دبیر کمیته حملونقل اتاق تهران هشدار داد
ناوگان خارجی در حال حذف کردن شرکتهای ایرانی
دبیر کمیته حملونقل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات روزافزون شرکتهای حملونقل اظهار میدارد فعالان این بخش انتظار معجزه ندارند اما برخی مشکلات پیشپاافتاده مانند ارز رانندگان بینالمللی با چند هماهنگی درونسازمانی قابل حل شدن است. به گزارش «وطنامروز» بهنقل از اتاق بازرگانی تهران، محمدجواد عطرچیان با بیان این مطلب اضافه کرد: بهدلیل مشکلات موجود از جمله مشکل نقلوانتقال ارز، کالای ایرانی با ناوگان خارجی حمل میشود و این رویه در حال فراگیر شدن و به تعطیلی کشاندن شرکتهای ایرانی است. در واقع، ناوگان خارجی در حال جایگزینی ناوگان ایرانی است و تداوم این رویه، صنعت حملونقل را با چالشی جدی روبهرو خواهد کرد. عطرچیان در ادامه افزود: شرکتهای فعال در حوزه حملونقل جادهای و کشتیرانی هم از لحاظ میزان تردد به کشورهای خارجی و هم از باب هزینههای حمل دچار مشکلاتی شدهاند. حق توقف کانتینرها در بنادر بشدت افزایش یافته و علاوهبر آن، سازمان بنادر هزینههای مربوط به نگهداری و انبارداری کانتینرها را بهدلیل افزایش قیمت ارز بالا برده است. از سوی دیگر، رانندگان برای سفرهای خارجی به ارز نیاز دارند. حال آنکه مکانیزمی برای تامین ارز حتی به قیمت بازار آزاد برای آنان پیشبینی نشده و رانندگان باید ارز مورد نیاز خود را از دلالان تهیه کنند. عطرچیان ادامه داد: دولت در حالی به نیاز ارزی رانندگان توجهی نشان نداده که آن برای سفرهای سیاحتی از طریق بانکها یا صرافیها تخصیص پیدا میکند و رانندگانی که کالاهای ایرانی را بهمنظور صادرات به خارج از کشور انتقال میدهند، از آن محروم هستند. وی با بیان اینکه اکنون 20 هزار ناوگان فعال در حوزه حملونقل بینالمللی وجود دارد، یادآور شد: فعالیت همه شرکتها از ناحیه افزایش هزینههای قطعات یدکی و لاستیک بشدت تحت فشار قرار گرفته و چنانچه تدبیری اندیشیده نشود، ناوگان ایرانی زمینگیر خواهد شد. دبیر کمیته حملونقل اتاق تهران با اشاره به مشکلات رانندگان در دریافت ویزا از کشورهای اروپایی و قیمت بالای سوخت خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر گازوئیل برای رانندگان ایرانی در مرزها حدود 6 هزار تومان است. عطرچیان گفت: متاسفانه تاکنون هیچگونه تسهیلاتی اعم از سوخت بدون مالیات و طراحی مکانیزمی برای تخصیص ارز به کامیونداران و نقلوانتقال ارز برای شرکتهای ایرانی در نظر گرفته نشده است بهطوری که حتی صرافیها نیز این خدمات را ارائه نمیدهند. وی افزود: وظیفه وزارت راهوشهرسازی، توزیع لاستیک نیست و سیاستگذاری و برنامهریزی برای سازمانهای متولی این حوزه از جایگاه اولیتری برخوردار است. عطرچیان تاکید کرد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از حملونقل بینالمللی رایج نیست اما در ایران گرفته میشود. نتیجه آنکه در 6 ماه گذشته تعدادی از شرکتها که قادر به تحمل مشکلات جدید نبودهاند، فعالیت خود را به حال تعلیق درآوردهاند.
گزینههای احتمالی وزارتخانههای کار و اقتصاد کدامند؟
دبیرکل حزب اسلامی کار از تعیین شدن گزینههای پیشنهادی تصدی 2 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی از سوی دولت خبر داد. حسین کمالی در گفتوگو با تسنیم با اشاره به گزینههای تصدی وزارتخانههای کار و اقتصاد گفت: براساس اخباری که از هیات دولت گرفتهام، محمد شریعتمداری از سوی رئیسجمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهاد دژپسند به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی انتخاب شدهاند. وی افزود: بنا به اطلاعاتی که به بنده داده شد، قرار شده یکشنبه(امروز) اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شود.