printlogo


کد خبر: 201456تاریخ: 1397/8/20 00:00
ترامپ با وجود حضور در فرانسه در گردهمایی «دموکراسی و چندجانبه‌گرایی» شرکت نمی‌کند
جنایتکار سعودی در کنفرانس صلح پاریس؟

رئیس‌جمهور آمریکا در یک اقدام نمادین علیه صلح و دموکراسی با وجود حضور در فرانسه در کنفرانس بین‌المللی صلح پاریس که امروز تحت عنوان «دموکراسی و چندجانبه‌گرایی» برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد.
«گردهمایی صلح پاریس» قرار است از یکشنبه تا سه‌شنبه این هفته با حضور روسای دولت‌های حدود ۷۰ کشور از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر چندجانبه‌گرایی و مبارزه با ناسیونالیسم برپا شود و جالب اینجاست که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که هم‌اکنون نامش در جهان به عنوان جنایتکار جنگی در یمن و آمر اصلی قتل وحشتناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی مطرح شده نیز قرار است در این اجلاس شرکت کند.
به گفته ژوستین وایس، نماینده امانوئل مکرون و مسؤول برگزاری کنفرانس پاریس با آنکه این اجلاس به مناسبت صدمین سال پایان جنگ اول جهانی برگزار می‌شود اما ترامپ که برای شرکت در مراسم مربوط به یادمان پایان این جنگ خانمانسوز در پاریس حضور دارد در آن شرکت نخواهد کرد. ترامپ دیروز در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برخلاف اقدامات و گفتار قبلی‌‌‌‌اش مدعی تمایل خود به حفظ قدرت اروپا شد، در حالی که روز جمعه به محض ورود به خاک فرانسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، طرح  این کشور برای ایجاد ارتش اتحادیه اروپایی را «بسیار توهین‌آمیز» خوانده بود.
مکرون در روزهای گذشته با توجه به برنامه‌ریزی‌های آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، پیشنهاد تشکیل یک ارتش متحد اروپایی را مطرح کرده بود اما ترامپ در توئیتی به او حمله کرد و نوشت: «رئیس‌جمهور فرانسه مکرون گفته اروپا برای محافظت از خودش در برابر آمریکا، چین و روسیه ارتش خودش را تشکیل خواهد داد. بسیار توهین‌آمیز است اما شاید بهتر باشد اروپا اول سهم خودش از ناتو را بپردازد».
مکرون در روزهای گذشته گفته که اروپا «قربانی اصلی» خروج آمریکا از پیمان نظامی سال ۱۹۸۷ با روسیه است. او 3 روز پیش به روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: «ما نمی‌توانیم از اروپایی‌ها حفاظت کنیم مگر اینکه یک ارتش اروپایی واقعی داشته باشیم». در این گفت‌وگو مکرون آمریکا را هم در گروه کشورهایی گذاشت که فرانسه باید از خودش در مقابل آنها حفاظت کند.
مکرون و همین‌طور مرکل نیز در روزهای اخیر هر جا که توانسته‌‌اند سیاست «اول آمریکا»ی ترامپ را به عنوان یک رویکرد ناسیونالیستی افراطی بشدت زیر سوال برده‌اند. مثلا صدراعظم آلمان روز جمعه در هلسینکی نسبت به بازگشت به دوران ناسیونالیسم هشدار داد که چنین گرایش و روندی، سرانجام به جنگ منتهی خواهد شد.
ترامپ با عدم شرکت عامدانه در «گردهمایی صلح پاریس» ثابت کرده که از چندجانبه‌گرایی گریزان است. او پیش‌تر هم آمریکا را از شماری از موافقتنامه‌های بین‌المللی، مانند توافقنامه پاریس درباره تغییرات آب‌وهوایی، توافق هسته‌ای با ایران و اخیرا نیز پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج کرده است. ترامپ همچنین به عضویت آمریکا در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل پایان داده است. او قرار است در حاشیه کنفرانس پاریس با ولادیمیر پوتین نیز دیداری داشته باشد که دهن‌کجی به آلمان و فرانسه محسوب می‌شود، چرا که به نوعی تاکید بر دیدار پرسروصدای 5 ماه پیش این 2 در هلسینکی با هدف تقسیم منافع آمریکا و روسیه در اروپا و به چالش کشیدن اتحادیه اروپایی خواهد بود.
اما یک ماه پس از قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول به دستور محمد بن‌سلمان، او احتمالا با دستانی خون‌آلود در اجلاس صلح پاریس شرکت می‌کند تا یک موقعیت طنز سیاسی بیافریند.
پیش‌‌‌‌‌‌تر هفته‌نامه «ژون آفریک» چاپ فرانسه اعلام کرده بود با وجود عدم تمایل دولت فرانسه برای دعوت رسمی از ولیعهد جنایتکار سعودی به اجلاس صلح پاریس به‌خاطر بدنامی او پس از قتل خاشقجی، ریاض هیچ‌گاه به طور رسمی عدم شرکت بن‌سلمان در این کنفرانس را که از پیش برنامه‌‌ریزی شده بود به میزبانان فرانسوی اطلاع نداده بود.
این در حالی است که باستین لاشو، نماینده پارلمان فرانسه اخیرا رژیم سعودی و رابطه دولت پاریس با دربار ریاض را بشدت مورد حمله قرار داد و در جلسه پارلمان فاش کرد که «همه می‌دانند عربستان به فرانسه حق‌السکوت داده است».
او همچنین با انتقاد از اقدامات وحشیانه رژیم سعودی، خواستار توقف روند فروش سلاح توسط فرانسه به عنوان دومین تامین‌کننده سلاح‌‌های سعودی‌ها شده بود که وزیر دفاع دولت مکرون در پاسخ او گفت سلاح‌‌های فروخته شده به عربستان که در فاصله سال‌های 2008 تا 2017 بر 11 میلیارد یورو بالغ شده  باعث ایجاد اشتغال در فرانسه می‌شود!
همچنین به نوشته دیوید کرونین، تحلیلگر سیاسی تارنمای میدل ایست‌آی، شخص مکرون عملا نقش دلال میان فرانسه و سعودی را بازی می‌کند و سهمی اختصاصی از معاملات تسلیحاتی و سیاسی 2 کشور دارد. او نه‌تنها در جریان آزادی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از اسارت بن‌سلمان نقش خود را در حد یک دلال تقلیل داد، بلکه عامل اصلی توجیه قتل‌عام مردم یمن توسط ائتلاف عربی به رهبری سعودی‌ها در اتحادیه اروپایی و مجامع جهانی نیز بوده است تا جایی که برخی رسانه‌‌های فرانسوی و لبنانی شروع به قیاس میان او با سلفش سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه کرده‌‌اند که نقشی مشابه را برای قذافی بازی می‌کرد و هم‌اکنون پرونده رشوه‌‌های میلیاردی‌‌‌‌اش از دیکتاتور لیبی گشوده شده است. با این حال شاید همان گونه که سارکوزی نتوانست کاری برای بقای قذافی کند، مکرون هم قادر به حفظ ولیعهد دیوانه سعودی در قدرت نباشد.


Page Generated in 0/0060 sec