printlogo


کد خبر: 200429تاریخ: 1397/7/28 00:00
کارشناسان و نمایندگان مجلس از کاهش بودجه سازمان نوسازی با توجه به فرسودگی مدارس گلایه دارند
زنگ خطر مدارس فرسوده!
عضو کمیسیون آموزش مجلس: 3 میلیارد دلارتخصیص‌یافته برای حذف مدارس فرسوده هزینه نشد!

گروه اجتماعی: ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند و هر لحظه ممکن است زمینه‌ساز وقوع حادثه‌ای باشند. مدارسی که مدیران در برابر حذف آنها می‌گویند فعلا «بودجه کافی وجود ندارد».
 مدیران آموزش‌وپرورش در برخی صحبت‌های خود اشاره هم داشته‌اند که این مدارس برای حضور دانش‌آموزان استانداردهای لازم را ندارند اما چون مدرسه جایگزینی وجود ندارد، چاره‌ای جز استفاده از این کلاس‌های درس فرسوده نیست. متاسفانه این مدارس هر چند وقت یکبار حادثه‌ای را رقم می‌زنند و جان معلمان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند اما انگار عادت کرده‌ایم به وقوع حوادث تلخ در مدارس کشور و شاید دلیل این حجم از بی‌تفاوتی مدیران و متولیان موضوع نسبت به حوادث اخیر ریشه در همین عادت دارد. افکار عمومی جامعه دیگر نمی‌پذیرد که در توجیه این موضوعات برای‌شان از نبود بودجه یا ناتوانی دولت در تامین اعتبار سخن بگوییم؛ دیگر نمی‌توان به این بهانه که بودجه نیست یا به دانش‌آموزان هشدار داده بودیم به این دیوار نزدیک نشوند مردم را سرگرم کرد.
 در سال‌های گذشته بودجه سازمان نوسازی مدارس بشدت کاهش پیدا کرده و این در حالی است که 30 درصد مدارس کشور فرسوده هستند و باید توجه داشت مدارس فرسوده که در نخستین ماه از سال تحصیلی حوادث تلخی را رقم زدند، می‌توانند در طول 9 ماه سال تحصیلی آموزش‌وپرورش را با حوادث جبران‌ناپذیری روبه‌رو کنند.
ضعف مدیریتی
جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین باره به تسنیم اظهار داشت: درباره اتفاقاتی که در آموزش‌وپرورش می‌افتد مانند جان باختن یک دانش‌آموز به دلیل ریزش دیوار مدرسه گزارش‌هایی را گرفتیم تا مشخص شود جریان چیست و اینکه آیا سازمان نوسازی مدارس در این باره مقصر بوده است؟ وی افزود: مورد دیگری که در قزوین رخ داد و یک جوان 17 ساله وارد مدرسه شد و اقدام به خونگیری از دانش‌آموزان کرد، نشان از یک ضعف مدیریتی در آموزش‌وپرورش است که باید مدیران مربوطه در این باره توضیح دهند چرا چنین اتفاقی رخ داده است. اگر آموزش‌وپرورش ادعا می‌کند بر مدارس نظارت دارد و در انتصاب مدیران دقت می‌کند چگونه چنین اتفاقی در مدرسه رخ داده است؟ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان عنوان کرد: در این حادثه 2 دانش‌آموز جان خود را از دست دادند و این اتفاق را در دوره‌های قبل هم شاهد بودیم.
تأکید بر نظارت بر اردوها
کوچکی‌نژاد افزود: آموزش‌وپرورش باید در بحث اردوهای دانش‌آموزی دقت بیشتری داشته باشد. چندین سال است در بحث اردوها شاهد اتفاقات تلخی هستیم و قرار شد اتوبوس‌هایی که دانش‌آموزان را به اردو می‌برند شبانه حرکت نکنند و در انتخاب رانندگان دقت کافی شود و پلیس راه بر رانندگان سرویس‌های مدارس نظارت کافی داشته باشد. وی گفت: افرادی که همراه دانش‌آموزان هستند باید نکات ایمنی و تذکرات لازم را که در قالب وظایف برای آنها تعیین شده است، رعایت کنند و آموزش‌های لازم را دیده باشند. اینها مسائلی است که در بحث اردوهای دانش‌آموزی باید به آنها دقت کرد.
مسیر دشوار تحقق 3 میلیارد دلار
کوچکی‌نژاد همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا منابع لازم برای تخریب مدارس فرسوده اختصاص نمی‌یابد و چرا از محل صندوق ذخیره ارزی 3 میلیارد دلار برای حذف مدارس فرسوده اختصاص یافته در حالی که می‌دانستیم این رقم قابل تحقق نیست، افزود:  همان موقع که در برنامه ششم توسعه این موضوع را مصوب کردیم بنده نسبت به آن معترض بودم، چرا که صندوق ذخیره ارزی قدرت پرداخت این مبلغ را ندارد و گاهی اوقات این حساب  منفی می‌شود. وی تصریح کرد: پیشنهاد مشخصی را در بودجه سال 97 داشتیم که منبع تخصیص یافته برای حذف مدارس فرسوده را تغییر دهیم. برای این کار باید قانون برنامه ششم توسعه را تغییر داد که تغییر آن به دو، سوم رأی نمایندگان مجلس نیاز دارد و کار دشوار شده است.
 


Page Generated in 0/0057 sec