printlogo


کد خبر: 200644تاریخ: 1397/8/1 00:00
اخبار

کاهش تا۱۰ درصدی قیمت آهن
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت آهن در بورس کالا ۴۲۰۰ تومان است اما در بازار آزاد ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان است، گفت: با افزایش عرضه کالا در بورس به طور حتم قیمت آهن در بازار آزاد ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. محمد آزاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت‌های کاذب بازار آهن  تا حدودی از بین رفته است، اظهار داشت: سقف قیمت در بورس کالا لغو شده و همین امر عاملی شده تا قیمت‌ها در بورس به بازار آزاد نزدیک شود. وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل امروز بازار آهن عرضه ناکافی کالا در بورس کالاست، چرا که این موضوع جوابگویی تقاضای بازار نیست.

برنامه دژپسند
برای عبور از تلاطم اقتصادی
وزیر پیشنهادی اقتصاد با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه رئوس برنامه‌های خود، به تشریح ارقام فعلی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور پرداخت. به گزارش شادا، فرهاد دژپسند در این جلسه بر هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی به عنوان یکی از برنامه‌های پیشنهادی خود تاکید کرد. وی حرکت به سمت اقتصاد هوشمند را به عنوان یکی دیگر از رویکردهای خود در اقتصاد کشور برشمرد. دژپسند مهم‌ترین برنامه‌اش را در شرایط کنونی، عبور از تلاطم و ایجاد ثبات اقتصادی عنوان کرد. وی لازمه رسیدن به تعامل را یک کار سه‌جانبه از سوی دولت، مجلس و صاحبنظران اندیشه‌ورز عنوان کرد. وی با اشاره به 3 دهه سوابق اجرایی خود در سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تاکنون متولی تخصیص منابع بودم و امروز قرار است متولی تامین منابع باشم.

تغییر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از امروز
تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های تحویلی پالایشگاه‌ها با تغییراتی روبه‌رو شده که این تغییرات از امروز اجرایی خواهد شد. به گزارش ایسنا، هیات وزیران نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های تحویلی پالایشگاه‌ها را از امروز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابه‌التفاوت آن را با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما تعیین کرد. در مصوبه هیات وزیران آمده است: «از ابتدای آبان 1397 نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت‌خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (5 فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود». بر اساس این گزارش، در حال حاضر متوسط نرخ یورو در سامانه نیما حدود ۹۴۰۰ و متوسط نرخ دلار در این سامانه 8 هزار تومان است.

زنگنه: نفت ایران جایگزینی ندارد
وزیر نفت ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزین کردن سهم ایران را سبب نگرانی بازار دانست و گفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گزارش فارس، بیژن زنگنه در آستانه آغاز تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران درباره اینکه آیا کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنار تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارند، تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم‌اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند. وی با اشاره به اینکه عربستان با استفاده از ذخیره‌سازی‌های خود توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند، یادآور شد: مجموع تولید نفت دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ۱۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این بدان معناست که اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند. وی با بیان اینکه ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی سهم ایران، سبب نگرانی بازار شده است، تصریح کرد: اطلاع بازار از این ناتوانی سبب افزایش قیمت‌ نفت شده است به‎گونه‌ای که میانگین قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس و برنت دریای شمال به ترتیب از حدود ۶۷ دلار و ۷۷ سنت در ماه مه به ۷۴ دلار و ۸۴ سنت برای هر بشکه در ماه اکتبر رسیده است.


Page Generated in 0/0054 sec