ابراهیم داروغهزاده، دبیر جشنواره فجر در گفتوگویی تفصیلی در پاسخ به این مساله که آیا با وجود ابهام و کلی بودن آمار و ارقام، مساله شفافیت مدنظر ایشان محقق شده است یا خیر، اظهار داشت: آنچه من قول داده بودم، ناظر به سوالهای بسیاری بود که درباره بودجه جشنواره مطرح میشد. اولاً اعلام کردم با توجه به اینکه در مقام معاونت نظارت و ارزشیابی از ارشاد حقوق دریافت میکنم، هیچ دریافتی تحت هیچ عنوانی از بودجه جشنواره نخواهم داشت که واقعاً هم نداشتم. به گزارش «وطن امروز»، وی در ادامه بیان داشت: وعده دومم هم این بود که هر رقمی صرف برگزاری جشنواره شود و سازمان بازرسی و حسابرس موسسه رسانههای تصویری آن را تایید کنند، بلافاصله آن را اعلام خواهم کرد که ظرف یکی دو هفته، حسابرسی انجام شد و معاونت توسعه مدیریت سازمان تایید کرد رقم برگزاری چیزی در حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. از این مبلغ ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از بلیتفروشی درآمد داشتیم که به حساب موسسه رسانههای تصویری واریز شد. با این حساب کل بودجه مصرفی ما برای جشنواره سیوششم از حساب سازمان سینمایی 5/3 میلیارد تومان بود که رسماً هم اعلام کردیم. داروغهزاده در این گفتوگو که با «مهر» انجام شده، در واکنش به مساله «پولشویی» در سینما نیز اظهار داشت: این نگرانیها بیشتر از طرف افرادی مطرح میشود که در این جنس کارها و سرمایهگذاریها حضور نداشتهاند. برای اطمینان، شما میتوانید سراغ موسسات و افرادی بروید که این سرمایهگذاریها را میکنند. شما میدانید در تمام این سالها بسیاری از فیلمهای سینمایی نمیتوانستند حتی هزینه تولید خود را از گیشه برگردانند. از همین منظر افرادی که سراغ سرمایهگذاری در سینما میآیند هم الزاماً به دنبال بازگشت سرمایه نیستند و شاید اهداف دیگری را دنبال میکنند، کمااینکه در ورزش هم نمونههایی را شاهد بودهایم که فردی صرفاً برای برندسازی از نام خودش میلیاردها تومان هزینه کرده اما هیچ دستاوردی هم نداشته است. دبیر جشنواره فجر در واکنش به عدم حضور فیلمهای پرفروشی چون «هزارپا» در جشنواره فجر با بیان اینکه هزارپا اگر در جشنواره حضور هم داشت، انتخاب نمیشد، گفت: درباره فیلم آقای داوودی به احتمال زیاد اگر فیلم به جشنواره ارائه هم میشد، انتخاب نمیشد. همیشه هم اینگونه بوده که جشنواره بیشتر متمرکز بر فیلمهایی است که وجوه هنری پررنگتری دارند و صرفاً به قصد فروش و تجاری ساخته نشدهاند اما درباره توفیق یک فیلم در اکران مولفههای بسیاری دخیل است که یکی از آنها جشنواره فجر است، کمااینکه فیلمهای موفق جشنواره مانند «لاتاری»، «بهوقت شام»، «تنگه ابوقریب» و «مغزهای کوچک زنگزده» هم فروش موفقی در گیشه داشتهاند. از سوی دیگر فیلم «خوک» که در جشنواره نبود، نتوانست فروش موفقی هم در اکران عمومی داشته باشد. اساساً جشنواره تا حدودی میتواند در فروش فیلمهایی که صرفاً تجاری نیستند، تاثیرگذار باشد.