امیر دژاکام معتقد است نظام آپارتایدی در تئاتر ایران شکل گرفته؛ شرایطی که در آن نژاد پولدار بر بیپول غلبه کرده است. به گزارش مهر، امیر دژاکام، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر با انتقاد از وضعیت فعلی تئاتر عنوان کرد: روزگار عجیبی در تئاتر ایران فرارسیده است، یک اثر نمایشی با ۳ یا ۴ بازیگر و در حالی که باید در سالنی کوچکتر و نزدیک به مخاطب اجرا شود وارد سالن اصلی میشود و نمایشی با ۲۰ تا ۲۵ بازیگر و یک ارکستر موسیقی باید در سالن چهارسو اجرا شود. روزگار، روزگار پول درآوردن شده و متاسفم که نمایش ایران حافظه کوتاه مدتی دارد و به ناگهان یک بخش از تئاتر را حذف میکند. ۴۰ سال روی صحنههای تئاتر بودهام و حالا باید وارد بازیای شوم که از ابتدا در آن بازندهام. من نه سرمایه یک میلیارد تومانی دارم و نه آثارم که مضامینی اجتماعی و مردمی دارند سود چند میلیاردی به دست میآورند که تهیهکنندهای حاضر به انتخاب کار من شود. وی در پایان تاکید کرد: آپارتاید در تئاتر ایران شکل گرفته که به جای سفیدپوست و سیاهپوست، شاهد غلبه نژاد پولدار بر بیپول در آن هستیم. نژاد پولدار میتواند یک شبه تالار وحدت را برای اجرا در اختیار بگیرد، بیلبوردهای اصلی را داشته باشد و بازیگران مطرح را با پرداخت دستمزد
بالایشان وارد کار خود کند و من به عنوان یک کارگردان مولف شرایط خیلی سختی برای کار دارم. این واقعیت این روزهای تئاتر ما است و من نیز از هیچ کسی گله ندارم، سعی میکنم با تولید و اجرای کارهای کوچک، خود را در صحنه تئاتر نگه دارم.