printlogo


کد خبر: 201260تاریخ: 1397/8/14 00:00
آمریکای منفور!

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب روز شنبه در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان تصریح کردند نشانه‌های افول آمریکا آشکار شده و افول آمریکا یک واقعیت است. رهبر انقلاب در این‌باره تصریح کردند: «وضعیت آمریکا را وقتی ‌که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم قدرت آمریکا و اقتدار و هیمنه آمریکا در دنیا رو به افول و رو به زوال است؛ در طول سال‌ها دائماً‌ دارد کم می‌شود. آمریکای امروز از آمریکای 40 سال قبل که انقلاب پیروز شد، به مراتب ضعیف‌تر است؛ قدرت آمریکا رو به افول است؛ نکته مهم این است. بسیاری از سیاسیون معتبر دنیا و جامعه‌شناس‌های معتبر دنیا معتقدند «قدرت نرم» آمریکا فرسوده‌ شده است، در حال از بین رفتن است. قدرت نرم چیست؟ قدرت نرم این است که یک دولتی بتواند خواسته خود و نظر خود و عقیده خود را به اطراف بقبولاند و آنها را اقناع کند به نظر خود، این قدرت در آمریکا امروز رو به ضعف کامل و رو به فرسودگی کامل است؛ در زمینه‌های مختلف. حالا زمان دولت اوباما هم همین‌جور بود اما زمان این آقا که دیگر به طور واضح با او مخالفت می‌شود، در غالب زمینه‌هایی که او تصمیم می‌گیرد، در دنیا با او مخالفت می‌شود. نه‌فقط مخالفت مردمی-که اگر قرار باشد رأی‌گیری کنند و از مردم هر کشوری سؤال کنند، نظرات منفی خواهند داد- حتی دولت‌ها هم که رودربایستی دارند با آمریکا، با او مخالفت می‌کنند؛ چین مخالفت می‌کند، اروپا مخالفت می‌کند، روسیه مخالفت می‌کند، هند مخالفت می‌کند، آفریقا مخالفت می‌کند، آمریکای لاتین مخالفت می‌کند. قدرت نرم آمریکا رو به افول است، رو به سقوط است. این را من نمی‌گویم؛ این جزو حرف‌هایی است که جامعه‌شناس‌های مطرح دنیا امروز دارند این حرف را می‌زنند. نه‌فقط اقتدار معنوی و قدرت نرم خود آمریکا رو به افول است، بلکه حتی لیبرال‌ - دموکراسی را هم که پایه اساسی تمدن غرب است، اینها بی‌آبرو کردند، دارند بی‌آبرو می‌کنند. چندین سال قبل از این یک جامعه‌شناس مطرح دنیا گفت وضعیت کنونی آمریکا منتهی‌الیه تکامل تاریخی بشر است و بشر دیگر از این بالاتر نمی‌تواند برود. همان آدم امروز حرفش را پس گرفته، می‌گوید «نه» و آرزو می‌کند چیزهای دیگری را. حالا صریحاً ممکن است نگوید من اشتباه کردم اما حرف‌های دیگری را دارد می‌زند، درست نقطه مقابل آن حرفی که آن روز زده بود. خب! این وضع آمریکاست».
 نکته قابل تامل اینکه هفته‌نامه «تایم»، در جدیدترین شماره خود که روز شنبه منتشر شد؛ جلد خود را به افول آمریکا اختصاص داده است. این هفته‌نامه برای طرح قابل تامل خود تیتر
«beyond hate» به معنای منفور و از چشم افتاده را انتخاب کرد. این تقارن قابل تامل در کنار گزاره‌های تحلیلی جامعه‌شناسان غربی درباره وضعیت افول آمریکا که در یک سال اخیر شدت گرفته، نشان می‌دهد ماجرای تضعیف و از چشم افتادن آمریکا یکی از واقعیاتی است که مورد اعتقاد خواص دنیاست.


Page Generated in 0/0130 sec