printlogo


کد خبر: 200227تاریخ: 1397/7/24 00:00
اخبار

نمایش وابستگی به رژیم سعودی  از بیروت تا قاهره، ضد افکار عمومی جهانی
حریری از گروگانگیرش حمایت کرد!
نخست‌وزیر موقت و سابقا مستعفی لبنان در ادامه نمایش ضعف شخصیت سیاسی خود درباره غائله ناپدید شدن روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی، موضعی خطرناک اتخاذ کرد تا ثابت کند یک سیاستمدار وابسته به آل‌سعود است. سعد حریری که سال گذشته خود به دستور محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در ریاض به گروگان گرفته شده و حتی مجبور به استعفا شده بود، احتمالا هنوز خود را اسیر سعودی‌ها می‌پندارد چون درباره پرونده جمال خاشقجی طرف بن‌سلمان را گرفته است. به گزارش روزنامه المستقبل، حریری تلویحا مدعی شده ناپدید شدن خاشقجی، برای حمله به جایگاهی است که سعودی در 2 سطح عربی و بین‌المللی در صف کشورهای معتقد به ثبات منطقه قرار دارد. این در حالی‌ است که حتی در آمریکا، بزرگ‌ترین حامی رژیم سعودی، رسانه‌ها آزادانه حاکمیت عربستان را بزرگ‌ترین حامی تروریسم و با عنوان «داعش سفید» معرفی می‌کنند. گویا حریری فراموش کرده  که سال گذشته در سفر آبان‌ماه خود به عربستان به همراه دیگر شاهزادگان دانه‌درشت سعودی بازداشت و در مقابل دوربین زنده مجبور به استعفا شد و در نهایت با قاطعیت رئیس‌جمهور و جامعه لبنان و لابی رئیس‌جمهور فرانسه بود که نجات پیدا کرد و به بیروت عودت داده شد. در همین راستا، وزارتخانه‌های خارجه مصر و بحرین و همچنین اتحادیه عرب که همگی شرکای سیاسی و مالی بن‌سلمان محسوب می‌شوند در اقدامی نسنجیده  موضعی خلاف افکار عمومی جهانی اتخاذ کرده و پیش از روشن شدن نتایج تحقیقات مربوط به ناپدید شدن خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، حمایت خود از متهم ردیف اول یعنی رژیم سعودی را اعلام کرده‌اند.


مسؤول امور انسانی سازمان ملل هشدار داد
13 میلیون یمنی در معرض مرگ ناشی از گرسنگی!
مسؤول امور انسانی سازمان ملل در امور یمن هشدار داد که ادامه جنگ در این کشور به قحطی سراسری در این کشور خواهد انجامید. «لیز گراندی» به بی‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم خیلی از ما احساس می‌کردیم با ورود به قرن بیست و یکم، این مساله غیرقابل تصور باشد که دوباره قحطی را مانند آنچه در اتیوپی، در بنگلادش یا در بخش‌هایی از شوروی دیده بودیم، ببینیم. این مساله غیرقابل قبول بود. واقعیت این است که در یمن که با دقت آن را مورد مطالعه قرار داده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر از غیرنظامیان بیگناه در معرض خطر مرگ ناشی از کمبود غذا قرار دارند». لیز گراندی در ادامه گفت: همه باید از این مساله شرم کنند و هر روز وقتی که از خواب برمی‌خیزند باید تعهدات‌شان برای انجام هر آنچه را که امکان دارد، در راستای کمک به مردمی که رنج می‌برند، انجام دهند. یمن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی و همراهی برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» قرار دارد که از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انگلیس و فرانسه برخوردار است. طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ نوشت آمار کشته‌ها از  ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است. در جدیدترین جنایت ائتلاف متجاوز سعودی، جنگنده‌های آمریکایی روز شنبه 2 بار به 2 اتوبوس حامل غیرنظامیان در استان الحدیده در غرب یمن حمله کردند که در نتیجه آن حدود ۲۰ تن شامل چند کودک شهید و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

موشک‌باران پایگاه سعودی  در ظهران
ابتدای هفته همچنین ششمین موشک بالستیک ارتش یمن و انصارالله به سمت مواضع شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در جنوب عربستان شلیک شد. موشک بدر یک به‌رغم ادعاهای ائتلاف متجاوز سعودی مبنی بر قاچاق تسلیحات مورد استفاده ارتش یمن از خارج، در چهارمین سالروز آغاز حمله این ائتلاف به یمن رونمایی شده بود. در همین راستا نیروهای ارتش یمن و انصارالله در ادامه واکنش‌های موشکی خود به تجاوزات ائتلاف سعودی، شنبه‌شب یک فروند موشک بالستیک بدر یک به سمت پایگاه تازه‌تاسیس در منطقه ظهران واقع در جنوب عربستان شلیک کردند.


Page Generated in 0/0112 sec