printlogo


کد خبر: 200226تاریخ: 1397/7/24 00:00
اخبار

آمریکا نگران رویکردهای اصولی حاکمیت و پارلمان عراق
فیاض رئیس حشدالشعبی باقی ماند
رویکردهای اصولی دستگاه‌های حاکمیتی و پارلمان جدید عراق، هر روز آمریکایی‌ها را از ادامه اشغالگری در بین‌النهرین مایوس‌تر می‌کند. پس از آنکه گروهی مهم از نمایندگان عراقی جمع‌آوری امضا برای تصویب قانون اخراج  نظامیان آمریکایی از کشورشان را آغاز کردند، حال نوبت دستگاه قضایی است تا موضع مقاومت را در این کشور تصویب کند. دادگاه فدرال عراق، دستور نخست‌وزیر پیشین درباره برکناری رئیس سازمان بسیج مردمی موسوم به حشدالشعبی از همه سمت‌هایش را لغو کرد. دیروز دفتر رسانه‌ای فالح الفیاض، ریاست حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد دادگاه فدرال حکم لغو دستور حیدر العبادی، مبنی بر عزل فیاض از سمت‌هایش را صادر کرده که این حکم فیاض را به همه پست‌های دولتی خود به عنوان مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر، مشاور سازمان امنیت ملی و ریاست حشدالشعبی باز می‌گرداند. این دفتر به نقل از یک منبع در دادگاه مزبور اعلام کرد دلیل لغو دستور عبادی این است که رئیس پیشین دولت ادله محکمه‌پسندی برای برکناری فیاض ارائه نکرده بود. برکناری رئیس حشدالشعبی یکی از آخرین دستورهای عبادی بود که روز 30 آگوست صادر شده و از سوی اغلب مردم به منزله خیانتی به امنیت ملی عراق توصیف شده بود. در یک تحول نگران‌کننده دیگر برای آمریکایی‌ها، اوایل این هفته نیز شبکه سومریه‌نیوز به نقل از یک روزنامه عربی حاشیه خلیج‌فارس از جنب و جوشی تازه در پارلمان برای تصویب قانون خروج نظامیان آمریکایی از عراق خبر داده بود. در این گزارش به نقل از یک منبع پارلمانی آمده بود که نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف با آغاز به کار مجلس جدید برای متقاعد کردن تعداد بیشتری از نمایندگان برای امضای درخواستی برای تصویب قانون مزبور تلاش می‌کنند که به ریاست پارلمان ارائه خواهد شد. بنا به این گزارش خروج 5200 نظامی آمریکایی حاضر در عراق براساس یک جدول زمان‌بندی مشخص انجام می‌شود و واکنش مثبتی از سوی بخش مهمی از پارلمان نسبت به این درخواست به چشم می‌خورد. پیش‌تر «انتصار الموسوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق با محکومیت رویکرد آمریکا علیه گروه‌های مقاومت گفته بود بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق از اولویت‌های ائتلاف الفتح به شمار می‌رود. ائتلاف مهاجم بین‌المللی به فرماندهی آمریکا 19 آگوست گذشته اعلام کرده بود نظامیان آمریکایی تا زمانی که نیاز باشد در عراق باقی خواهند ماند.

پیام تبریک کعبی برای عبدالمهدی
حجت‌الاسلام والمسلمین الکعبی ضمن تمجید از ایستادگی مقاومت یمن در شرایط سخت محاصره و کمبود تسلیحات گفت: «سعودی‌ها پس از آنکه ارتش یمن و نیروهای مردمی توانستند قدرت خود را افزایش داده و خاک عربستان را هدف قرار دهند، شروع به نابودی کامل ملت یمن کرده‌اند». این رهبر معنوی جوان حشد الشعبی همچنین با ارسال نامه تبریک برای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق،  با توصیف فساد به‌مثابه «تروریسم اجتماعی» که مانند وبا پراکنده شده به او گوشزد کرد که برای مبارزه با آن، باید شمشیر پاکدستی را از نیام بیرون کشید.

دیدارهای وزیر خارجه عراق  در دمشق
ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق که یکشنبه‌شب در سفری رسمی وارد سوریه شده، روز گذشته با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدارهایی جداگانه ترتیب داد. طبق این گزارش، وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با همتای عراقی خود ضمن اشاره به این نکته که گذرگاه البوکمال میان 2 کشور بزودی بازگشایی خواهد شد، تاکید کرد: هدف ما پس از آزادسازی ادلب از تروریسم، شرق فرات خواهد بود. ولید المعلم افزود: ادلب همانند هر منطقه‌ای در سوریه قطعا دوباره تحت حاکمیت دولت سوریه درخواهد آمد و اگر توافقنامه ادلب اجرا نشود، دمشق گزینه‌های دیگری خواهد داشت. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز در جریان دیدار با وزیر خارجه عراق اعلام کرد شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال آنچه در سوریه و عراق رخ می‌دهد به شکل مثبتی در حال تغییر است.
 


Page Generated in 0/0054 sec