گروه اقتصادی: ارزش صادرات کالای بدون نفتخام ایران در
6 ماه نخست 1397 نسبت به مدت مشابه 1396 با رشد 13 درصدی روبهرو شد و به رقم 1/23میلیارد دلار رسید. متوسط قیمت کالاهای صادراتی ایران نیز در این مدت 17درصد افزایش یافته و صادرات ایران به کشورهای چین و امارات بهعنوان مقاصد مهم صادراتی با متوسط قیمت بالاتر بوده است. همچنین امارات عمدهترین مقصد کالاهای صادراتی گرانقیمت ایران به شمار میرود. به گزارش «وطن امروز»، معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با تهیه گزارشی از آمار صادرات کالای بدون نفتخام گمرک ایران به بررسی کالاهای با متوسط قیمت بالای صادراتی پرداخته است. بر این اساس متوسط قیمت کالاهای صادراتی بدون نفتخام ایران در 6ماه نخست 97 حدود 408 دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال تقریبا 17 درصد رشد داشته است. آمارهای گمرک همچنین نشان میدهد گرانترین کالای صادراتی ایران در این مدت «صنایع دستی» بوده که به ارزشی حدود 4/34 میلیون دلار به ازای هر تن صادر شده است. پس از آن «سایر فلزات گرانبها حتی آبکاری شده یا روکش شده یا پوشش شده با فلزات گرانبها» قرار دارد که با متوسط قیمت صادراتی 5/32 میلیون دلار به ازای هر تن صادر شده است. از سوی دیگر بخشی از کالاهای گرانقیمت صادراتی مربوط به اقلام کشاورزی از جمله زعفران است که به صورت فله صادر میشود. بخشی از این کالاها نیز مربوط به مواد اولیه دارویی از جمله کدئین فسفات و تجهیزات پزشکی است؛ در بین اقلام صادراتی مواردی از داروهای با ویژگی عدم تولید داخلی نیز وجود دارد که منشا تولید این کالاها روشن نیست و ممکن است جزو کالاهای وارداتی مشمول ارز دولتی قرار داشته باشد. بنا بر این گزارش، در 6 ماه نخست 97 کشورهای چین، عراق و امارات عربی متحده مهمترین مقاصد عمده صادراتی ایران بودهاند و 57 درصد از ارزش صادرات ایران را به خود اختصاص دادهاند. سهم به نسبت بالای این 3 بازار، گویای عدم تنوع بازارهای صادراتی ایران است و درمجموع 50 مقصد عمده صادراتی ایران سهمی حدود 5/97 درصد از ارزش صادرات ایران را به خود اختصاص دادهاند. از میان 50 مقصد عمده صادراتی ایران در این مدت، ارزش صادرات ایران به 16 مقصد با کاهش روبهرو شده که بیشترین کاهش ارزش صادرات متعلق به کشور تاجیکستان با کاهش 74 درصدی ارزش صادرات ایران و پس از آن کشور کرهجنوبی با کاهش
60 درصدی است. صادرات ایران به کشور ترکیه به عنوان هفتمین مقصد مهم صادراتی ایران هم در این مدت با کاهش 21 درصدی روبهرو شده است.