اسدالله خسروی: زمزمههای دونرخی شدن سوخت واضحتر از گذشته به گوش میرسد و گویا دولت و مجلس در حال توافق برای افزایش نرخ بخشی از سوخت مصرفی هستند. به گزارش «وطنامروز»، دولت در حالی نسبت به اجرای مصوبه قانونی مدیریت هوشمند سوخت (استفاده از کارت هوشمند سوخت) بیتوجه است که روز به روز به آمار مصرف و قاچاق بنزین و فرآوردههای نفتی افزوده میشود و این احتمال وجود دارد در صورت تحریم کشورمان، تامین سوخت برای خودروها محدود شود. نبود سامانه هوشمند سوخت در کشور موجب شده علاوه بر مصرف بیرویه، زمینه قاچاق بنزین و فرآوردههای نفتی نیز مهیا شود، البته مجلس برای جلوگیری از هدررفت بنزین و قاچاق این کالا، استفاده از کارت سوخت هوشمند و ضرورت تجهیز سامانه هوشمند سوخت را در راستای بهینهسازی مصرف سوخت و... تصویب کرد اما تعلل وزارت نفت در اجرای این قانون موجب شده است تا همچنان شاهد مصرف بیرویه سوخت، قاچاق و واردات بنزین از خارج باشیم. هدایتالله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره آخرین وضعیت نرخ سوخت به «وطنامروز» گفت: با توجه به عدم اجرای سامانه هوشمند سوخت توسط وزارت نفت و با توجه به افزایش مصرف سوخت، احتمالا دولت سوخت را دونرخی خواهد کرد. دولت در گذشته لایحه افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ سوخت را به مجلس ارائه داد اما با مخالفت نمایندگان مواجه شد. وی افزود: البته مجلس دست دولت را برای استفاده از کارت هوشمند سوخت و کاهش مصرف باز گذاشت اما دولت از این مصوبه براحتی گذشت؛ مصوبهای که مصرف و توزیع سوخت را شفاف و از قاچاق بنزین جلوگیری میکند. خادمی با اشاره به اقدامات وزارت نفت گفت: با وجود اینکه مدتهاست از مصوبه سامانه هوشمند سوخت میگذرد اما وزارت نفت اقدام خاصی انجام نداده و بیم آن میرود با اعمال تحریمها و در صورت محدود شدن واردات و تولید بنزین تامین سوخت محدود شود و دولت پس از مدتها اقدام به اجرای کارت هوشمند سوخت بکند. وی افزود: پیشبینی ما این است که در فضایی که بحث تحریمها وجود دارد، سوخت به سمت دونرخی شدن پیش رود. این ظلم است که پس از 108 سال برخورداری از نفت، واردکننده فرآورده نفتی باشیم. 30 سال از مدیریت زنگنه در نفت میگذرد و در زمان وی ساخت پالایشگاهها به کندی پیش رفت. به خاطر مدیریت وی بود که بعد از سالها واردکننده فرآوردههای نفتی هستیم. اگر ساخت پالایشگاهها ادامه مییافت و متوقف نمیشد الان به جای واردات، صادرکننده فرآوردههای نفتی بودیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: آمار قاچاق فرآوردههای نفتی بویژه بنزین بسیار بزرگ است و اگر مصوبه سامانه هوشمند سوخت به درستی اجرا میشد از قاچاق فرآوردههای نفتی به میزان زیادی جلوگیری میشد اما مشخص نیست چرا دولت این کار را نمیکند. چنین وضعیتی موجب میشود در روزهای تحریم، تامین سوخت با محدودیت مواجه شود و الان با توجه به صحبتهایی که در مجلس شده، فضا به سمت بنزین دونرخی میرود. اگر دولت خواهان افزایش نرخ سوخت باشد با توجه به اینکه اقتصاد ما گنجایش گرانی بنزین را ندارد، مجلس با آن مخالفت خواهد کرد و همه اینها یعنی فضای دونرخی کردن سوخت ایجاد خواهد شد. قیمت دوم برای پرمصرفها خواهد بود و با توجه به انفعال وزارت نفت در تامین سوخت و با توجه به آغاز تحریمها احتمالا نمایندگان با دونرخی شدن سوخت موافقت کنند. دولت در حالی نسبت به اجرای مصوبه قانونی مدیریت هوشمند سوخت (استفاده از کارت هوشمند سوخت) بیتوجه است که روز به روز به آمار مصرف و قاچاق بنزین و فرآوردههای نفتی افزوده میشود و این احتمال وجود دارد در صورت تحریم کشورمان، تامین سوخت برای خودروها محدود شود. به گزارش «وطنامروز»، نبود سامانه هوشمند سوخت در کشور موجب شده تا علاوه بر مصرف بیرویه، زمینه قاچاق بنزین و فرآوردههای نفتی نیز مهیا شود، البته مجلس برای جلوگیری از هدررفت بنزین و قاچاق این کالا، استفاده از کارت سوخت هوشمند و ضرورت تجهیز سامانه هوشمند سوخت را در راستای بهینهسازی مصرف سوخت و... تصویب کرد اما تعلل وزارت نفت در اجرای این قانون موجب شده است تا همچنان شاهد مصرف بیرویه سوخت، قاچاق و واردات بنزین از خارج باشیم.
سوخت دونرخی میشود
یک مقام ارشد دولت با بیان اینکه ۷ سناریو برای افزایش قیمت حاملهای انرژی وجود دارد، گفت: دونرخی شدن بنزین قطعی است. وی درباره سناریوهای موجود برای اجرای فاز جدید هدفمندسازی یارانهها به فارس گفت: در حال حاضر سهمیهبندی با ۷ سناریو طراحی و پیشبینی شده و در آن دونرخی شدن بنزین قطعی است. در یکی از این مدلهای پیشنهادی بنزین سهمیهای همان ۱۰۰۰ تومان و با سهمیه ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. این مقام ارشد دولت به جزئیات بیشتر موضوع اشاره کرد و بیان داشت: همچنین یکی از مدلها مربوط به اختصاص کوپن بنزین به افرادی است که خودرو ندارند به گونهای که مثلاً روزانه یک تا 2 لیتر بنزین سهمیهای داده شود و اگر مصرف نکردند به قیمت فوب خلیجفارس از آنها خریداری شود.
افزایش شفافیت اطلاعات مصرف سوخت
رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره گفت: کارت هوشمند سوخت اطلاعات خودروها و میزان مصرف آنها را برای دولت فراهم کرده و سبب میشود آمار و اطلاعات مناسب و دقیقی درباره میزان و نحوه مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد. فریدون حسنوند در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به احتمال استفاده مجدد از کارت سوخت شخصی، گفت: یکی از مزایای استفاده از کارت سوخت افزایش شفافیت اطلاعات در حوزههای سوخت و حملونقل است به گونهای که کارت هوشمند سوخت، بازار عرضه و تقاضای بنزین را شفاف میکند.