عدهای قصد دارند با جوسازی ارزش سهام ایرانخودرو و سایپا را کاهش دهند تا آنها را با قیمتی غیرواقعی به فروش برسانند. نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خانه ملت درباره زیانده بودن 2 خودروساز بزرگ کشور اظهار داشت: ایرانخودرو و سایپا با اشتغالزایی مستقیم 100 هزارنفری و غیرمستقیم 200هزار نفری 2 گروه خودروسازی عظیم به حساب میآیند و گردش مالی بسیار زیادی در سیستم بانکی کشور دارند. وی تصریح کرد: زیانده بودن ایرانخودرو و سایپا به هیچ عنوان برای من قابل قبول نیست، زیرا چندین بار در تحقیق و تفحص از این دو گروه خودروسازی کشور حضور داشتهام. وی با اشاره به اینکه باید در گام اول یقهسفیدان و تمام مشاوران مازاد حاضر در خودروسازیها را حذف کنیم، ادامه داد: بانکداری، زمینخواری و باشگاهداری ایرانخودرو و سایپا باید متوقف شود. اگر قطعه از قطعهساز به صورت نقدی خریداری شود و سود بانکی را حذف کنند، قیمت خودرو 30 درصد کاهش پیدا میکند. قاضیپور با اشاره به اینکه از پشت پرده قصد 2 قطعهساز برای خرید ایرانخودرو و سایپا با قیمت غیرواقعی و ناچیز اطلاع داریم و اجاره چنین اقدامی را نمیدهیم، اضافه کرد: دولت 2 خودروساز بزرگ کشور را با قیمت و ارزش واقعی و بلوکبندی در بورس به فروش برساند. در همین حال محمد اسماعیلیفر، معاون مالی واقتصادی سازهگستر سایپا با بیان اینکه قیمت پراید همچنان 21 میلیون تومان است، گفت: قطعات مورد نیاز خودروهای CKD تامین شده و خودروسازان تا پایان سال از بابت قطعه نگرانی ندارند. وی افزود: قیمتگذاری خودرو بر عهده ستاد تنظیم بازار است. اما محمدرضا نجفیمنش، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان در گفتوگو با ایرنا، اظهار داشت: دلیل اصلی تداوم کسری قطعات به وضعیت نه چندان جالب نقدینگی قطعهسازان و قیمتهای پایین قطعات بازمیگردد. نجفیمنش افزود: اکنون طلب صنایع قطعهسازی از خودروسازان به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسیده است. وی بیان داشت: برای افزایش قیمت قطعات، خواسته این انجمن افزایش 80 تا 140 درصدی نرخهاست اما منتظر عملیاتی شدن قیمتگذاری جدید خودرو توسط دولت هستیم. با این حال رضا رضایی، رئیس سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو مدعی است کمبود قطعه خودروسازان در ماههای گذشته، نهتنها کمتر نشده بلکه به دلیل تصمیمگیریهای نادرست بیشتر هم شده است. رضایی پیشبینی کرد به دلیل کسری قطعه، بین 20 تا 30 هزار خودرو در کف کارخانههای خودروسازی خوابیده باشد.