دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه نرخ قبلی پروازهای داخلی بر مبنای دلار ۸ هزار تومانی بود، گفت: دریافت ارز از سامانه نیما کند است یا با قیمت تمامشده ۱۰ هزار تومان به دست شرکتها میرسد، بنابراین نرخ بلیت بر اساس ارز اختصاصی متغیر شد. مقصود اسعدیسامانی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: طبق قانون، نرخ تکلیفی برای پروازهای داخلی و خارجی وجود ندارد و نرخها تابع شرایط رقابتی و آزاد است. وی با اشاره به قیمتهای بلیت هواپیما که شهریورماه امسال از سوی شرکتها برای پروازهای داخلی تعیین و اعلام شد، گفت: پس از بروز نوسانات نرخ ارز، شرکتهای هواپیمایی به صورت داوطلبانه اعلام کردند حاضر هستند در راستای ممانعت از سودجویی برخی واسطهگران و عوامل فروش، نرخهای تعیین شده در پروازهای داخلی اعمال کنند. وی ادامه داد: نرخهایی که آن زمان برای پروازهای داخلی تعیین شد، بر اساس قیمتهای ارز سامانه نیما و دلار با قیمت 8 هزار تومان بود اما آنچه در 2 ماه اخیر رخ داد این بود که ارز با نرخ سامانه نیما اولاً بسیار به کندی اختصاص مییابد و ثانیا با احتساب کارمزدهای انتقال و تبدیل، یک دلار حدود 10 هزار تومان یا بیشتر برای شرکتهای هواپیمایی تمام شده است. وی ادامه داد: از آنجا که شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را شهریورماه با قیمت دلار 8 هزار تومانی در پروازهای داخلی تعیین کردند اما ارز 10 هزار تومانی یا آزاد دریافت کردند، متوجه زیان قابل توجهی شدند، بنابراین اعلام کردند ادامه این روند برای شرکتهای هواپیمایی تقریباً غیرممکن است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: با توجه به افزایش هزینههای داخلی شرکتهای هواپیمایی، ایرلاینها در راستای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، تصمیم گرفتند متناسب با قیمت تمامشده ارز قابل دسترس که ممکن است ارز نیما، ارز سنا یا ارز بازار آزاد باشد، نرخ بلیتهای پروازی خود را تعیین و کلاسهای نرخی متفاوت را مشخص کنند و بلیت پرواز داخلی را در یک شرایط رقابتی به فروش برسانند. اسعدیسامانی افزود: در این راستا، جلسهای با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برگزار شد. آقای لاریجانی به بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک دستور پیگیری داد و معاون ارزی بانک مرکزی (پناهی) به بانکهای عامل ابلاغ کرد که همکاری لازم با شرکتهای هواپیمایی انجام شود. این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی کماکان در تأمین ارز مورد نیاز خود از طریق بانکهای عامل با محدودیتهایی مواجهند.
موج دوم گرانی بلیت در راه است؟
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متأسفانه امروز ایرلاینها برای تأمین ارز نیمایی، میان وزارت صمت و بانک مرکزی سرگردان هستند و این مساله قطعا بر عملکرد آنها در ارائه خدمات به مسافران تأثیر سوء خواهد گذاشت. مجید کیانپور ادامه داد: طبق گفته مسؤولان هواپیمایی کشور، در صورتی که روند تخصیص ارز نیمایی به ایرلاینها اصلاح نشده و مکانیزم اختصاص تسهیل نشود، آن زمان، شرکتها مجبورند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند که این مساله نتیجهای جز افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارد.