه را برای بررسی شرایط فعلی بورس 2 سال پیش در نظر بگیریم، با وجود کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، به تناسب درستی در مقایسه این 2 مقوله نمی‌رسیم. وی با اشاره به انتظار رشد در بازار سرمایه متناسب با رشد بازارهای موازی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از این رشد جا مانده است، در حالی که در بازارهای موازی شاهد رشد حداقل 300 تا 400 درصدی  بوده‌‌‌‌‌‌ایم. آقابزرگی ثابت بودن شرایط را لازمه پیش‌بینی بهتر بازار سرمایه برای نیمه دوم سال عنوان و خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت شرایط اقتصادی موجود تحت تاثیر مسائل سیاسی نیز قرار دارد و چنانچه کوچک‌ترین تحول اقتصادی و سیاسی رخ دهد، صورت مساله تغییر می‌کند و بازار سرمایه از آن متاثر می‌شود اما اگر به فرض ثابت بودن شرایط بخواهیم روند بازار سرمایه را پیش‌بینی کنیم، هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود که ناشی از عملکرد دولت‌ها و ساختار اقتصادی کشور در سنوات گذشته است، به‌تدریج راه خود را به سمت بازار سرمایه پیدا می‌کند و هر روز به حضور سرمایه‌گذاران و اشتیاق خرید در این بازار افزوده می‌شود. از این‌رو  دور از ذهن نخواهد بود که تا انتهای سال، حداقل رشد 200 درصدی را برای بورس متصور باشیم.


Page Generated in 0/0087 sec